Nära skrotning... :-(
Re: Nära skrotning... :-(
Satt just och kollade in den sidan... men det finns ju MASSOR av varianter och märken att välja på. Skapar en ny tråd i ämnet, då det kan vara av intresse för andra i framtiden vad vi kommer fram till.
viewtopic.php?f=10&t=686
viewtopic.php?f=10&t=686
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Nära skrotning... :-(
Vill inte vara negativ här... Vadå vill inte vara? Jag är negativ. Av naturen. Men den typ av skarvmuff som du funderar på passar inte på främre röret eftersom det är gjort av två halvor med utvändiga svetsförband. Kolla min tidigare länk igen så ser du. Röret är alltså inte runt utvändigt. Och jag tror ändå inte att det får plats två skarvmuffar och en flexdel utan att röret blir för långt.
Så jag tror att du blir tvungen att svetsa, och det är roligt, och det behärskar du ju bevisligen nu.
Så jag tror att du blir tvungen att svetsa, och det är roligt, och det behärskar du ju bevisligen nu.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Nära skrotning... :-(
Jag har ingen sån där fixtur som du, men det borde gå att lösa ändå. Jag hade missförstått min kompis om det med skarvmuffarna. Han sa också "svetsa".
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000019359/
Du hade inte i minnet vilken dimmension vi hade på våra rör?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000019359/
Du hade inte i minnet vilken dimmension vi hade på våra rör?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Nära skrotning... :-(
Den där fixturen finns inte kvar längre. Det var bara ett fyrkantsrör och lite plattjärn som jag svetsade fast tillfälligt på avgaskröken för att behålla längd och läge på kopplingarna i förhållande till varandra.
Jag använde uteslutningsmetoden: Det jag minns var att jag ville öka rördiametern om det gick. Avgaskröken är onödigt trång. Så jag köpte en större och en passande flexdel. Den mindre passade så jättebra så det blev ingen ökad diameter. Den större flexdelen hamnade i samlingarna. Så jag tittade där nyss och hittade en flexdel på 51mm. Således måste det ha varit 45mm som jag använde. Kommer ihåg att det var ett tacksamt jobb, för allt passade bra och resultatet blev snyggt.
Jag använde uteslutningsmetoden: Det jag minns var att jag ville öka rördiametern om det gick. Avgaskröken är onödigt trång. Så jag köpte en större och en passande flexdel. Den mindre passade så jättebra så det blev ingen ökad diameter. Den större flexdelen hamnade i samlingarna. Så jag tittade där nyss och hittade en flexdel på 51mm. Således måste det ha varit 45mm som jag använde. Kommer ihåg att det var ett tacksamt jobb, för allt passade bra och resultatet blev snyggt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Nära skrotning... :-(
Kanon! Bra info... Dock kanske blir så att fjäderbenen kollas först och så ser jag över det där läckaget lite senare. Jag vill inte att fjäderbenet skall komma upp genom tornet eller nåt i 90 knyck
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Nära skrotning... :-(
Glömde nämna ang bilsituationen här hemma, 2x626, att Toyotan har som blivit frugans bil och Mazdan min. Men just det med ekonomi är det jag brukar motivera både henne och ha som argument för andra som kan undra: "hur orkar du hålla på med den där gamm-bilen". Många verkar ju intala sig själv att set är billigare att äga en nyare bil för att "dom går inte sönder", fast man ser gång på gång att så inte är fallet. Och när de nyare bilarna går sönder är det oftast helt andra summor det rör sig om. Tror jag får ett ganska oslagbart snitt om jag räknar på värdeminskning, rep och service på Mazdan de 15år jag ägt den.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Nära skrotning... :-(
Jadu Speedo.
Vi har ju natutvis helt rätt!
De gamla härliga GY (Golden Years)'n vi Älskar, ger oss ju också låga bilkostnader. Faktiskt Extremt låga kostnader!
Sen måste vi väl också tillstå att det är lite nördigt?
Men va f_n! Varför ska inte vi få vara nördiga på vårt sätt?
När argumenten inte räcker till, kan vi ju hävda Kulturgärning !
Åsså har vi ju oftast lite kul och hela tiden, tack vare Dig, en Mycket Fin Gemenskap.
Keep on Rocking !!!
PS Jag har ägt min GY (Golden Years) ca 26 år DS
Vi har ju natutvis helt rätt!
De gamla härliga GY (Golden Years)'n vi Älskar, ger oss ju också låga bilkostnader. Faktiskt Extremt låga kostnader!
Sen måste vi väl också tillstå att det är lite nördigt?
Men va f_n! Varför ska inte vi få vara nördiga på vårt sätt?
När argumenten inte räcker till, kan vi ju hävda Kulturgärning !
Åsså har vi ju oftast lite kul och hela tiden, tack vare Dig, en Mycket Fin Gemenskap.
Keep on Rocking !!!
PS Jag har ägt min GY (Golden Years) ca 26 år DS
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Nära skrotning... :-(
Tack vare alla händiga medlemmar i detta forum som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter! Jag brukar ofta "oja mig" mycket när något pajat eller måste fixas, men när man får till det och känner att man har en viss "makt över materia" brukar en tillfredställande känsla infinna sig.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Nära skrotning... :-(
Hemska tanke att börja lära känna en annan bilmodell än "GY (Golden Years)"! Vilket jobb! Ok, kanske om det var någon kul hobbybil, men att förlita mig på något annat än en "GY (Golden Years)" till vardags... Aldrig! Och tänk vad delar som jag samlat på mig, och reservbilar. Nä, det blir Mazda 626 88-91 till det bittra slutet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Nära skrotning... :-(
Men Du! Det finns ju faktiskt Jobbilar, HGV, som är nyare och ändå kan hänföras till GY (Golden Years)
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.