Jag har i dagarna plockat av styr-armarna från en komplett styrväxel. Det beredde mig oväntat problem, så jag skriver om mitt fiasko för att ni andra ska ta det lite lugnare och veta vad som väntar om det blir dags för någon av er att byta inre styrled. I första hand tänker jag på vår vän 2x626 som har det här nöjet framför sig.
Grejen är den att inre styrleden är låst i styrväxeln på ett ganska dumt sätt. (Jag gick faktiskt in och läste på i verkstadshandboken men jag tyckte att demonterings-förfarandet var bristfälligt beskrivet.) låsningen är ett litet spännstift som inte går att slå in. Jag provade att borra ur det men jag fick inte bort hela. Kanske snurrade det med borren för det kändes som om jag var i botten. Där jag sedan skruvade loss styrleden så rensade jag totalt gängorna på den tack vare den lilla del av spännstiftet som satt kvar. Jag kände vad som hände men vid det laget var jag så sur att jag bara skruvade ändå för att få isär skiten och lära mig hur det såg ut...
Bilderna visar hur det hänger ihop.
Vi mitt andra försök så använde jag en sådan där, oftast värdelös, utdragare för avdragna bultar. Med den gick det ganska lätt att få ut det lilla spännstiftet.
Jag tycker nog att man borde gänga spännstift-hålen M4 och använda en lås-skruv i stället för att underlätta för sig i framtiden.
(Nu kanske minnet sviker, men jag vet att jag gjort samma manöver på styrväxeln till min 16v-kombi, och jag kan för mitt liv inte minnas att det var dessa dumma spännstift på den. Jag har för mig att det var normal låsning med plåtbrickor som man böjer. MEN det sitter fartberoende servo på 16v, så kanske det skiljer även i andra detaljer på styrväxeln.)
Inre styrleder.
Inre styrleder.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Inre styrleder.
Hmm.....
Rekommenderar du demontering av HELA "mekanismen" precis som i Verkstadshandboken, el kan jag, med akrobatik och Dunkkudde fixa det ändå? Eftersom det är just en GY (Golden Years) har jag inte haft anledning att reflektera tidigare.
Är det en sk "Grispitt" du använt. Har faktiskt en drös sådana kvar i skåpet trots att dom oftast är värdelösa.
Rekommenderar du demontering av HELA "mekanismen" precis som i Verkstadshandboken, el kan jag, med akrobatik och Dunkkudde fixa det ändå? Eftersom det är just en GY (Golden Years) har jag inte haft anledning att reflektera tidigare.
Är det en sk "Grispitt" du använt. Har faktiskt en drös sådana kvar i skåpet trots att dom oftast är värdelösa.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Inre styrleder.
Jag tar den lätta frågan först; Ja, det är en så kallad grispitt.
Den svåra frågan; Jag vet inte om man kommer åt spännstiftet med styrväxeln kvar på bilen. Om man gör det så borde det vara betydligt enklare. Lossa damasken och kolla. Spännstiftet borde sitta neråt och lite bakåt så att säga.
Vilken sida ska du byta på?
Den svåra frågan; Jag vet inte om man kommer åt spännstiftet med styrväxeln kvar på bilen. Om man gör det så borde det vara betydligt enklare. Lossa damasken och kolla. Spännstiftet borde sitta neråt och lite bakåt så att säga.
Vilken sida ska du byta på?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Inre styrleder.
V
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Inre styrleder.
Ev kommer jag åla mig under imorgon, om kroppen tillåter, för att kolla allt.
Återkommer.
Återkommer.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Inre styrleder.
Hur gick det med detta?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Inre styrleder.
Besiktningen tyckte den bara var lite glapp, så jag väntar med det tills jag är kapabel att byta själv. Kanske kan jag hissa upp framänden på GY (Golden Years)'n i ett träd i sommar
Oj vad jag saknar en gammal ladugård där det går att installera en lyft! Mitt lila garage med garagetakhöjd och en innehavare som samlar på sig på tok för mycket olika saker, ger inte så mycket golvutrymme kvar.
Oj vad jag saknar en gammal ladugård där det går att installera en lyft! Mitt lila garage med garagetakhöjd och en innehavare som samlar på sig på tok för mycket olika saker, ger inte så mycket golvutrymme kvar.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Inre styrleder.
Okey, ja ingen panik då...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!