Nu sitter hatchbackens startmotor på 2,2-kombin. Tänkte försöka beskriva proceduren.
Hissa upp bilens front ordentligt. Lossa jordkabeln från batteriet.
Från undersidan: Lossa lilla kabeln till solenoiden. Lossa övre stora kabeln till solenoiden. Se bild. Det är lite svårt att komma åt, men man får upp händerna trots katalysatorn. Enligt verkstadshandboken så ska man ta demontera staget mellan motorblock och insug. Det behövs inte. Om man vinklar startmotorns bakände lite uppåt vid demontering/montering så går den fri från staget och oljefiltret. Kan vara bra att veta vid en roadside repair, så jag var tvungen att prova.
Från motorrummet: Demontera luftsnorkeln mellan luftfilter och insug. Har ni kvar resonansdämparen under luftsnorkeln så ta bort den också. (Gärna permanent och plugga hålet i luftsnorkeln.) Lossa startmotorns två övre fästbultar och ta bort dem helt. Se bild.
Från undersidan: Lossa startmotorns undre fästbult. Denna bult är lite svår att se, men går ganska bra att komma åt ändå. Startmotorn är nu lös och går att plocka bort genom att vinkla den enligt ovan.
Återmontering: Samma sak fast i omvänd ordning så att säga.
2,2-kombin startar fint med den donerade startmotorn, så operationen får betraktas som lyckad. Får se om jag plockar ner den gamla startmotorn av nyfikenhet. Inte omöjligt. I så fall återkommer jag i tråden om jag hittar något spännande.

- Så här dåligt syns det från undersidan.
- Visad 18768 gånger

- För att förtydliga; De inringade grejerna är det som ska lossas underifrån.
- Visad 18768 gånger

- Här är startmotorns övre fästbultar.
- Visad 18768 gånger