Jo, det var lite jobb...
Kanterna till reservhjulsluckan är mycket riktigt snedkapade. Men det är vanlig formplywood av enklaste modell som jag hade liggande, så den har två blanka sidor. Annars vore det ju klockrent med släpvagnsplywood och skippa gummimattan. Vill dock ha gummimattan som ljuddämpning, slitageskydd och för att inte få ner skräp i skarvarna till reservhjulsluckan och locken till sidobaljorna.
Gummimattan kommer från Biltema. Kostar 275kr för 1,5 x1,0 meter vill jag minnas.
Det märks nästan ingen skillnad på ljudnivån i bilen efter ombyggnaden. Trodde att det skulle bli ett jäkla liv. Hade tänkt lägga ljuddämpningsmatta under formplywooden också, men det behövs inte.
Angående bromsarna så luftade jag först med hjälp av tryckluft i behållaren till huvudbromscylindern och sedan genom att bromsa med pedalen och låsa den. Jag kapade de längsgående rören och medans jag höll på med att kona så rann det mesta av vätskan ut, trots att jag hade satt plast under locket på huvudbromscylindern för att hålla kvar vätskan med undertryck. Så jag hade lika gärna kunnat låta all vätska rinna ut innan jag konade. Hade varit mycket trevligare arbete...
Jag har också börjat vara duktig på att byta ut luftningsnipplar när de börjar kännas det minsta dåliga, men oken fram på 2,2-kombin har jag inte behövt lufta på flera år, så där satt det nipplar som var helt slut och rejält fastrostade.
Centrallåset har faktiskt börjat bråka lite igen... Inte alls lika mycket som innan jag var på reläet, men helt hundra blev det inte.
Huvudsaken är att 2,2-kombin är tillbaka på banan (Autobahnan) igen.
- Under litern per mil med ett drygt ton efter. Det går inte att klaga på.
- Visad 15125 gånger