Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
-Pall-bock! Ja, j-klar! Att jag inte tänkte på det!
Vad gäller min svetsning, så är jag ganska ringrostig när det gäller sånt här finlir som gärna ska se vettigt ut. Att det ändå blir bra beror mest på att jag har ett bra litet svetsaggregat som jag matar med ESAB-tråd och inget annat. Har provat lite olika tråd, men inget kommer i närheten av ESAB. (En del tråd har jag slängt i vredesmod eftersom den varit oanvändbar.) Förarbetet spelar enormt stor roll också när man MAG-svetsar. Jag slipar och borstar och tvättar med bromsrengöring innan svetsning.
Vad gäller min svetsning, så är jag ganska ringrostig när det gäller sånt här finlir som gärna ska se vettigt ut. Att det ändå blir bra beror mest på att jag har ett bra litet svetsaggregat som jag matar med ESAB-tråd och inget annat. Har provat lite olika tråd, men inget kommer i närheten av ESAB. (En del tråd har jag slängt i vredesmod eftersom den varit oanvändbar.) Förarbetet spelar enormt stor roll också när man MAG-svetsar. Jag slipar och borstar och tvättar med bromsrengöring innan svetsning.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Följdfrågan är natutvis vad du använder.
Jag har bara den enklaste Julasvetsen med Flusstråd.
Jag har bara den enklaste Julasvetsen med Flusstråd.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Jag har de senaste åren bara använt min lilla 1-fasare ESAB C141. Mycket bra litet aggregat. Helst kör jag med 0,6 tråd i bilplåt. Har testat med ESAB flussfylld tråd också, men det går inte att jämföra med riktig MAG-svetsning. Flussfylld tråd är en nöd-nödlösning tycker i alla fall jag.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Rättelse: ESAB C140 heter min Mig/Mag. Den nuvarande varianten som säljs på bla Jula heter C141. Vete sjutton vad som skiljer dem åt?
Arbetet går vidare... För närvarande arbetar jag mig från skärmkanten och framåt med ströskel-lådan. Lagade upp bakre delen av tröskel-lådan och golvet innanför och bakre domkraftsfästet för ca 15 år sedan, men tiden går och det har säkert kommit in massor av fukt vid de trasiga skärmkanterna och runnit ner i tröskel-lådan. Så nu gör jag om mina egna lagningar...
Arbetet går vidare... För närvarande arbetar jag mig från skärmkanten och framåt med ströskel-lådan. Lagade upp bakre delen av tröskel-lådan och golvet innanför och bakre domkraftsfästet för ca 15 år sedan, men tiden går och det har säkert kommit in massor av fukt vid de trasiga skärmkanterna och runnit ner i tröskel-lådan. Så nu gör jag om mina egna lagningar...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Det gör inget att du bara har en Dexta
Jag fortsätter beundra !
Jag fortsätter beundra !
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Dextan är liten men naggande god. Skulle såklart inte ha något emot en Major också i samlingen. Och en County om man får drömma fritt...
Trösklarna och golvet strax innanför har visat sig vara dåliga hela vägen fram till förra årets lagning. Men för stunden byter jag bara fram till tröskellådans orginalskarv som går ungefär på mitten. Blir lättare att byta resten om man hissar upp framdelen av bilen. Inte säkert att det blir denna vintern.
Trösklarna och golvet strax innanför har visat sig vara dåliga hela vägen fram till förra årets lagning. Men för stunden byter jag bara fram till tröskellådans orginalskarv som går ungefär på mitten. Blir lättare att byta resten om man hissar upp framdelen av bilen. Inte säkert att det blir denna vintern.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Var tvungen att göra något åt B-stolpen där dörrbrytaren till kupébelysningen en gång suttit. Massor av bockning, vridning och olikheter i djupled förutom naturligtvis den yttre passformen och placeringen av hålet för brytaren. Var tvungen att göra lagningsplåten i tre delar. Stumfogade och helsvetsade för att utmana mig själv. Det tog nästan hela dagen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Men j_vligt snyggt resulatat
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Har du förresten sett annonsen?
http://www.blocket.se/goteborg/Mazda_62 ... w=1&last=1
Totala Fyndet !!!!
Om jag inte visste hur min Kära skulle reagera hade jag redan köpt den !!!
http://www.blocket.se/goteborg/Mazda_62 ... w=1&last=1
Totala Fyndet !!!!
Om jag inte visste hur min Kära skulle reagera hade jag redan köpt den !!!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Som sagt: Det totala fyndet... Det kliar i fingrarna! Men det är nästan fullt här på gården. Hade det varit en kombi så hade jag ändå inte tvekat en sekund. Hoppas verkligen att den kommer till ett gott hem!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).