Rost i baljorna bak
Re: Rost i baljorna bak
Börjar moget överväga en fullständig baljektomi.. har ingen som helst nytta av dom rostpottorna, och så lättar man ju bilen med nåt hekto
Re: Rost i baljorna bak
Ja, domkraften kan man ju ha liggande i reservhjulet. Baljorna är inget vidare att jobba med, särskilt inte insidorna med alla pressningar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rost i baljorna bak
Allt är urkapat på ena sidan nu hursom. Ska börja fylla i med plåt, men har inte haft nån lust alls.. står ute i ett skjul och hatar att ligga på backen i några plusgrader och fukt får nog av svets o slipdamm på jobbet på dagarna..
Re: Rost i baljorna bak
Jag förstår dig. Skulle vara hemskt att börja skruva och svetsa i en vedbod som jag gjorde på förra stället jag bodde.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rost i baljorna bak
Jag knackar vidare och gissa vad jag hittar, jo överflödningsröret totalt bortrostat låg inbakat i torkad lera som gissningsvis hållt det någorlunda tätt! Plastskyddet som satt utanpå rören satt bara i ett fäste, resten var bortrostade. Slopar den, samlades bara jord och rost därunder ändå.. vad är den där konstiga rörbiten med smårör för nåt? Funderar på att riva ur all rostig skit och dra nya rör när jag ändå måste riva och förmodligen bort med bränsletanken för att kunna svetsa någorlunda säkert här.. ruttnare än jag trodde!
https://ibb.co/Qd0qf57
https://ibb.co/Qd0qf57
Re: Rost i baljorna bak
Luftningsröret till påfyllningen kan med fördel bytas mot en slang.
Den mystiska härvan av smårör är en kondenseringsgrej som ska ta hand om bensinångor. Den kan man med fördel ta bort och koppla ihop slangarna som går till den med varandra. Bara man har en slang från tanken till envägsventilen som sitter över bakaxelbalken så att man inte får vacuum i tanken.
Den mystiska härvan av smårör är en kondenseringsgrej som ska ta hand om bensinångor. Den kan man med fördel ta bort och koppla ihop slangarna som går till den med varandra. Bara man har en slang från tanken till envägsventilen som sitter över bakaxelbalken så att man inte får vacuum i tanken.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rost i baljorna bak
Ja, det var bortruttnat ända upp i huvudröret. Bara en rostig gröt.. kunde för all del svetsat på en böj där om jag skruvat loss hela eländet, men nu hittade jag en fräsch ersättare på bildelsbasen för några hundringar får hoppas den passar när den dyker upp. Men skönt att höra att grunkan och alla rostiga sugrör är överflödiga. Har ju haft vacuum i tanken ibland(trots att avluftningsröret måste varit upprostat lääänge.. sugrören har nog varit igenrostade ännu längre.
Känns som det ska bli skönt att få lappa ihop detta så jag kan åka Mazda i sommar! Blir ingen svetsning förrän nya rören kommit, fast jag skulle kunna göra klart baljan på andra sidan först.
Känns som det ska bli skönt att få lappa ihop detta så jag kan åka Mazda i sommar! Blir ingen svetsning förrän nya rören kommit, fast jag skulle kunna göra klart baljan på andra sidan först.
Re: Rost i baljorna bak
Envägsventilen ovanför bakaxelbalken är ganska hård, så en del vacuum kan det bli i tanken utan att man behöver oroa sig. Men är det mycket vacuum så kan det vara idé att kolla ventilens funktion och att slangen mellan ventilen och tanken är ok.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rost i baljorna bak
https://ibb.co/1qf2ZXN
Gud så träligt, men börjar komma i lite ny plåt iaf!
Värdelöst att svetsa bilplåt med tig men det funkar, synd bara att plåten jag lägger i är zinkad, fräser och spottar elektroden full med skit på nolltid.. går bättre när jag värmt ur en bit. Ångorna får jag nog av på jobbet så det är inte heller någon hit
Gud så träligt, men börjar komma i lite ny plåt iaf!
Värdelöst att svetsa bilplåt med tig men det funkar, synd bara att plåten jag lägger i är zinkad, fräser och spottar elektroden full med skit på nolltid.. går bättre när jag värmt ur en bit. Ångorna får jag nog av på jobbet så det är inte heller någon hit
Re: Rost i baljorna bak
Men plåt som är så roligt...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).