Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Idag är det julafton, och snacka om "Just In Time". Hade precis fått tillbaka bakaxelbalken med länkarmar och nav när MZ-budet ringde och sade att de var på väg med grejerna som jag beställt från Tyskland.
Gasdämpare bak var slut i lager, så det blev Sachs oljedämpare och några hundra tillgodo vid nästa beställning, men jag har kört med Biltema oljedämpare sedan jag köpte bilen, så det kan jag nog leva med. Kul att packa upp nya grejer och montera. Känns lyxigt för mig som oftast nödlagar något gammalt skit och bultar på.
Humöret är på topp. Skulle gärna strunta i pistolskyttet i kväll, men jag är instruktör för några nybörjarskyttar och kan inte gärna utebli från kvällens lektion.
Gasdämpare bak var slut i lager, så det blev Sachs oljedämpare och några hundra tillgodo vid nästa beställning, men jag har kört med Biltema oljedämpare sedan jag köpte bilen, så det kan jag nog leva med. Kul att packa upp nya grejer och montera. Känns lyxigt för mig som oftast nödlagar något gammalt skit och bultar på.
Humöret är på topp. Skulle gärna strunta i pistolskyttet i kväll, men jag är instruktör för några nybörjarskyttar och kan inte gärna utebli från kvällens lektion.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Va kul !
Paket är ju alltid så spännande att öppna, fast man vet vad det är.
Den enda gången jag bytt dämpare på min lady, valde jag det billigaste och ändå är jag nöjd. Hon är fortfarande riktigt bra på vägen, även med last och/el släp.
Ska bli kul att se bilder när du är färdig.
Själv har jag varit på Båtmässan i Sthlm och när jag kom hem hade det rammlat ner en hel drös, ca 20 cm, vitt från himlen. Då är det både bra och kul att ha en egen plogbil! Fick gå de sista tre hundra metern hem. Starta plogbilen och göra fint. Kul med resurser!
Paket är ju alltid så spännande att öppna, fast man vet vad det är.
Den enda gången jag bytt dämpare på min lady, valde jag det billigaste och ändå är jag nöjd. Hon är fortfarande riktigt bra på vägen, även med last och/el släp.
Ska bli kul att se bilder när du är färdig.
Själv har jag varit på Båtmässan i Sthlm och när jag kom hem hade det rammlat ner en hel drös, ca 20 cm, vitt från himlen. Då är det både bra och kul att ha en egen plogbil! Fick gå de sista tre hundra metern hem. Starta plogbilen och göra fint. Kul med resurser!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Ja, utan snöröjningsfordon så är man ganska utlämnad när man bor på landet. Det finns väl oftast någon som kan hjälpa till mot betalning, men då får man marken under snön massakrerad och snöhögar där de är i vägen och det hela sker när snöröjaren har tid och lust och så förväntas man vara tacksam dessutom...
Angående stötdämpare så hade 2,2-kombin ganska nya Biltema oljedämpare bak när jag köpte den för ca 15 år sedan, och dem har jag kört med och inte upplevt några problem. Men jag brukar inte fundera över dämparna förrän de är fyllda med vatten och det blir frysgrader. Men när nu bakvagnen ska fixas och fjäderbenslagringarna ska bytas så passar jag på med dämparna också. Ska dock bli spännande att känna på dem när fjädrarna är bortplockade.
Angående stötdämpare så hade 2,2-kombin ganska nya Biltema oljedämpare bak när jag köpte den för ca 15 år sedan, och dem har jag kört med och inte upplevt några problem. Men jag brukar inte fundera över dämparna förrän de är fyllda med vatten och det blir frysgrader. Men när nu bakvagnen ska fixas och fjäderbenslagringarna ska bytas så passar jag på med dämparna också. Ska dock bli spännande att känna på dem när fjädrarna är bortplockade.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Ja, kul med paket! Själv har jag mest fått paket med skoter delar på sista tiden...
Har du köpt fjäderbenslagringar till bak? Var och hur mycket kostade det?
Har du köpt fjäderbenslagringar till bak? Var och hur mycket kostade det?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Skoterpaket är inte heller fel...
Jag köpte fjäderbenslagringarna på Bildelaronline24.se. 560kr/st kostade de.
Har precis plockat på nya dämpare. Den ena var lite felgjord irriterande nog. Det var inte riktigt rätt uttag i fästet till navet. Fick slipa lite så gick det bra, när jag väl hittat felet. Den andra dämparen var rätt konstigt nog. Båda var märkta med samma artikelnummer. Måndagsexemplar. SACHS - made in Taiwan...
Jag köpte fjäderbenslagringarna på Bildelaronline24.se. 560kr/st kostade de.
Har precis plockat på nya dämpare. Den ena var lite felgjord irriterande nog. Det var inte riktigt rätt uttag i fästet till navet. Fick slipa lite så gick det bra, när jag väl hittat felet. Den andra dämparen var rätt konstigt nog. Båda var märkta med samma artikelnummer. Måndagsexemplar. SACHS - made in Taiwan...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Nu är det nya skivor och hjullager på bak.
Nya bromsok ska hämtas i morgon. Glömde bort oken och lite andra grejer när jag beställde från Tyskland... För mycket delar att hålla reda på.
Bromsslangarna bak måste bytas. De längsgående bromsrören var skarvade till kopparrör mitt under bilen sedan tidigare ägare, och sedan dess har rosten ätit ordentligt på stålrören framför skarvningen. Så jag ska skarva längre fram där stålrören fortfarande är friska har jag tänkt. Vill gärna slippa dra nya rör i motorrummet.
Ska testa en skarvmetod med skärkopplingar i stället för att försöka kona stålrören under bilen. Tror att det kan funka om jag skarvar till kopparnickelrör som ska vara hårdare än kopparrör. Har aldrig dragit kopparnickelrör. Hoppas att de inte är för hårda att böja... Vi får se.
Nya bromsok ska hämtas i morgon. Glömde bort oken och lite andra grejer när jag beställde från Tyskland... För mycket delar att hålla reda på.
Bromsslangarna bak måste bytas. De längsgående bromsrören var skarvade till kopparrör mitt under bilen sedan tidigare ägare, och sedan dess har rosten ätit ordentligt på stålrören framför skarvningen. Så jag ska skarva längre fram där stålrören fortfarande är friska har jag tänkt. Vill gärna slippa dra nya rör i motorrummet.
Ska testa en skarvmetod med skärkopplingar i stället för att försöka kona stålrören under bilen. Tror att det kan funka om jag skarvar till kopparnickelrör som ska vara hårdare än kopparrör. Har aldrig dragit kopparnickelrör. Hoppas att de inte är för hårda att böja... Vi får se.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Värme, försiktig gasollåga, funkar bra på kopparnickel.
Lycka till!!
Åsså Du.
Mera Bilder !!!!!
Lycka till!!
Åsså Du.
Mera Bilder !!!!!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Köpte visserligen skärringskopplingar igår, men så blev jag obeslutsam igen. Att kona bromsrör känns ändå bäst... Så det blev ett verktyg för att kona bromsrör på plats under bilen också. Eller så kanske jag bara tröst-shoppade ett nytt verktyg eftersom jag totalfloppade på en fältskyttetävling på förmiddagen, men det överlåter åt psykologerna att avgöra.
Hursomhelst så testade jag verktyget lite igår kväll på friska bitar av stålrören som blev över när jag flyttade fram skarvpunkterna under bilen. Det gick galant att göra både DIN och SAE konor! (Nu kan jag skarva stålrör mot kopparrör också om kopparnickel är för hårda och bråkiga.)
Om jag nu lyckas lika bra liggande under bilen så ska det vara DIN "enkelkona" i skarvkopplingen samt nipplar som inte är gängade ända fram annars går gängorna i botten innan rörkonan trycks åt. Mot bromsslangen bak ska rören ha SAE kona "dubbelkona" och helgängade nipplar. Så det blir en del att hålla reda på.
Bilder kommer, jag lovar... Vet dock inte om jag kan förmå mig att visa "broms-blinget". De nya oken kom skamlöst målade i blank silverfärg. Funderar allvarligt på att damma över med lite brun sprayfärg innan jag monterar dem. Är man anständig så är man...
Hursomhelst så testade jag verktyget lite igår kväll på friska bitar av stålrören som blev över när jag flyttade fram skarvpunkterna under bilen. Det gick galant att göra både DIN och SAE konor! (Nu kan jag skarva stålrör mot kopparrör också om kopparnickel är för hårda och bråkiga.)
Om jag nu lyckas lika bra liggande under bilen så ska det vara DIN "enkelkona" i skarvkopplingen samt nipplar som inte är gängade ända fram annars går gängorna i botten innan rörkonan trycks åt. Mot bromsslangen bak ska rören ha SAE kona "dubbelkona" och helgängade nipplar. Så det blir en del att hålla reda på.
Bilder kommer, jag lovar... Vet dock inte om jag kan förmå mig att visa "broms-blinget". De nya oken kom skamlöst målade i blank silverfärg. Funderar allvarligt på att damma över med lite brun sprayfärg innan jag monterar dem. Är man anständig så är man...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Det gick att kona stålrören på plats under bilen trots att allt var kladdigt av droppande bromsvätska. Direkt roligt var det inte förstås, men värdefullt att kunna göra. Hoppas verkligen att skarvningen blev tät... Ännu mindre kul var att dra de nya rören bakåt, men nu är det gjort. Kopparnickel-rören visade sig vara lättare att böja än jag trodde. Lite hårdare än kopparrör men det gick att göra med bara händerna.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin
Här är några bilder till.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).