Liten renovering
Liten renovering
Jag hittade ingen lämplig tråd, så jag skapar en.
GY (Golden Years)'n kan få vila någon vecka eftersom sonen, som använder 323:an just nu befinner sig på Hawaii och kommer vara borta i ca 6 mån.
Har börjat med avgassystemet. Rosten har kapat röret alldeles framför bakre ljuddämparen.
Löser det med ett inköpt rör med muff, 125 kr, som jag svetsar på flänsen som hör till röret och drar på muffen framåt.
När jag slipade bort det gammla från flänsen, upptäckte jag att röret går att skjuta in i flänsen. Det bör alltså funka med lite Holsts avgastätning i muffen när jag är klar.
Har också beställt nya ventiltätningar (bildelaronline24.se) för den överkommliga summan av 338 Skr.
Kan vara värt att testa om oljeförbrukningen minskar. Iof är inte förbrukningen nu större än en Audi med 4.000 mil på mätaren, men jag vill ju ha ner den på GY (Golden Years)-nivå.
Kanske kan jag så småningom nå 70.000 mil??
Tätningsbytet tänker jag hänföra till reparationer och kommer då att närma mig 4.000 kr i repkostn under "Gullets" hela liv.
GY (Golden Years)'n kan få vila någon vecka eftersom sonen, som använder 323:an just nu befinner sig på Hawaii och kommer vara borta i ca 6 mån.
Har börjat med avgassystemet. Rosten har kapat röret alldeles framför bakre ljuddämparen.
Löser det med ett inköpt rör med muff, 125 kr, som jag svetsar på flänsen som hör till röret och drar på muffen framåt.
När jag slipade bort det gammla från flänsen, upptäckte jag att röret går att skjuta in i flänsen. Det bör alltså funka med lite Holsts avgastätning i muffen när jag är klar.
Har också beställt nya ventiltätningar (bildelaronline24.se) för den överkommliga summan av 338 Skr.
Kan vara värt att testa om oljeförbrukningen minskar. Iof är inte förbrukningen nu större än en Audi med 4.000 mil på mätaren, men jag vill ju ha ner den på GY (Golden Years)-nivå.
Kanske kan jag så småningom nå 70.000 mil??
Tätningsbytet tänker jag hänföra till reparationer och kommer då att närma mig 4.000 kr i repkostn under "Gullets" hela liv.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Liten renovering
Bra pris på ventiltätningarna!
Kan nog mycket väl vara dem som är boven om det försvinner olja. Syns det något på stiften som skvallrar om oljeförbränning?
Kan nog mycket väl vara dem som är boven om det försvinner olja. Syns det något på stiften som skvallrar om oljeförbränning?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Liten renovering
Spännande! Meddela oss hur det går
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Liten renovering
Avgassystemet är tätt och fint !
Nu återstår lite småpyssel såsom fastsättning av dörrlister, bocka in V bakre länkarm, byta H ljusinsatts som Billotteriet tyckte var halvtaskigt, samt Ventiltätningsbyte.
Tänker att jag vill göra mig ett eget verktyg för att pressa ihop ventilfjädrarna. Frågan är bara vilken diameter är det på ventilbrickorna?? Vill helst gör bytet så snabbt som möjligt då GY (Golden Years)'n har en konstant viktig uppgift i familjen. Därför frågar jag så jag kan göra verktyget utan att lyfta kåpan.
Nu återstår lite småpyssel såsom fastsättning av dörrlister, bocka in V bakre länkarm, byta H ljusinsatts som Billotteriet tyckte var halvtaskigt, samt Ventiltätningsbyte.
Tänker att jag vill göra mig ett eget verktyg för att pressa ihop ventilfjädrarna. Frågan är bara vilken diameter är det på ventilbrickorna?? Vill helst gör bytet så snabbt som möjligt då GY (Golden Years)'n har en konstant viktig uppgift i familjen. Därför frågar jag så jag kan göra verktyget utan att lyfta kåpan.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Liten renovering
Härligt att det blev tätt! Kan inte hjälpa dig med ventilbrickorna, men det är 323 det handlar om nu va?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Liten renovering
Ursäkta !! Jag har varit otydlig.
Det gäller GY (Golden Years)'n. Den "Lille" är för tillfället reservbil.
Det gäller GY (Golden Years)'n. Den "Lille" är för tillfället reservbil.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Liten renovering
Ahh... nu är jag med! Trodde du skulle fixa 323:an medan han var borta och låta GYn vila från operationsbordet.
Har du länk till ventiltätningarna du köpte?
Har du länk till ventiltätningarna du köpte?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Liten renovering
Vet inte om du kan få någon inspiration av mitt ventilfjädervertyg som jag hade mycket glädje av. Här är tråden:
viewtopic.php?f=2&t=455&start=100
Har inte koll på brickornas storlek, men jag kan mäta på mitt verktyg i morgon för det passade bra. Vänta förresten, jag har ju för tusan mazdalovers gamla 12v-topp liggandes på reservdels-skullen! Jag återkommer med exakta mått i morgon.
viewtopic.php?f=2&t=455&start=100
Har inte koll på brickornas storlek, men jag kan mäta på mitt verktyg i morgon för det passade bra. Vänta förresten, jag har ju för tusan mazdalovers gamla 12v-topp liggandes på reservdels-skullen! Jag återkommer med exakta mått i morgon.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Liten renovering
Ventilbrickorna på 2,2i 12v är 32mm utvändigt och hålet är 12mm upptill.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Liten renovering
Kom att tänka på en grej till; En tryckluftsadapter till tändstiftshålen är jättebra att ha för att hålla ventilerna på plats när ventil-fjädrarna ska bort om toppen sitter kvar på blocket.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).