Liten renovering
Re: Liten renovering
Tack. Då kan jag använda 1" rör som jag slittsar.
I stället för tryckluft tänker jag använda ett nylonrep. Min kompressor är nämligen så gammal att den har pysventil i stället för tryckbrytare och nylonrep har jag använt tidigare. (ca 30 år sedan)
I stället för tryckluft tänker jag använda ett nylonrep. Min kompressor är nämligen så gammal att den har pysventil i stället för tryckbrytare och nylonrep har jag använt tidigare. (ca 30 år sedan)
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Liten renovering
Nylonrep... Nu fick jag lite hjärngympa. Vad kan man utföra med ett nylonrep? Matar man in det i tändstiftshålet med kolven i nedre läge och vrider runt motorn för hand så att kolven komprimerar repet mot ventilerna??? Det är det enda som jag kan komma på. Är det rätt?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Liten renovering
Den metoden har jag hört om för att låsa en motor när man ska lossa mutter till svänghjul el likn.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Liten renovering
Ja, ett nylonrep som stoppas in via stifthålet. Men det ska vara en riktig tagling först så ingen liten nylondel kläms fast och blir kvar.
I alla fall är det så jag lärt mig.
Hoppas tätningarna kommer från bildelaronline24 före helgen.
I alla fall är det så jag lärt mig.
Hoppas tätningarna kommer från bildelaronline24 före helgen.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Liten renovering
Ok...
Jag har inte fått mina delar än, men det var massa strul innan dom fick iväg dom.
Jag har inte fått mina delar än, men det var massa strul innan dom fick iväg dom.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Liten renovering
Hur går det med ventiltätningarna, 2x626?
Snubblade över ett jättesmidigt verktyg för ventilfjädrar i en video:
https://www.youtube.com/watch?v=uaX_hdQ ... bc&index=2
Snubblade över ett jättesmidigt verktyg för ventilfjädrar i en video:
https://www.youtube.com/watch?v=uaX_hdQ ... bc&index=2
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Liten renovering
Tack Mazd!
Det verktyget får mig att tänka i lite nya banor. Eftersom det inte verkar finnas att köpa, blir jag glad och tänker att jag "natutvis" måste hitta en egen lösning med egen konstruktion. Det är ju det som är så tillfredställande med den här "hobbyn".
Invent your own solutions !
Tätningarna har kommit, men Mrs vill inte att jag beslagtar GY (Golden Years)'n än.
Kanske jag får låna den om en vecka el så.
Åsså måste jag kommentera leveransen.
Vi bor ute på "landet" och har ca 150m uppförsbacke till huset.
Vi "kan" ju backen när det som nu är rena isbanan. Jag har redan plogat upp en alternativ väg på en åker eftersom det blev omöjligt att använda vägen. Faktiskt har jag plogat upp en till väg över åkern eftersom det blev isbana på den första.
Nåväl. Häromdagen började helt plötsligt min vän Schnauzern, föra ett oherrans väsen inomhus. Döm om min förvåning när en stor Skåpförsedd VW står på gården och föraren kommer in med ett LITET LITET paket. Ventiltätningarna! Naturligt hade ju varit att skicka dom i ett obetydligt kuvert!
Detta lilla, lätta paket gjorde självklart att den stackars leverantören inte visste hur han skulle ta sig härifrån!
Att åka ner för en isbana är ju lite riskigare än uppför.
Det tog honom ca 15 min att med min hjälp räkna ut hur f_n han skulle göra.
Vi löste det med ytterligare en väg över åkern.
Happy End
Det verktyget får mig att tänka i lite nya banor. Eftersom det inte verkar finnas att köpa, blir jag glad och tänker att jag "natutvis" måste hitta en egen lösning med egen konstruktion. Det är ju det som är så tillfredställande med den här "hobbyn".
Invent your own solutions !
Tätningarna har kommit, men Mrs vill inte att jag beslagtar GY (Golden Years)'n än.
Kanske jag får låna den om en vecka el så.
Åsså måste jag kommentera leveransen.
Vi bor ute på "landet" och har ca 150m uppförsbacke till huset.
Vi "kan" ju backen när det som nu är rena isbanan. Jag har redan plogat upp en alternativ väg på en åker eftersom det blev omöjligt att använda vägen. Faktiskt har jag plogat upp en till väg över åkern eftersom det blev isbana på den första.
Nåväl. Häromdagen började helt plötsligt min vän Schnauzern, föra ett oherrans väsen inomhus. Döm om min förvåning när en stor Skåpförsedd VW står på gården och föraren kommer in med ett LITET LITET paket. Ventiltätningarna! Naturligt hade ju varit att skicka dom i ett obetydligt kuvert!
Detta lilla, lätta paket gjorde självklart att den stackars leverantören inte visste hur han skulle ta sig härifrån!
Att åka ner för en isbana är ju lite riskigare än uppför.
Det tog honom ca 15 min att med min hjälp räkna ut hur f_n han skulle göra.
Vi löste det med ytterligare en väg över åkern.
Happy End
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Liten renovering
Budkillen hade inte kunnat tänka sig att gå sista biten med paketet när vägen började bli läskig? Tror nog att jag hade gjort det i hans ställe.
Jag hade inte sett det smarta lilla verktyget i videon tidigare. Extra smidigt är det att det håller fjädern ihopklämd under bytet av tätning också tills fjädern ska tillbaka.
Nu är det inte lika gott om plats runt varje ventilfjäder på våra motorer som på motorn i videon, så man får tänka på att bygga smalt om man vill göra sig något sådant.
Till en 2,0 16v topp blir det lite värre, eftersom ventilerna har dubbla fjädrar. Då får man nog hålla sig till överkomplicerade verktyg typ det jag byggde. (Tyckte dock inte att det var överkomplicerat förrän jag såg det lilla superverktygen i videon.)
Jag hade inte sett det smarta lilla verktyget i videon tidigare. Extra smidigt är det att det håller fjädern ihopklämd under bytet av tätning också tills fjädern ska tillbaka.
Nu är det inte lika gott om plats runt varje ventilfjäder på våra motorer som på motorn i videon, så man får tänka på att bygga smalt om man vill göra sig något sådant.
Till en 2,0 16v topp blir det lite värre, eftersom ventilerna har dubbla fjädrar. Då får man nog hålla sig till överkomplicerade verktyg typ det jag byggde. (Tyckte dock inte att det var överkomplicerat förrän jag såg det lilla superverktygen i videon.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Liten renovering
Har gett mig f_n på att göra ett eget verktyg liknande det i videon!
Precis som du skriver är det ju en klar fördel att kunna hålla ihop allt under tiden man byter tätningar och/el styrningar.
Återkommer med bild när jag testar det.
Precis som du skriver är det ju en klar fördel att kunna hålla ihop allt under tiden man byter tätningar och/el styrningar.
Återkommer med bild när jag testar det.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Liten renovering
Ser fram emot det!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).