Rostlagning dörr.
Rostlagning dörr.
På 2,2-kombin har en stor del av nerkanten på bakdörren försvunnit. Dags att göra något åt det. Tyvärr är det inte bara dörrskinnet som är dåligt utan även ramen måste lagas.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning dörr.
Pappersmall i vanlig ordning. När det gäller att få snygga kanter på tex ett dörrskinn så kan man lura ögat genom att knacka ner yttersta 2mm runt kanten i stället för att göra riktiga vikta kanter. Men idag fick jag lust att knacka vikta kanter för att se hur jobbigt det var. Det är lite lurigt att få exakt rätt längd på dörrskinnet när man ska ha vikta kanter både i framkant och bakkant. Vecken måste göras på exakt rätt ställen. Tränade på några småbitar innan jag började banka på det nya dörrskinnet.
Kanterna är vikta. Nu ska nya dörrskinnet få rätt rundning och form i övrigt. Men det tar vi nästa gång.Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning dörr.
Det var verkligen dags att göra något åt det där, Mazd! Jäklar vad rostigt....nu förstår jag varför du tycker att min är i bra skick.
Vad använder du för att forma plåt? Har du någon plåtbock eller står du och knackar det där för hand?
Vad använder du för att forma plåt? Har du någon plåtbock eller står du och knackar det där för hand?
Re: Rostlagning dörr.
Din "GY (Golden Years)" ÄR i bra skick.
Jag har en enkel bänk-bock som tar 600mm långa bitar, men trots att jag förstärkt verktyget så svajar det lite så bockningen blir skarpare i ändarna och mjukare på mitten om man bockar långa bitar. 400mm är maxlängd för att få det snyggt.
Men dörrskinnet har inga raka kanter, så här blir det handarbete...
Jag har en enkel bänk-bock som tar 600mm långa bitar, men trots att jag förstärkt verktyget så svajar det lite så bockningen blir skarpare i ändarna och mjukare på mitten om man bockar långa bitar. 400mm är maxlängd för att få det snyggt.
Men dörrskinnet har inga raka kanter, så här blir det handarbete...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning dörr.
Arbetet fortskrider.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning dörr.
Nya delen av dörrskinnet börjar ta form. Jag har gjort en fals upptill som ska stickas in under den gamla plåten så att det blir stadigare och lättare att svetsa. Fickan som bildas på insidan kan man fylla med rostskyddsmedel.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning dörr.
För att behålla "stilen på bilen" tycker jag du ska ha kvar skruvarna även om du svetsar och gör rätt.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Rostlagning dörr.
Det kanske ligger något i det, 2x626... Rent designmässigt. Men är det inte att bjuda in rosten i förtid?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning dörr.
Blir ni förvånade om jag talar om att dörramen var sämre än jag trodde?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning dörr.
Igår: När jag svetsat fast lagningsbiten i dörr-ramen så tog jag loss dörren och blästrade de rostskadade partier som jag ville ha kvar, varvid stora delar försvann... Nåväl, dörren håller nog ihop ändå. Skinnet blir ju helt och infästningsytorna och anliggningsytorna för dörrlisten blir hela.
Kan tillägga att detta var första riktiga blästerjobbet för "nya" kompressorn, och den hängde med riktigt bra. Körde 7 bar. Men vad sand det går åt när man rensar gravrost. Ungefär 10 kg till dessa små partier.
Sedan svetsade jag dörrskinnet på plats.
Kvällen avslutades med rostomvandlare på de blästrade och mycket poriga ytorna.
Idag har jag slipat ner det värsta av de synliga svetsarna så att man inte river sig. Och så rensade jag lite med stålborstrondell i vinkelslipen. Det var hela underarbetet. (Spackel är bilarnas lösögonfransar.)
Isotrol visade sig ha en lätt rödbrun färg, och den var rinnig något alldeles jävulskt. Har lagt ett varv med roller. Ska bli fruktansvärt spännande!!!
Underkanten av dörren har jag tänkt att måla med röd slät hammarlack som topp över rostomvandlaren. Invändigt i dörren blir det Hagmans T03.
Kan tillägga att detta var första riktiga blästerjobbet för "nya" kompressorn, och den hängde med riktigt bra. Körde 7 bar. Men vad sand det går åt när man rensar gravrost. Ungefär 10 kg till dessa små partier.
Sedan svetsade jag dörrskinnet på plats.
Kvällen avslutades med rostomvandlare på de blästrade och mycket poriga ytorna.
Idag har jag slipat ner det värsta av de synliga svetsarna så att man inte river sig. Och så rensade jag lite med stålborstrondell i vinkelslipen. Det var hela underarbetet. (Spackel är bilarnas lösögonfransar.)
Isotrol visade sig ha en lätt rödbrun färg, och den var rinnig något alldeles jävulskt. Har lagt ett varv med roller. Ska bli fruktansvärt spännande!!!
Underkanten av dörren har jag tänkt att måla med röd slät hammarlack som topp över rostomvandlaren. Invändigt i dörren blir det Hagmans T03.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).