För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..
det är så olika beroende på bil och konstruktion. men dom jag har mätt på ingen skillnad. det ända jag har fått är bättre axlaration pga mer vrid
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..
visst är det så, finns så otroligt många konstruktioner även inom samma märke och årsmodellmazdalover skrev:det är så olika beroende på bil och konstruktion. men dom jag har mätt på ingen skillnad. det ända jag har fått är bättre axlaration pga mer vrid
vinsterna jag har haft var nästan alltid mellan 2-4000rpm . över det har det varit samma som med bensin, en annan kul grej har varit att redan med omkring 20-30% etanolblanding har jag ibland sluta tanka 98 oktan
Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..
Fick igenom den i år igen med 10-15% etanol i 95 oktan samt noggranna instruktioner till besiktningsmannen att vri ur motorn rejält i nån halv minut. Den nya katten verkar ta lång tid på sig att nå arbetstemperatur. Biltema-skrot skyller jag på!
Men den fungerar och värdena hamnade där dom ska! Blanka papper.
Men den fungerar och värdena hamnade där dom ska! Blanka papper.
Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..
Härligt att höra, datadavid !
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..
Då var det dags för årets besiktningscirkus igen
I år låg kolvätena på rekordhöga 422!! Tror det beror delvis på att stiften är gamla, så dom ska bytas innan ombes, oljenivån är lite hög, bytte innan besiktning och sopade i hela dunken innan jag tänkte mig för
Så jag ska ut och bränna lite olja några hundra mil, sen byta stift och koppla ur vevhusventilation som går in i insuget. Skitdålig grej för hc värden..
Om allt detta misslyckas så är katen slut.. då blir det en patentlösning med besiktningskat och rakt rör resten av året i protest mot löjliga avgaskrav på enstusiastfordon..
I år låg kolvätena på rekordhöga 422!! Tror det beror delvis på att stiften är gamla, så dom ska bytas innan ombes, oljenivån är lite hög, bytte innan besiktning och sopade i hela dunken innan jag tänkte mig för
Så jag ska ut och bränna lite olja några hundra mil, sen byta stift och koppla ur vevhusventilation som går in i insuget. Skitdålig grej för hc värden..
Om allt detta misslyckas så är katen slut.. då blir det en patentlösning med besiktningskat och rakt rör resten av året i protest mot löjliga avgaskrav på enstusiastfordon..
Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..
Körde med minst 25% e85 också ska tilläggas.
Glömmer ju alla små knep för att få den genom besiktning lagom till det är dags varje år!
Glömmer ju alla små knep för att få den genom besiktning lagom till det är dags varje år!
Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..
Datadavid.
Vet inte om du klarar billotteriet med mitt tips, men delger det ändå.
Se'n många år tillbaka, gör jag så att jag byter olja, ev luftfilter samt tankar minst 50% E85 före bes.
Dessutom kom jag, för några år sedan, på att jag skulle koppla bort den slangen som på bilden är märkt med eltejp.
Jag har lyckats! Hoppas du gör det också.
Vet inte om du klarar billotteriet med mitt tips, men delger det ändå.
Se'n många år tillbaka, gör jag så att jag byter olja, ev luftfilter samt tankar minst 50% E85 före bes.
Dessutom kom jag, för några år sedan, på att jag skulle koppla bort den slangen som på bilden är märkt med eltejp.
Jag har lyckats! Hoppas du gör det också.
- Bilagor
-
- Visad 10008 gånger
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..
Hmm.. vad exakt gör slangen med eltejp på? Jag tror min ryker en del ur vevhusventen så den ska blockas lite diskret också..
Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..
Vad "slangen gör", förutom att den tydlige inte hjälper mig genom besktningen, vet jag inte. Har inte brytt mig om at kolla upp det.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..
Aaahhh... blanka papper igen.
Hällde i en matsked molybdenfett och körde en 70/30 grogg bensin/e85. Hängde av vevhusventen från insuget och bytte stift. Blev rena miljöbilen, faat på gränsen till underkänd pga för mycket etanol! besiktningsgubben hade vart med förr, men släppte igenom.
Slangen vid insuget lämnade jag bara lite halvt av för den gick inte alls på tomgång med den helt lös.. hade säkert gått igenom utan att koppla loss den. Skönt att varken behöva byta katt eller kolvringar!
Hällde i en matsked molybdenfett och körde en 70/30 grogg bensin/e85. Hängde av vevhusventen från insuget och bytte stift. Blev rena miljöbilen, faat på gränsen till underkänd pga för mycket etanol! besiktningsgubben hade vart med förr, men släppte igenom.
Slangen vid insuget lämnade jag bara lite halvt av för den gick inte alls på tomgång med den helt lös.. hade säkert gått igenom utan att koppla loss den. Skönt att varken behöva byta katt eller kolvringar!