Bromskraftsfördelare
Bromskraftsfördelare
Har vi någon sådan på våra? Vad har ni för fördelning fram/bak? Besiktningsmannen tyckte det var stor skillnad, men enl. mina besiktningspapper har jag haft samma fördelning alla år jag haft bilen iaf. Dvs, minst dubbel så höga värden fram som bak.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Bromskraftsfördelare
Jo, bromskraftfördelaren är den förgrenings-grejen på torpedväggen från vilken det går ett rör till varje hjul. Hur man testar dess funktion beskrivs i verkstadshandboken, men man behöver två mätklockor som kopplas till fördelarens utgångar i stället för bromsrören, så fy för den lede vad krångligt och kladdigt!
Ska se om jag hittar något besiktningsprotokoll med bromsvärden från 2d-coupén att jämföra dina värden med, Speedo. (Annars är det bara kombis som rullar här, och de kan kanske ha annan fördelning pga av lastkapacitet. De har ju grövre lager och kraftigare fjädrar bak, så bromskraften kanske är lite uppskruvad också???)
Ska se om jag hittar något besiktningsprotokoll med bromsvärden från 2d-coupén att jämföra dina värden med, Speedo. (Annars är det bara kombis som rullar här, och de kan kanske ha annan fördelning pga av lastkapacitet. De har ju grövre lager och kraftigare fjädrar bak, så bromskraften kanske är lite uppskruvad också???)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Bromskraftsfördelare
Aha, intressant. Jag antar att bromskraften inte är ställbar, och att denna fördelar ej går att plocka isär, så det är väl bara byta om det inte är bra? Hur som helst så har jag haft samma i alla år, så jag tycker egentligen det inte är så mycket att bråka om men skulle ju vara väldigt intressant att veta om det helt enkelt är relativt stor skillnad fram-bak på dessa bilar...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Bromskraftsfördelare
Kan komma ihåg fel, men jag har nog läst ngn stans att bak bör vara ca 70% av fram. Kanske finns det några uppgifter via Google, jag har inte letat.
Vad jag förstår, kan inte vi ställa fördelningen. Det är väl ngn strypning i "blocket" förutom att vi har två kolvar i huvudcylindern, en primär och en sekundär. Den primära verkar först.
Vad jag förstår, kan inte vi ställa fördelningen. Det är väl ngn strypning i "blocket" förutom att vi har två kolvar i huvudcylindern, en primär och en sekundär. Den primära verkar först.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Bromskraftsfördelare
Ja det verkar vara fördelningen 70/30 eller 60/40 som gäller, och det ligger väl däromkring så det är nog inget fel. Men skulle ändå vara kul att få se era bromsvärden.
Undra hur bromskraftsfördelaren är konstruerad och hur den fungerar. Verkar ju bara vara att byta om den skulle strula, för den går väl inte ens att ta isär?.
Undra hur bromskraftsfördelaren är konstruerad och hur den fungerar. Verkar ju bara vara att byta om den skulle strula, för den går väl inte ens att ta isär?.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Bromskraftsfördelare
Här är mitt senaste bromstest på 2d Coupén:
Fram: Vänster 1,8 / Höger 2,2
Bak: Vänster 0,6 / Höger 0,7
Stor skillnad mellan fram och bak här också, men det är nog inget konstigt. Bilen går som den ska och inga hjul låser vid hårda inbromsningar, bara vid extremt hårda med lastat släp. (Jag har inte ABS på 2d Coupén.)
Fram: Vänster 1,8 / Höger 2,2
Bak: Vänster 0,6 / Höger 0,7
Stor skillnad mellan fram och bak här också, men det är nog inget konstigt. Bilen går som den ska och inga hjul låser vid hårda inbromsningar, bara vid extremt hårda med lastat släp. (Jag har inte ABS på 2d Coupén.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Bromskraftsfördelare
Där föll alltså mitt snack om 70%. Men samtidigt tror jag nog att det primära, för billotteriets del, är att det är någorlunda jämt mellan hjulen på samma axel. Det är ju det som bestämmer om det blir oönskade kast vid bromsning.
Förresten, vilka har ABS på sina GY (Golden Years)? Jag har det inte på kombin, men däremot på den 4WD som fortfarande väntar på renovering.
Förresten, vilka har ABS på sina GY (Golden Years)? Jag har det inte på kombin, men däremot på den 4WD som fortfarande väntar på renovering.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Bromskraftsfördelare
Jag har ABS på min 2,2 kombi!
Re: Bromskraftsfördelare
Tack för siffrorna, Mazd. Det bevisar att jag inte har något fel, och jag kan således vara lite kaxigare nästa gång jag får en kommentar om det.
2x626: Ja, fördelningen vänster/höger per axel är självklart viktigast. Men besiktningsmannen har vid några tillfällen kommenterat fördelningen fram/bak, därav denna tråd.
Jag har ABS på min, och den har alltid fungerat ypperligt bra!
2x626: Ja, fördelningen vänster/höger per axel är självklart viktigast. Men besiktningsmannen har vid några tillfällen kommenterat fördelningen fram/bak, därav denna tråd.
Jag har ABS på min, och den har alltid fungerat ypperligt bra!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Bromskraftsfördelare
Jag har ABS på 2,2-kombin -90 och 2,2-hatchbacken -90. De övriga tre i flocken saknar ABS, de är allihop -89:or om det har med saken att göra.
Har inte heller haft några problem med ABS på de bilar som har det. Då har jag ändå varit ganska hårdhänt med givarna ibland. Men fick jag välja så skulle jag nog föredra att vara utan ABS bara för enkelhetens skull.
Har inte heller haft några problem med ABS på de bilar som har det. Då har jag ändå varit ganska hårdhänt med givarna ibland. Men fick jag välja så skulle jag nog föredra att vara utan ABS bara för enkelhetens skull.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).