Några bilder från vår resa i Mellan-Sverige för att hämta delar hos 2x626.
"Hemester"? Nej. "Svemester"? Nej. Semazda!
"Hemester"? Nej. "Svemester"? Nej. Semazda!
- Bilagor
-
- Det finns små hamburgare för lite mindre hundar. Bra!
- Visad 9190 gånger
Senast redigerad av Mazd den ons 15 jul 2020, 18:53, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: "Hemester"? Nej. "Svemester"? Nej. Semazda!
Några semazda-bilder till.
- Bilagor
-
- Donator 2. En 626 2,2i 12v 4wd.
- Visad 9189 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: "Hemester"? Nej. "Svemester"? Nej. Semazda!
Kan det vara så att du har ett av Sveriges mer välsorterade lager av GY (Golden Years)-delar? Jag vet iofs inte hur det står till hos landets bildemontörer...
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: "Hemester"? Nej. "Svemester"? Nej. Semazda!
Det börjar bli välsorterat här, onekligen. Eller kanske snarare välfyllt. Har börjat plocka ordning på grejerna, men måste upprätta en lagerlista för att veta vad jag har och var grejerna ligger.
Bildemontörerna har tyvärr inte mycket att erbjuda numera. Det är delvis därför jag samlar. Jag vill inte byta bilmodell. Någonsin.
En beg baklucka till en kombi stod inte att finna förrän nu. Väl värd 145 mil med häst-släpet efter.
Mätte inte så noga, men klart under litern per mil drog 2,2-kombin på semazda-resan.
Bildemontörerna har tyvärr inte mycket att erbjuda numera. Det är delvis därför jag samlar. Jag vill inte byta bilmodell. Någonsin.
En beg baklucka till en kombi stod inte att finna förrän nu. Väl värd 145 mil med häst-släpet efter.
Mätte inte så noga, men klart under litern per mil drog 2,2-kombin på semazda-resan.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: "Hemester"? Nej. "Svemester"? Nej. Semazda!
Under litern är inte så dumt med hästvagn efter . De här motorerna får man väl ändå sig var väldigt bra för sin tid och står sig bra än idag. Visst finns det dom som drar 0.5-0.6 idag men då är dom tämligen små och slöa också ofta. Alternativt har turbo... Nu ska jag inte komma dragande med Saaben alltför ofta men även den motorn är ju ett recept som har stått sig ganska bra sen 1985 och fått rejäl spridning bland tillverkare (4cyl 2l 16v turboladdad).
Det är ett kul experiment / en kul excentritet att försöka inte byta bilmodell. Kan hålla med om att det bär emot att göra sig av med bilar som man lärt känna genom mekning och underhåll samt har historia med. Kan man inte bara få behålla alla i en lada nånstans?
Det är ett kul experiment / en kul excentritet att försöka inte byta bilmodell. Kan hålla med om att det bär emot att göra sig av med bilar som man lärt känna genom mekning och underhåll samt har historia med. Kan man inte bara få behålla alla i en lada nånstans?
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: "Hemester"? Nej. "Svemester"? Nej. Semazda!
Jo, vi får väl åter konstatera att bilbyggarkonsten nådde sin topp 88-91.
Det går säkert att komma längre i verkningsgrad för en bensinmotor men då behövs mer komplicerade lösningar tex variabla kamtider variabelt förbränningsrum och "mikrostyrning" av motorstyrningen mm. Känsligt och dyrt att bygga. Mycket bättre affär att sälja en ny bil med gammaldags motor och låta kunderna betala extra för möjligheten att själva välja färg på instrumentbelysningen. Jag kan inte komma över den där reklamen från Mercedes...
Saab hade väl Scanias beprövade turbogrejer att snegla på när det begav sig, och det blev ju bra.
Det går säkert att komma längre i verkningsgrad för en bensinmotor men då behövs mer komplicerade lösningar tex variabla kamtider variabelt förbränningsrum och "mikrostyrning" av motorstyrningen mm. Känsligt och dyrt att bygga. Mycket bättre affär att sälja en ny bil med gammaldags motor och låta kunderna betala extra för möjligheten att själva välja färg på instrumentbelysningen. Jag kan inte komma över den där reklamen från Mercedes...
Saab hade väl Scanias beprövade turbogrejer att snegla på när det begav sig, och det blev ju bra.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).