Byta baklucka. Kombi.
Re: Byta baklucka. Kombi.
Aha, ja det är ju som lite typiskt det där. Man rör annat än det man egentligen skall göra, som får konsekvenser. Och just en sån grej, som kan vara lite glapp eller lös. Men just övergången mellan dörr/kaross är väl en klassiker. Fast det är ju lite lurigt eftersom kablarna väl är dolda i ett skydd.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Byta baklucka. Kombi.
Lika bra att fixa kablaget någotsånär ordentligt, så jag skarvade i bitar av nya friska kablar där de passerar genomgången till luckan. Jag var så noga med att komma ihåg att trä på krymphylsor och märka kablarna och lika fullt satte jag genomföringsdamasken åt fel håll... Jag hade två lödningar kvar av totalt arton när jag upptäckte mitt misstag. Och ja, det spelar roll åt vilket håll genomföringsdamasken sitter för det är olika stora hål i genomgången till karossen och genomgången till luckan. Bara att kapa upp eländet, klippa till nya något längre skarvbitar och börja om. När jag skulle klippa till nya krymphylsor så klippte jag mig dessutom i handen ganska ordentligt. Vissa dagar ska man egentligen inte ens försöka med något.
Jag gillar inte att löda. Möjligen för att jag inte har några särskilt bra grejer. Jag har inte skaffat några bra grejer eftersom jag inte gillar att löda. Dagens enda ljuspunkt var klädnypshållaren. Den blev bra.
Jag gillar inte att löda. Möjligen för att jag inte har några särskilt bra grejer. Jag har inte skaffat några bra grejer eftersom jag inte gillar att löda. Dagens enda ljuspunkt var klädnypshållaren. Den blev bra.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byta baklucka. Kombi.
Nu är allt på plats i bakluckan, och allt funkar dessutom. Utom nyckel-låset. Plockade bort hela låscylindern och staget från cylindern till låset i förebyggande syfte. Det har hänt mig att låscylinderns lilla hävarm har kärvat fast och då blockeras hela lås-funktionen.
Var en sväng uppe på skullen och hittade mycket riktigt två hela kombi-baklysen bland allt som jag köpte av bcquest. Vilken skatt det är! Måste ta en dag och gå igenom allt ordentligt, för nu vet jag inte själv vad jag har för grejer liggande. Vore kul med lite finare förvaring av godbitarna.
Var en sväng uppe på skullen och hittade mycket riktigt två hela kombi-baklysen bland allt som jag köpte av bcquest. Vilken skatt det är! Måste ta en dag och gå igenom allt ordentligt, för nu vet jag inte själv vad jag har för grejer liggande. Vore kul med lite finare förvaring av godbitarna.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byta baklucka. Kombi.
Fiiint!!
Lite kul var det väl att löda ändå? Ser ju riktigt bra ut.
Föresten, hade du inte bara kunnat löda loss lödningarna istället för att klippa och byta kablar när du gjorde om?
Jamen då fick vi ju oss bägge en liten ”julklapps slant” då.
Lite kul var det väl att löda ändå? Ser ju riktigt bra ut.
Föresten, hade du inte bara kunnat löda loss lödningarna istället för att klippa och byta kablar när du gjorde om?
Jamen då fick vi ju oss bägge en liten ”julklapps slant” då.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Byta baklucka. Kombi.
Jo, första tanken var förstås att löda loss, men när jag försökte få bort krymphylsorna med smältlim så gav jag snabbt upp och klippte bort eländet i stället. Jag märkte när jag monterade att det var bättre med lite längre skarvbitar eftersom det var skarpa böjar ganska direkt på varje sida av genomgången. Hade nog blivit lite stelt just vid dessa böjar med min ursprungliga lagning. Tur i oturen. Nu blev kablaget riktigt bra. (Denna gången var det väl ok att löda, för det blev ju bra till slut. Det är nog att jag har för dåliga grejer, och för lite vana, och ger mig på för svåra saker typ en rörgenomföring i tankarmatur-locket till Jeepen. Jag höll på att bli galen innan jag fick till det.)
Det är lite konstigt att två av GY (Golden Years)-gängets bilar råkar ut för olyckor nästan samtidigt.
Det är lite konstigt att två av GY (Golden Years)-gängets bilar råkar ut för olyckor nästan samtidigt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byta baklucka. Kombi.
Jag förstår... Skönt att det blev bra.
Jo som tur är inte större olyckor än att vi kunnat fixa det.
Min går som en dröm nu. Det ända är att jag har något ”kluck” vänster bak i en viss typ av små gupp. Den typen som brukar bli när det är ojämnt med is på vägbanan, ofta runt rondeller och så. Såg ju inget när jag bytte fjädebenslagringar, och besiktningen anmärkte inte på något glapp nånstans. Lite skumt faktiskt...
Jo som tur är inte större olyckor än att vi kunnat fixa det.
Min går som en dröm nu. Det ända är att jag har något ”kluck” vänster bak i en viss typ av små gupp. Den typen som brukar bli när det är ojämnt med is på vägbanan, ofta runt rondeller och så. Såg ju inget när jag bytte fjädebenslagringar, och besiktningen anmärkte inte på något glapp nånstans. Lite skumt faktiskt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!