Hejhej!
Jag har en 91:a Mazda 626.
Alla lampor i mittenpanelen, alltså där fläkt- och värmereglagen finns, har slocknat. Inget stort fel, men irriterande
Nu tänkte jag försöka byta lampor men kommer inte underfund med hur jag lossar på plasten och kommer år lamporna, vill helst inte bryta sönder nåt i onödan.
Hoppas någon av er experter vet hur man går tillväga.
Tack på förhand!
demontera mittenpanel
demontera mittenpanel
ZOOM ZOOM som japanerna säger.... :/
Re: demontera mittenpanel
Hej spj, och välkommen hit!
Nu blev jag tagen på sängen litegrand. Den panelen du frågar efter är en av de få saker som jag aldrig rört.
Men jag har en -90 hatchback stående utan så mycket inredning i, så jag ska kika lite i den om jag kan komma på något matnyttigt.
Jag återkommer i ärendet.
Vi är inte så många i detta exklusiva sällskap, så bitvis är forumet lite sömnigt om ingen har något speciellt projekt på gång. Men misströsta inte, gillar du Mazda 626 från den tiden då de var som bäst, så har du kommit rätt.
Nu blev jag tagen på sängen litegrand. Den panelen du frågar efter är en av de få saker som jag aldrig rört.
Men jag har en -90 hatchback stående utan så mycket inredning i, så jag ska kika lite i den om jag kan komma på något matnyttigt.
Jag återkommer i ärendet.
Vi är inte så många i detta exklusiva sällskap, så bitvis är forumet lite sömnigt om ingen har något speciellt projekt på gång. Men misströsta inte, gillar du Mazda 626 från den tiden då de var som bäst, så har du kommit rätt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: demontera mittenpanel
Tack så mycket! Jag har läst en del här och jag tycker det verkar vara trevlig stämning på forumet.
Jag har genom åren haft fyra stycken 626:or av denna modell och gillar dem skarpt. Nu för ett tag sedan fick jag då återfall när jag såg en halvrisig 626 på blocket. Så nu är jag här I övrigt är jag lite galen i Toyota också från samma tidsepok (svär i kyrkan).
hur som, jag gick ut och började bryta på vinst och förlust och det gick bra. totalt 6 skruvar och resten klickas fast. två lampor gick åt, en vid cig.uttaget och en bakom reglagen.
Jag har genom åren haft fyra stycken 626:or av denna modell och gillar dem skarpt. Nu för ett tag sedan fick jag då återfall när jag såg en halvrisig 626 på blocket. Så nu är jag här I övrigt är jag lite galen i Toyota också från samma tidsepok (svär i kyrkan).
hur som, jag gick ut och började bryta på vinst och förlust och det gick bra. totalt 6 skruvar och resten klickas fast. två lampor gick åt, en vid cig.uttaget och en bakom reglagen.
ZOOM ZOOM som japanerna säger.... :/
Re: demontera mittenpanel
Då har du hamnat i rätt sällskap. Dessa ypperliga fordon börjar försvinna helt, så alla som förbarmar sig över ett exemplar gör en god gärning.
Men då är ditt akuta problem löst, utan att jag behövde gå ut och skruva. Nice! Men nu vet jag ju själv fortfarande inte exakt hur man gör...
(För egen del har jag också bara gott att säga om Toyota från sent 80-tal, men jag är inte helsåld på dem som jag är på 626.)
Men då är ditt akuta problem löst, utan att jag behövde gå ut och skruva. Nice! Men nu vet jag ju själv fortfarande inte exakt hur man gör...
(För egen del har jag också bara gott att säga om Toyota från sent 80-tal, men jag är inte helsåld på dem som jag är på 626.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: demontera mittenpanel
Jag skulle förstås ha fotat, det hade kanske kunna hjälpa någon annan någon gång, men som vanligt är det lätt att vara efterklok :/
ZOOM ZOOM som japanerna säger.... :/
Re: demontera mittenpanel
Maffigt med ny forummedlem, kul att demonteringen löste sig. Själv är jag fd. 626-ägare (årsmodell 1988, i Nya Zeeland, högerstyrd) men tycker fortfarande det är kul att följa övrigas öden och äventyr på forumet . Det närmaste jag kom mittpanelen var att byta fläktmotståndet tror jag, vars motstånd har en tendens att rosta sönder med resultat att fläkten bara fungerar på högsta hastighet. Hursomhelst, välkommen!
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: demontera mittenpanel
Hellre efterklok än inte klok alls. Men bilder är alltid uppskattat. Ett av huvudskälen till att vi drog igång "GY (Golden Years)" var att skapa något av ett referensbibliotek för gör-det-själv-grejer med dessa bilar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: demontera mittenpanel
Tack för trevliga mottaganden! Jo fläktmotståndet har jag fått "laga" på alla min Mazdor Jag bara lindar ihop de avbrända spiralerna så brukar det hålla i nåt år om jag har tur. Nu för tiden är det inte jättelätt att hitta begagnade delar märker jag, det är ju lite trist, men man får väl träna upp uppfinningsrikedomen istället och göra så gott man kan.
ZOOM ZOOM som japanerna säger.... :/