Relän till Kupéfläkt och Kylfläkt.
Relän till Kupéfläkt och Kylfläkt.
Kupéfläktens relä och Kylfläktens relä sitter ganska utsatt för fukt. Man hittar dem till vänster om kylaren framför säkringsboxen, under varsitt gummiskydd.
(Detta gäller för mina 2,2i 12V -90b. På mina 2,0i 8V och 16V 1989 så är det endast kupéfläkt-relät som sitter där. Om skillnaden beror på motortyp eller brytpunkten för elsystemen 1990 a resp b vet jag inte. Gissar på det senare.)
Anslutningarna till dessa relä ärgar rejält och det är inte ovanligt att kablar går helt av här. Kontaktstiften på dessa relä brukar vara så spröda att de går av när man ska lossa kablarna.
Om inte kupéfläkten går så märker man ju det ganska snart. Men det är lätt hänt att man åker runt med en kylarfläkt som inte startar när den behövs pga anslutningarna till relät.
Därför är det ganska viktigt att titta till anslutningarna under gummiskydden ibland. Och även att testa så kylarfläkten startar. (På 2,2i 12V -90b ska fläkten starta om man lossar kabeln till givaren i termostathuset och jordar den.)
Det som är bra med dessa relä, som heter H270 är att de är vanliga slutande relä med fyra stift, och kan ersättas med universalgrejer. Till exempel Biltemas 42-302. Och vill man lyxa till det med ett kontaktstycke så passar Biltemas 42-315.
En annan sak som man kan ha i bakhuvudet för nödfall är att båda dessa relä är lika. Man kan koppla vilket kontaktstycke till vilket relä man vill och med lite tur få ihop en fungerande funktion och offra den andra för stunden. Alltså välja bara kupéfläkt en kall vinterdag, och bara kylfläkt en varm sommardag med släpvagn efter.
(Detta gäller för mina 2,2i 12V -90b. På mina 2,0i 8V och 16V 1989 så är det endast kupéfläkt-relät som sitter där. Om skillnaden beror på motortyp eller brytpunkten för elsystemen 1990 a resp b vet jag inte. Gissar på det senare.)
Anslutningarna till dessa relä ärgar rejält och det är inte ovanligt att kablar går helt av här. Kontaktstiften på dessa relä brukar vara så spröda att de går av när man ska lossa kablarna.
Om inte kupéfläkten går så märker man ju det ganska snart. Men det är lätt hänt att man åker runt med en kylarfläkt som inte startar när den behövs pga anslutningarna till relät.
Därför är det ganska viktigt att titta till anslutningarna under gummiskydden ibland. Och även att testa så kylarfläkten startar. (På 2,2i 12V -90b ska fläkten starta om man lossar kabeln till givaren i termostathuset och jordar den.)
Det som är bra med dessa relä, som heter H270 är att de är vanliga slutande relä med fyra stift, och kan ersättas med universalgrejer. Till exempel Biltemas 42-302. Och vill man lyxa till det med ett kontaktstycke så passar Biltemas 42-315.
En annan sak som man kan ha i bakhuvudet för nödfall är att båda dessa relä är lika. Man kan koppla vilket kontaktstycke till vilket relä man vill och med lite tur få ihop en fungerande funktion och offra den andra för stunden. Alltså välja bara kupéfläkt en kall vinterdag, och bara kylfläkt en varm sommardag med släpvagn efter.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Relän till Kupéfläkt och Kylfläkt.
Har för mig att jag hade något skumt fel en gång, och att det var just en av kablarna till något av reläerna som ärjat av. Kommer inte ihåg vad felsymptomen var, men har för mig det var något riktigt skumt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Relän till Kupéfläkt och Kylfläkt.
Jo, jag tror att du var först med att hitta detta känsliga ställe, Speedo. Och det hade jag hjälp med när kupéfläkten i Maggan lade av. Man ser ju inte så lätt hur det står till heller under gummiskydden.
(Nu har min kylarfläkt på 2,2-kombin gått in i "sommarläge". Den går hela tiden när tändningen är på, men det verkar vara givaren som spökar.)
(Nu har min kylarfläkt på 2,2-kombin gått in i "sommarläge". Den går hela tiden när tändningen är på, men det verkar vara givaren som spökar.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Relän till Kupéfläkt och Kylfläkt.
Det var inte jag som hittade det stället, tror det var mazdalover faktiskt. Kanske inte var mer skumma symptom än att kupé fläkten slutade gå...
Ja låter som din givare, om inte reläet bränt ihop? Givarenär ju väldigt lätt att komma åt som tur är. Vara man har en ny givare...
Ja låter som din givare, om inte reläet bränt ihop? Givarenär ju väldigt lätt att komma åt som tur är. Vara man har en ny givare...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Relän till Kupéfläkt och Kylfläkt.
Reläet var min första tanke eftersom det gick så bra att byta till ett universal från Biltema. Så jag lossade kabeln från givaren och då stannade fläkten. Tror att jag har en givare på hatchbacken som är ok.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Relän till Kupéfläkt och Kylfläkt.
Hur var det, givarna var inte lika på dom olika motortyperna?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Relän till Kupéfläkt och Kylfläkt.
Nej det skiljer en del mellan de olika motorerna och även mellan årsmodeller, inte bara "brytpunkten -90a/b".
När jag bytte topp på min 16v-kombi -89 så köpte jag en begagnad topp från -88 som kom utan givare, och det var en av givarna som inte gick att flytta över för det var inte alls samma hål och gänga i topparna. -88 och -89 borde ha varit lika, kan man tycka.
Jag kör fortfarande med konstant kylarfläkt. Min slöhet övergår allt mänskligt förstånd. Slänger väl med en extra fläktmotor i bagaget... Det är mer min stil än att byta givare, dessvärre.
När jag bytte topp på min 16v-kombi -89 så köpte jag en begagnad topp från -88 som kom utan givare, och det var en av givarna som inte gick att flytta över för det var inte alls samma hål och gänga i topparna. -88 och -89 borde ha varit lika, kan man tycka.
Jag kör fortfarande med konstant kylarfläkt. Min slöhet övergår allt mänskligt förstånd. Slänger väl med en extra fläktmotor i bagaget... Det är mer min stil än att byta givare, dessvärre.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Relän till Kupéfläkt och Kylfläkt.
Missade du de reläerna här ??
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Relän till Kupéfläkt och Kylfläkt.
Kommer inte ihåg om jag plockade dem, men jag tror det. Har inte packat upp smågrejerna i kartongerna ännu.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Relän till Kupéfläkt och Kylfläkt.
Köpte en ny givare till kylarfläkten på Skruvat för 180 kr. Och nu har jag faktiskt även monterat den på bilen. Såg att termostatpackningen läckte, så jag gjorde en ny och bytte den också. Största biljobbet på länge... Förutom likplundringen i Jämtland, förstås.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).