Det var med nöd och näppe jag tog mig igenom besiktningen detta år, pga. höger tvärgående länkarm bak. Besiktningsmannen (som jag tror var samma som gav mig ombesiktning för bromsrören, 2011) körde hårt med sin hemska spetsiga hammare och lyckades slå ett hål i länkarmen. "Det hade jag faktiskt missat" tyckte jag, och han svarade att "Ja, det var ju inte hål innan..." och flinade... I det läget hade han tänkt tvinga tillbaka mig. Men efter att han felaktigt anmärkt på att mina positionslyktor (med LED) lyste för starkt innan han kom på att de var varselljus godkända, så fick han dåligt samvete och sa att han bara skulle skriva en "bra att veta".
Nåväl, det lär behöva fixas. Tips? Byta eller svetsa? Hur har ni gjort? Kollade bildelaronline24.se, och de verkar faktiskt lista produkten (till ett helt okey pris) men det står att den inte finns tillgänglig. Dessutom tänker jag att bultarna dom sitter i inte lär vara lätta att få lös...
http://www.bildelaronline24.se/yamato/7172689
Tvärgående länkarm bak - nära ombesiktning
Tvärgående länkarm bak - nära ombesiktning
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Tvärgående länkarm bak - nära ombesiktning
Det går att laga om man är tjurskallig, men även om jag har gjort det ibland så rekommenderar jag att köpa nya. För att laga måste man ta bort grejerna ändå. Och precis som du gissar så är de långa bultarna jävulska att få bort ibland. Åtminstone de yttre. Jag har dock oftast kunnat rädda och återanvända bultarna.
Vet inte heller vad de menar när de listar en del och anger att den inte är tillgänglig...
Vet inte heller vad de menar när de listar en del och anger att den inte är tillgänglig...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Tvärgående länkarm bak - nära ombesiktning
Ok... det jag tänkte var att det var ett ganska litet "hål" i ena fördjupningen, och det såg relativt lätt att komma åt att svetsa, men jag vet inte... Förstör man bussningarna om man svetsar på plats?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Tvärgående länkarm bak - nära ombesiktning
Går det bara att rensa rent tillräckligt för att svetsa, så kan man säkert göra det på plats i och för sig, men det är nog väldigt svårt att komma åt med grejerna kvar på bilen.
Bussningarna får man nog inte ur hela för att skona från svetsningen. Jag brukar låta dem sitta kvar fastän jag tar bort länkarmarna från bilen, och de har inte tagit märkbar skada.
Bussningarna får man nog inte ur hela för att skona från svetsningen. Jag brukar låta dem sitta kvar fastän jag tar bort länkarmarna från bilen, och de har inte tagit märkbar skada.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Tvärgående länkarm bak - nära ombesiktning
Tack för tips. Skall testa på plats först och se om det går.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!