Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Varje möjlig stund tillbringar jag med 2,2-kombin. Vänster tröskel är nu klar med undantag för några små förbindelser mellan tröskel och "innervägg" i kupén. Det ska jag göra när jag hissat ner baken. Som bilen är upphissad nu så är det väldigt obekvämt att krypa omkring inuti.
Håller som bäst på med vänster "balja" och det som finns runt den. "Tröskel-lådan" under bakluckan var dålig i underkant på vänster sida, men själva infästningen till draget ser ut att hänga med ett tag till utan åtgärd. Skönt!!! Hoppas att bilprovningen håller med mig.
Har gjort ett nytt litet verktyg: En persienn-magnet fastskruvad på en trätapp. Bra som handtag på små lagningsplåtar. Går även att hålla små plåtbitar på plats med innan svetsning. Ska göra några fler magnet-handtag.
Håller som bäst på med vänster "balja" och det som finns runt den. "Tröskel-lådan" under bakluckan var dålig i underkant på vänster sida, men själva infästningen till draget ser ut att hänga med ett tag till utan åtgärd. Skönt!!! Hoppas att bilprovningen håller med mig.
Har gjort ett nytt litet verktyg: En persienn-magnet fastskruvad på en trätapp. Bra som handtag på små lagningsplåtar. Går även att hålla små plåtbitar på plats med innan svetsning. Ska göra några fler magnet-handtag.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Ursäkta en trögtänkt !
.....- " hälla lite olja i baljan och trycka i en plastpåse ".....
Fattar inte vad du menar.
.....- " hälla lite olja i baljan och trycka i en plastpåse ".....
Fattar inte vad du menar.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Det är bara en grej som jag gjorde på min 16v-kombi när det rostat hål i domkrafts-baljan... (Speedo gillade inte riktigt den lagningen vill jag minnas.) Jag hällde i olja i baljan för att möjligen stoppa upp rostangreppet något, och så tryckte jag i en plastpåse i rosthålet från insidan. Det är inget som jag är stolt över, men det dammade inte lika mycket i bilen när jag körde grusväg.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Fint Sörrö !
Att Speedo ev har lite små fundringar kring tillvägagångsättet förstår jag
Han är ju den mest berömvärda av oss.
Nåväl, tipset har jag inte hört tidigare, men jag ska absolut använda det på PlogBilen.
Häromdagen glömde jag att sätta vänsterfoten över hålet i golvet och genast fick jag ett stenskott på kinden
Tror jag tar en Fryspåse, eftersom dom är lite kraftigare.
Att Speedo ev har lite små fundringar kring tillvägagångsättet förstår jag
Han är ju den mest berömvärda av oss.
Nåväl, tipset har jag inte hört tidigare, men jag ska absolut använda det på PlogBilen.
Häromdagen glömde jag att sätta vänsterfoten över hålet i golvet och genast fick jag ett stenskott på kinden
Tror jag tar en Fryspåse, eftersom dom är lite kraftigare.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Ja, det kan man nog ha som en tumregel; När det börjar flyga in sten och grus i bilen så är det dags att börja laga hålen...
Här har jag bytt sida, och börjat på höger skärmkant. Vänstersidan är primad och ser trevlig ut. Höger skärmkant passade inte riktigt lika bra som den vänstra, så jag fick kapa den i två delar för att få till den halva centimeter som behövdes för att bakdörren skulle gå att stänga. Det kommer väl några bilder vartefter...
Här har jag bytt sida, och börjat på höger skärmkant. Vänstersidan är primad och ser trevlig ut. Höger skärmkant passade inte riktigt lika bra som den vänstra, så jag fick kapa den i två delar för att få till den halva centimeter som behövdes för att bakdörren skulle gå att stänga. Det kommer väl några bilder vartefter...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Inte har du väl lagt av ?
Jag vill följa tråden till färdig bil. Gillar din ambitionsnivå.
Jag vill följa tråden till färdig bil. Gillar din ambitionsnivå.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Nejdå, jag har inte lagt av, men jag börjar känna stressen att få ihop bilen, så jag har bitit ihop och ökat takten. Därav ingen rapportering på ett tag, men det kommer.
Högersidan är också färdigsvetsad nu och primad.
Invändigt så har jag förbundit "innerväggen" med den nya tröskellådan och samtidigt fått en välbehövlig lagning av infästningarna för säkerhetsbältena.
Igår började jag med bakaxelbalken. Den är inte vacker, men jag ska försöka rädda den. Mycket jobb, men vilken skillnad att kunna stå vid en arbetsbänk och greja. (Jag är ganska mätt på karosseri-jobb för i år.)
Lite smått och gott till hjulupphängningen bak är beställt.
Högersidan är också färdigsvetsad nu och primad.
Invändigt så har jag förbundit "innerväggen" med den nya tröskellådan och samtidigt fått en välbehövlig lagning av infästningarna för säkerhetsbältena.
Igår började jag med bakaxelbalken. Den är inte vacker, men jag ska försöka rädda den. Mycket jobb, men vilken skillnad att kunna stå vid en arbetsbänk och greja. (Jag är ganska mätt på karosseri-jobb för i år.)
Lite smått och gott till hjulupphängningen bak är beställt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Här kommer några bilder.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Idag har jag jobbat vidare med bakaxelbalken. Översidan är ok, om man ska vara positiv. Jag gjorde några lagningar för ca 15 år sedan och de hänger faktiskt med ett tag till. I övrigt ser det ganska beklämmande ut, men jag klär in eländet med 1,5mm plåt. (Förutom dö-skallen som är 0,9mm.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Bakaxelbalken är klar!
Jag lyckades även få ur "bultarna som gud glömde", dvs de långa bultarna som håller de tvärgående länkarmarna ute vid naven. Nya främre länkarmar är på plats.
Lade också i lite material med svetsen i ändarna på krängningshämmaren. Hålen var jättestora.
En bra dag i verkstaden...
Nu kan jag plocka tillbaka bakaxelbalken på bilen i väntan på dämpare, fjäderbenslagringar och allt annat som förhoppningsvis är på väg.
Jag lyckades även få ur "bultarna som gud glömde", dvs de långa bultarna som håller de tvärgående länkarmarna ute vid naven. Nya främre länkarmar är på plats.
Lade också i lite material med svetsen i ändarna på krängningshämmaren. Hålen var jättestora.
En bra dag i verkstaden...
Nu kan jag plocka tillbaka bakaxelbalken på bilen i väntan på dämpare, fjäderbenslagringar och allt annat som förhoppningsvis är på väg.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).