Vanliga rost ställen
Vanliga rost ställen
Tänkte att det kunde vara bra med en sån här tråd
Om vi börjar lista ställen där vi har haft rost så kan vi sedan se om det är "vanliga" ställen.
Kända platser:
Hjulhusen bak
De ställen som jag har haft jobbig rost på är:
Plats: Trösklarna längst fram, bakom framskärmarna.
Anledning: dräneringen går ut där
Lösning: Förläng dräneringsslangarna så att dom mynnar ut nedanför innerskärmarna
Plats: Undersidan av reservhjulsbaljan
Anledning: Ingen aning, lite svårt att få stensprut där
Lösning: Gör om, gör rätt: Svetsa, grunda med Hagmans CA primer, slabba på karroserikitt och på med täckfärg samt underredsfärg
Om vi börjar lista ställen där vi har haft rost så kan vi sedan se om det är "vanliga" ställen.
Kända platser:
Hjulhusen bak
De ställen som jag har haft jobbig rost på är:
Plats: Trösklarna längst fram, bakom framskärmarna.
Anledning: dräneringen går ut där
Lösning: Förläng dräneringsslangarna så att dom mynnar ut nedanför innerskärmarna
Plats: Undersidan av reservhjulsbaljan
Anledning: Ingen aning, lite svårt att få stensprut där
Lösning: Gör om, gör rätt: Svetsa, grunda med Hagmans CA primer, slabba på karroserikitt och på med täckfärg samt underredsfärg
Re: Vanliga rost ställen
En ofrånkomlig tråd! Tänkte börja på en dylik men visste knappt var jag skulle börja.
Värsta roststället jag haft på båda bilarna är nog insidan av tröskellådan, vid bakre domkraftsfästet.
Anledning: Grussprut från framhjulen antar jag.
Lösning: Brukar ta i lite extra och använda 1,5mm plåt när det gälller trösklarna så nya rosten får lite att bita i. Kanske vore idé med ett extra litet stänkskydd under tröskeln halvvägs mellan hjulen som man ser på en del Saabar?
eraezer: Ang det Du skrev om reservhjulsbaljan. "Slabba på karosserikitt". Menar du att du stryker ut ett lager karosserikitt som skydd eller?
Värsta roststället jag haft på båda bilarna är nog insidan av tröskellådan, vid bakre domkraftsfästet.
Anledning: Grussprut från framhjulen antar jag.
Lösning: Brukar ta i lite extra och använda 1,5mm plåt när det gälller trösklarna så nya rosten får lite att bita i. Kanske vore idé med ett extra litet stänkskydd under tröskeln halvvägs mellan hjulen som man ser på en del Saabar?
eraezer: Ang det Du skrev om reservhjulsbaljan. "Slabba på karosserikitt". Menar du att du stryker ut ett lager karosserikitt som skydd eller?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Vanliga rost ställen
Kom på att rosten är nog värd en hel kategori, med dessa bilar.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Vanliga rost ställen
Hela bilen
Bakvagnsbalken på ena mazdan är väldigt ful, men det kommer inte att åtgärdas alls. Men jag tror att jag ska ta och blästra den andra och lacka om den så bör den klara sig några år till. En idé om man har tid och ork är väl att blästra hela underredet och göra om det för att skydda där.
En sak som är mer eller mindre standard på dessa bilar är övre fjäderbensinfästningen, lr vad det heter. På "nya" 16v så är båda helt väck och på gamla bilen så byttes ena fjäderbenet tidigare i år. Så ska man köpa en sådan här bil bör man alltid kolla där. Sen så är det som tidigare sagts, bakre hjulhusen och skärmkanterna
Bakvagnsbalken på ena mazdan är väldigt ful, men det kommer inte att åtgärdas alls. Men jag tror att jag ska ta och blästra den andra och lacka om den så bör den klara sig några år till. En idé om man har tid och ork är väl att blästra hela underredet och göra om det för att skydda där.
En sak som är mer eller mindre standard på dessa bilar är övre fjäderbensinfästningen, lr vad det heter. På "nya" 16v så är båda helt väck och på gamla bilen så byttes ena fjäderbenet tidigare i år. Så ska man köpa en sådan här bil bör man alltid kolla där. Sen så är det som tidigare sagts, bakre hjulhusen och skärmkanterna
Re: Vanliga rost ställen
Japp, precis över där man har svetsat. Karroserikittet tätar.Mazd skrev:En ofrånkomlig tråd! Tänkte börja på en dylik men visste knappt var jag skulle börja.
Värsta roststället jag haft på båda bilarna är nog insidan av tröskellådan, vid bakre domkraftsfästet.
Anledning: Grussprut från framhjulen antar jag.
Lösning: Brukar ta i lite extra och använda 1,5mm plåt när det gälller trösklarna så nya rosten får lite att bita i. Kanske vore idé med ett extra litet stänkskydd under tröskeln halvvägs mellan hjulen som man ser på en del Saabar?
eraezer: Ang det Du skrev om reservhjulsbaljan. "Slabba på karosserikitt". Menar du att du stryker ut ett lager karosserikitt som skydd eller?
Re: Vanliga rost ställen
Tarasus: Var köper du fjäderbensinfästningen, och vad kostade dom?
Till sommaren kommer jag nog rengöra och borsta bort lös rost/smuts på balkarna och måla dom med hammarlack. Just nu är det vanlig underredsmassa på dom.
eraezer: Kör du på först en bra grund på svetsarna, typ 2k epoxy grund, och sedan karosserikitt eller?
Till sommaren kommer jag nog rengöra och borsta bort lös rost/smuts på balkarna och måla dom med hammarlack. Just nu är det vanlig underredsmassa på dom.
eraezer: Kör du på först en bra grund på svetsarna, typ 2k epoxy grund, och sedan karosserikitt eller?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Vanliga rost ställen
Till 8v mazdan blev det hela kittet från skroten för 500:-, var bara att plocka bort gamla och sätta dit det "nya" utan att mickla med fjädrar eller nånting men det kommer inte att hålla så pass länge heller.Speedo skrev:Tarasus: Var köper du fjäderbensinfästningen, och vad kostade dom?
Till sommaren kommer jag nog rengöra och borsta bort lös rost/smuts på balkarna och måla dom med hammarlack. Just nu är det vanlig underredsmassa på dom.
eraezer: Kör du på först en bra grund på svetsarna, typ 2k epoxy grund, och sedan karosserikitt eller?
Till 16v så blir det nog helt nya fjäderben ifrån mekonomen och då går det lös på närmare 1700:-...
Det är alltså själva topdelen av fjäderbenet som rostat av, så dom 3 lr om det är 4 bultarna sitter kvar i karossen och själva ringen är också kvar, dock så har den rostat lös ifrån fjäderbenet så det huserar fritt där bak. Suveränt för cambervinkeln *ehm*
Re: Vanliga rost ställen
Då fattar jag. Så har jag också gjort. Fick för mig att Du strök ut det över ett större område som typ underredsmassa.eraezer skrev:Japp, precis över där man har svetsat. Karroserikittet tätar.Mazd skrev:En ofrånkomlig tråd! Tänkte börja på en dylik men visste knappt var jag skulle börja.
Värsta roststället jag haft på båda bilarna är nog insidan av tröskellådan, vid bakre domkraftsfästet.
Anledning: Grussprut från framhjulen antar jag.
Lösning: Brukar ta i lite extra och använda 1,5mm plåt när det gälller trösklarna så nya rosten får lite att bita i. Kanske vore idé med ett extra litet stänkskydd under tröskeln halvvägs mellan hjulen som man ser på en del Saabar?
eraezer: Ang det Du skrev om reservhjulsbaljan. "Slabba på karosserikitt". Menar du att du stryker ut ett lager karosserikitt som skydd eller?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Vanliga rost ställen
Speedo: Japp, efter att ha rengjort/slipat svetsarna så lägger jag på Hagmans CA primer (2k epoxy) som är helt klart den bästa som jag har testat under de år jag meckat med bilar.
Mazd: Jag har testat hagmans karroserikitt både på burk och i patron form. Vid ordentliga skarvar passar patronen bra då det bara är att dra ut en sträng och sedan smeta ut det med ett fuktigt finger. Men för alla andra tillfällen och lite till passar burken bäst, använd en bred pensel som en spackelspade.
"Fjäderbensinfästningen" som egentligen spänner fast fjädern mot fjäderbenet och som innehåller ett lager (iaf fram) heter toplagring.
Av någon anledning så var dom sämre på min GD än på min GC. På min GD smulades dom sönder....efter att dom hade gått i 2 bitar av att jag monterade bort fjäderbenen.
Jag har bilder på allt det här i mina projekttrådar, ingen som har sett dom?
Mazd: Jag har testat hagmans karroserikitt både på burk och i patron form. Vid ordentliga skarvar passar patronen bra då det bara är att dra ut en sträng och sedan smeta ut det med ett fuktigt finger. Men för alla andra tillfällen och lite till passar burken bäst, använd en bred pensel som en spackelspade.
"Fjäderbensinfästningen" som egentligen spänner fast fjädern mot fjäderbenet och som innehåller ett lager (iaf fram) heter toplagring.
Av någon anledning så var dom sämre på min GD än på min GC. På min GD smulades dom sönder....efter att dom hade gått i 2 bitar av att jag monterade bort fjäderbenen.
Jag har bilder på allt det här i mina projekttrådar, ingen som har sett dom?
Re: Vanliga rost ställen
Inte hunnit titta igenom alla bilder än, eraezer!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!