Rostlagning dörr.
Re: Rostlagning dörr.
Dörren är tillbaka på bilen. Det är nu det riktigt spännande börjar. Hur står Isotrol emot grus och salt och fukt?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning dörr.
Snyggt resultat, Mazd! Det brukar ju iofs bli bra när du gör dina projekt.
Jag är också väldigt nyfiken på hur det kommer att se ut över tid men nu har du påbörjat den plåtrena looken.
Jag är också väldigt nyfiken på hur det kommer att se ut över tid men nu har du påbörjat den plåtrena looken.
Re: Rostlagning dörr.
Jo, det är upp till bevis för Isotrol. Ett väldigt utsatt ställe är det också.
Isotrol ska ju som all primer övermålas med täcklack, och det är en 1-komp primer. Så mina förväntningar är inte jättehöga... Men när jag äntligen hittat en transparent rostskyddsprimer så måste den provas först. Kanske skulle funka bra med riktig klarlack över? Men då börjar det bli krångligt.
En annan tanke jag har för en plåtren look är att använda transparent 2-komp epoxi av den typ som båt-och träslöjds-folket håller på med. Verkar ha bra vidhäftning och stå emot det mesta. Jag gjorde epoxi-målade provplåtar tillsammans med en fönsterkund som höll på mycket med finlir inom träslöjd, men när epoxin härdat så skickade han plåtarna till mig med Postnord, så plåtarna försvann och jag fick aldrig se resultatet. Men jag ska gå vidare med idén och köpa egen epoxi.
Isotrol ska ju som all primer övermålas med täcklack, och det är en 1-komp primer. Så mina förväntningar är inte jättehöga... Men när jag äntligen hittat en transparent rostskyddsprimer så måste den provas först. Kanske skulle funka bra med riktig klarlack över? Men då börjar det bli krångligt.
En annan tanke jag har för en plåtren look är att använda transparent 2-komp epoxi av den typ som båt-och träslöjds-folket håller på med. Verkar ha bra vidhäftning och stå emot det mesta. Jag gjorde epoxi-målade provplåtar tillsammans med en fönsterkund som höll på mycket med finlir inom träslöjd, men när epoxin härdat så skickade han plåtarna till mig med Postnord, så plåtarna försvann och jag fick aldrig se resultatet. Men jag ska gå vidare med idén och köpa egen epoxi.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning dörr.
Snyggt jobbat som vanligt!
Men visst ska du ha nåt uppe på grundfärgen? En grundfärg, spec 1K, bör ju övermålas fortast möjligt. Den brukar vara otät och släpper igenom fukt.
Men visst ska du ha nåt uppe på grundfärgen? En grundfärg, spec 1K, bör ju övermålas fortast möjligt. Den brukar vara otät och släpper igenom fukt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning dörr.
Vi får se hur det blir. Först ska Isotrol utvärderas. Har inte så stora förhoppningar, för det stämmer ju som du skriver Speedo angående 1-komp grund. Ska även testa transparent epoxi på något ställe på bilen. Om det funkar bättre än Isotrol så blästrar, eller slipar, jag bort Isotrolen och använder epoxi i stället. Ett rullande experiment.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning dörr.
Hur ha det hållit?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning dörr.
Förvånansvärt bra. Jag är förvånad. Har använt många 1-komp rostskyddsgrundfärger som varit sämre.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning dörr.
Aha, kul! Sen om du kört någon klarlack uppe på det hade det väl hållit ändå bättre.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning dörr.
Det är ju en tanke förstås...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).