Smådelar finns fortfarande att få tag i
Smådelar finns fortfarande att få tag i
Slutar inte imponeras... Märkte när jag bytte till vinterdäck att tätningen/damasken till vänster styrled hade spruckit och säkert var på väg att ta in smuts och skit, vilket kommer medföra att styrleden slits och blir glapp, helt i onödan (en Mazda styrled blir ju såklart inte glapp av vanligt slitage). Jag använde vulk-tejp och försökte täta så gott jag kunde.
Men nu kom jag mig för att ringa Mazda och hörde, och visst kunde dom få hem en sådan tätning, för 130kr!
Men nu kom jag mig för att ringa Mazda och hörde, och visst kunde dom få hem en sådan tätning, för 130kr!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Smådelar finns fortfarande att få tag i
Härligt! Inte så farligt pris heller.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Smådelar finns fortfarande att få tag i
Nej, verkligen. Vad kostar en hel styrled förresten? Skulle antagligen inte bli Mazda original och dess genuina kvalitet kan jag tänka.
Aldrig gjort: tips om att få ur styrleden enklast så jag kommer åt att byta tätningen? Lossa mutter och slå ur? Avdragare? Eller kan man tom måsta värma?
/En som gillar att vara förberedd och veta vad som väntar
Aldrig gjort: tips om att få ur styrleden enklast så jag kommer åt att byta tätningen? Lossa mutter och slå ur? Avdragare? Eller kan man tom måsta värma?
/En som gillar att vara förberedd och veta vad som väntar
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Smådelar finns fortfarande att få tag i
Hissa upp fronten ordentligt, så du får plats att "luns på med storfan" för att citera Stånk-Tommy.
Lossa saxpinnen. Lossa kronmuttern. Vänd på kronmuttern och skruva på den med släta sidan jämns med bultens ände, för att skydda bultens gängor. Slå loss styrleden med en kopparslägga, eller håll en bit kopparplåt emellan om du använder stålslägga.
Det går att använda en sådan där avdragare där en del är gaffelformad och andra delen trycker underifrån när man drar på en stor bult. Det är dock ganska trångt att få gaffeldelen på plats på våra bilar, och det är lätt att man slinter. Även vid användande av avdragare är det bra att vända på kronmuttern tycker jag. Bultänden med sina borrade hål är ganska känslig.
Jag använder oftast kopparsläggan.
Vid återmontering så är det vettigt att kosta på en saxpinne i rostfritt. Om inte så är det idé att sätta i saxpinnen snett inifrån/framifrån så att man lätt kommer åt att slå ur den med ett smalt dorn nästa gång det är dags att lossa styrleden.
Lossa saxpinnen. Lossa kronmuttern. Vänd på kronmuttern och skruva på den med släta sidan jämns med bultens ände, för att skydda bultens gängor. Slå loss styrleden med en kopparslägga, eller håll en bit kopparplåt emellan om du använder stålslägga.
Det går att använda en sådan där avdragare där en del är gaffelformad och andra delen trycker underifrån när man drar på en stor bult. Det är dock ganska trångt att få gaffeldelen på plats på våra bilar, och det är lätt att man slinter. Även vid användande av avdragare är det bra att vända på kronmuttern tycker jag. Bultänden med sina borrade hål är ganska känslig.
Jag använder oftast kopparsläggan.
Vid återmontering så är det vettigt att kosta på en saxpinne i rostfritt. Om inte så är det idé att sätta i saxpinnen snett inifrån/framifrån så att man lätt kommer åt att slå ur den med ett smalt dorn nästa gång det är dags att lossa styrleden.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Smådelar finns fortfarande att få tag i
Tack för tips som vanligt!
Min kompis som brukar hjälpa mig med "jobbiga" mek, sa nu att han brukar slå på sidan, som jag förstår på utsidan, där leden sitter, och då brukar den ploppa ut. Av vibrationerna? Vet ej...
Min kompis som brukar hjälpa mig med "jobbiga" mek, sa nu att han brukar slå på sidan, som jag förstår på utsidan, där leden sitter, och då brukar den ploppa ut. Av vibrationerna? Vet ej...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Smådelar finns fortfarande att få tag i
Spännande tipps att slå på sidan, Speedo. Nytt för mig. Ska testa nästa gång.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Smådelar finns fortfarande att få tag i
Att först värma och sedan slå utan h-vete på den "omfamnade" delen, har jag testat med framgång på mitt gamla engelska gjutjärn. Funkar 9 av 10 ggr.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Smådelar finns fortfarande att få tag i
Knappt att jag vågar skriva det, för då bråkar det väl nästa gång, men det brukar sällan var strul med att få loss yttre styrleden på mina "GY (Golden Years)"... Ta i trä!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Smådelar finns fortfarande att få tag i
Mazd!
Natutvis tror jag inte att jag heller skulle ha problemet!
Problem i samband med GY (Golden Years) finns ju liksom inte
Natutvis tror jag inte att jag heller skulle ha problemet!
Problem i samband med GY (Golden Years) finns ju liksom inte
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Smådelar finns fortfarande att få tag i
Har inte kommit till skott ännu, fast grejorna ligger här. Kopparklubba ja... har faktiskt letat på Biltema bla.a men inte hittat?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!