Årets rost-översyn
Re: Årets rost-översyn
Bra att du hade en frisk tröskel att fästa i. Det där lär ju hålla ett tag.
Batterihyllor och liknande utrymmen brukar inte bli så fina med åren, även om inte batteriet har läckt. Jag tror att det kan bli extra mycket fukt i dessa utrymmen för nog måste det bli mycket kondens mot ett kallt batteri vid väderomslag? Så rinner kondensen ner under batteriet och kan inte torka så lätt eftersom batteriet är i vägen. Det är min gissning.
Dessa ställen ser hemska ut på mina bilar också, men det finns alltid något värre att fixa, så "batteriholken" får alltid vänta.
Batterihyllor och liknande utrymmen brukar inte bli så fina med åren, även om inte batteriet har läckt. Jag tror att det kan bli extra mycket fukt i dessa utrymmen för nog måste det bli mycket kondens mot ett kallt batteri vid väderomslag? Så rinner kondensen ner under batteriet och kan inte torka så lätt eftersom batteriet är i vägen. Det är min gissning.
Dessa ställen ser hemska ut på mina bilar också, men det finns alltid något värre att fixa, så "batteriholken" får alltid vänta.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Årets rost-översyn
Aha, ok.. fast det är inte batterihyllan i sig, utan plåtarna, och även balken längre ner som farit illa.
Tror nog tyvärr att jag måste göra något åt detta, även om det verkar jäkligt att komma åt. Om jag skär bort det skadade neråt och lite till kanske man kommer åt att fixa innanför också, för det ser inte it som man kommer åt bra uppifrån även om man plockar ur batteriet...
Tror nog tyvärr att jag måste göra något åt detta, även om det verkar jäkligt att komma åt. Om jag skär bort det skadade neråt och lite till kanske man kommer åt att fixa innanför också, för det ser inte it som man kommer åt bra uppifrån även om man plockar ur batteriet...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Årets rost-översyn
En uppdatering av pågående jobb...
Jag grundar bitarna innan jag svetsar dit dom.Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Årets rost-översyn
Jo, din bild på stället under batteriet visar ju att det är dags att göra något. Vågar inte titta där på mina "GY (Golden Years)"...
Inte så tokigt att grunda det som går i förväg. Denna primer är inte rolig att pensla underifrån, och med spruta är det svårt att få bra vinkel utan att den suger luft i färgkoppen.
Inte så tokigt att grunda det som går i förväg. Denna primer är inte rolig att pensla underifrån, och med spruta är det svårt att få bra vinkel utan att den suger luft i färgkoppen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Årets rost-översyn
Brukar du spruta med färgspruta inne i hålrummen efter du svetsat igen? Känns lite trixigt, speciellt efter man satt dit sista biten...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Årets rost-översyn
Nej, jag målar bara utvändigt. Jag tar upp hål om det behövs för att komma åt med rostskyddsmedel för hålrum. (För det ändamålet använder jag tryckluftsspruta med förlängningsslang.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Årets rost-översyn
Ja, det tar väl många år innan nya plåten rostat upp inifrån, och svetsarna blir ju svåra ändå. Men jag kör som sagt förmålat och avslutar med att blåsa in tunnflytande rostskydd som förhoppningsvis hamnar på svetsfogarna.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Årets rost-översyn
Nice! Bra Jobbat!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Årets rost-översyn
Så vart det... över till nästa del. En bakbalk som också behöver översyn...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Årets rost-översyn
Blev lite småfix på höger längsgående frambalk (strängen i mitten hade rostat igenom, verkar uppbyggd av flera lager plåt).
Men nu är det denna bakbalk som gäller. Man börjar nästan bli lite van att hamra till dessa plåtbitar med konstiga former
När detta är klart blir det att kolla på ett litet hål i golvet på passagerarsidan.
Men nu är det denna bakbalk som gäller. Man börjar nästan bli lite van att hamra till dessa plåtbitar med konstiga former
När detta är klart blir det att kolla på ett litet hål i golvet på passagerarsidan.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!