mazd var ju mig begälplig att byta relät till centrallåsningen, eftersom min "umeåmazda" drar ström även när den står "helt orörd". Tyvärr har det visat sig att det inte hjälpte.
Ngn av er som har en liten hint om var jag ska söka? Vilka reläer, vilken ordning, ska jag söka?
Skumt Elfel.
Skumt Elfel.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Skumt Elfel.
El är min absolut sämsta gren. Jag skulle nog börja med det som är eftermonterat tex stereo, men annars har jag ingen direkt aning. Det finns ju förstås självklara saker som man kan missa... Har du tex någon bagagerumsbelysning som lyser konstant?
Har du haft felet sedan du köpte bilen?
Har du haft felet sedan du köpte bilen?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skumt Elfel.
Stereo å X-traljus redan kollade. Felet fanns iinte när jag köpte den.
Snabbkopplingen på batteriet får tjänstgöra ett tag till.
Snabbkopplingen på batteriet får tjänstgöra ett tag till.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Skumt Elfel.
Du får ta säkring för säkring och kolla. Här är ett sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=PuzF4ijIXp0
https://www.youtube.com/watch?v=PuzF4ijIXp0
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skumt Elfel.
Inte så lätt att följa Macans anvisningar när man har svårigheter med kroppen. Tur då att man råkar ha en vig son hemma. Han kunde "knö" ihop sig och rycka säkringar med stängd dörr samtidigt som jag mätte ström.
Där var felet, INNERBELYSNINGEN !
Med mätaren inställd på 10A mätte jag 0.02 med säkr i och 0,003 utan säkr.
Nu blir vidare felsökn mycket enklare.
Där var felet, INNERBELYSNINGEN !
Med mätaren inställd på 10A mätte jag 0.02 med säkr i och 0,003 utan säkr.
Nu blir vidare felsökn mycket enklare.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Skumt Elfel.
Plocka säkringar i en "GY (Golden Years)" med stängda dörrar är en bedrift i sig. Men nu är du således ett steg på väg mot en lösning, får vi hoppas.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skumt Elfel.
En annan filmsnutt från mackan, ang "testa ditt batteri", gav mig en hint. Löjligt egentligen eftersom jag redan tidigare tittat igenom hans youtubesnuttar, men eftersom jag är "efterbliven" när det gäller bilel, har jag inte reflekterat. Dumt av mig!!!!
Följde hans tips ang test av batteriet. Natutvis visade det sig att mitt batteri var kaputt.
1300 kr senare är jag förhoppningsfullare.
Följde hans tips ang test av batteriet. Natutvis visade det sig att mitt batteri var kaputt.
1300 kr senare är jag förhoppningsfullare.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Skumt Elfel.
Aha, så det var inte innerbelysningen som strulade? Har för mig att jag någon gång varit med om att dörrswitchen strulat (på någon bil) och att innerbelysningen således inte släckts alltid.
På min Mazda hade jag problem att batteriet var dött, men endast riktigt varma dagar på sommaren! Så en gång när jag kom ut till bilen såg jag att lyset var på, fast det inte var på...
Det visade sig vara ljusomkopplaren som var kass och slog på lyset själv när det var riktigt hett... bytte ut omkopplaren vid ratten och sedan har felet aldrig visat sig något mer. Tror jag skrev om felet här på forumet för många år sedan när det hände.
På min Mazda hade jag problem att batteriet var dött, men endast riktigt varma dagar på sommaren! Så en gång när jag kom ut till bilen såg jag att lyset var på, fast det inte var på...
Det visade sig vara ljusomkopplaren som var kass och slog på lyset själv när det var riktigt hett... bytte ut omkopplaren vid ratten och sedan har felet aldrig visat sig något mer. Tror jag skrev om felet här på forumet för många år sedan när det hände.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!