När man har tre bilar i drift med samma rörmokeri under, och dessutom är hemfallen åt såväl snålhet som svetsning, så är en avgas-fixtur inte så dum.
Har tänkt på detta i flera år, och sparat gamla avgaskopplingar för ändamålet.
Det enda svåra med att lappa ihop avgas-delar är ju egentligen att få kopplingarna rätt i förhållande till framförvarande och bakomvarande del, (respektive upphängningarna såklart).
Min avgas-fixtur har en sida för främre dämparen och en sida för mellanröret. Det ska väl bli en sida för bakre dämparen också i sinom tid.
Den fungerar jättebra!
Snik-Jockes avgas-fixtur.
Snik-Jockes avgas-fixtur.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Snik-Jockes avgas-fixtur.
Galant Snik-Jocke!
Precis den typen av ideer som dyker upp hos ngn som har en problemfri bil
Är det serietillverkning av delsytem p G?
Precis den typen av ideer som dyker upp hos ngn som har en problemfri bil
Är det serietillverkning av delsytem p G?
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Snik-Jockes avgas-fixtur.
Hade man varit smart så hade man ju skaffat rostfria system till alla bilarna, det första man gjorde. Det hade man haft igen både i pengar och minskat arbete många gånger om.
Det är ju i och för sig inte någon större grej att lappa ihop gamla rör. (Särskilt inte nu med snik-fixturen.) Problemet är snarast att rören brukar gå av när man har som minst med tid, eller befinner sig som längst hemifrån. (I våras satt jag i Maggan och dåsade vid ett rödljus utanför Hamburg pga en stor trafikomläggning vid vägarbete. Det var mitt i natten och jag orkade inte ens försöka tänka logiskt utan planerade att chansa och hänga på en långtradare som jag gissade skulle tillbaka på Autobahn söderut. Precis när jag skulle köra igång så släppte röret vid främre dämparen. Gissa om jag vaknade?)
Var än rörmokeriet har gått av på mina "GY (Golden Years)" så har aldrig något hängt ner så farligt under bilen och riskerat att skrapa i marken. Bra upphängning.
Det är ju i och för sig inte någon större grej att lappa ihop gamla rör. (Särskilt inte nu med snik-fixturen.) Problemet är snarast att rören brukar gå av när man har som minst med tid, eller befinner sig som längst hemifrån. (I våras satt jag i Maggan och dåsade vid ett rödljus utanför Hamburg pga en stor trafikomläggning vid vägarbete. Det var mitt i natten och jag orkade inte ens försöka tänka logiskt utan planerade att chansa och hänga på en långtradare som jag gissade skulle tillbaka på Autobahn söderut. Precis när jag skulle köra igång så släppte röret vid främre dämparen. Gissa om jag vaknade?)
Var än rörmokeriet har gått av på mina "GY (Golden Years)" så har aldrig något hängt ner så farligt under bilen och riskerat att skrapa i marken. Bra upphängning.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Snik-Jockes avgas-fixtur.
Oj, intressanta grejor! Så när du skruvar upp det där så vet du att allt stämmer när du svetsar ihop. Men det är när det är helt av som du behöver den där riggen va?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Snik-Jockes avgas-fixtur.
Ja, precis. När det är helt av på ett ställe så hamnar allt rätt i fixturen.
Men om en avgas-del teoretiskt skulle vara helt av på två ställen så skulle det bli svårt med upphängningskrokarna trots fixturen.
När jag bygger vidare på avgas-fixturen och gör en del för bakre burken, så får jag utgå från upphängningskrokarna i förhållande till avgaskopplingen eftersom det ju inte finns någon bakre koppling på ljuddämparen. Utblås-röret/rören från ljuddämparen är ju inget att förlita sig på, för de kan se ut lite hur som helst.
Men om en avgas-del teoretiskt skulle vara helt av på två ställen så skulle det bli svårt med upphängningskrokarna trots fixturen.
När jag bygger vidare på avgas-fixturen och gör en del för bakre burken, så får jag utgå från upphängningskrokarna i förhållande till avgaskopplingen eftersom det ju inte finns någon bakre koppling på ljuddämparen. Utblås-röret/rören från ljuddämparen är ju inget att förlita sig på, för de kan se ut lite hur som helst.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Snik-Jockes avgas-fixtur.
Precis.. jag förstår. Mitt har som tur än inte varit av helt ännu...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!