Bränsleförbrukning
Re: Bränsleförbrukning
Kollade lite förbrukning på 2,2-kombin senaste dagarna. Motorväg med tomt släp 0,79 liter milen med lite farthållare då och då. Motorväg med ca 800kg last 0,87 liter milen utan farthållare.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Bränsleförbrukning
Det är helt klart godkänt! Min har dragit kring 0,85 blandad körning nu i sommar.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Bränsleförbrukning
Ja, runt 0,85 blandat är vad man kan vänta sig av en 2,2 12v.
Jag åkte på nerkörda dubbfria vinterdäck och takluckan var öppen så mycket så att vindavvisaren åkte upp när jag mätte förbrukningen.
Körde 2,0 16v till Värmland nyligen för SM i Magnumfält, och det är en fantastisk motor, utan tvekan. Men nu när jag mest kör 2,2 12v så är det den motorn som jag föredrar, även vid körning utan last och släp.
Jag åkte på nerkörda dubbfria vinterdäck och takluckan var öppen så mycket så att vindavvisaren åkte upp när jag mätte förbrukningen.
Körde 2,0 16v till Värmland nyligen för SM i Magnumfält, och det är en fantastisk motor, utan tvekan. Men nu när jag mest kör 2,2 12v så är det den motorn som jag föredrar, även vid körning utan last och släp.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Bränsleförbrukning
Jag ska snart få tillbaka 2,0 8v-kombin från Mrs Mazd som är ex-Mrs Mazd. Har en liten idé om ett projekt med den på längre sikt. Jag ska ekonomi-trimma den för att se hur billigt den kan gå genom att i första hand lätta den så mycket det går.
Oftast är det ju luftmotståndet som är en stor bränsle-bov i landsvägsfart, men 2,0 8v-motorn gillar inte last har jag märkt, så därför är det vikten som jag ska fokusera på. Och kanske testa smalare däck om det går att hitta.
Tänkte byta sidorutorna bak och i bakluckan mot plexiglas, byta bagage-golvet mot ganska tunn plywood och kanske ta bort baksätet.
Om inte annat så blir den säkert en rödljus-racer av rang. Redan original känns den lika snabb från 0-50km/h som en 16v.
Den här kombin är väldigt basic från början, ingen taklucka, inga rails så den är ett lämpligt objekt.
Oftast är det ju luftmotståndet som är en stor bränsle-bov i landsvägsfart, men 2,0 8v-motorn gillar inte last har jag märkt, så därför är det vikten som jag ska fokusera på. Och kanske testa smalare däck om det går att hitta.
Tänkte byta sidorutorna bak och i bakluckan mot plexiglas, byta bagage-golvet mot ganska tunn plywood och kanske ta bort baksätet.
Om inte annat så blir den säkert en rödljus-racer av rang. Redan original känns den lika snabb från 0-50km/h som en 16v.
Den här kombin är väldigt basic från början, ingen taklucka, inga rails så den är ett lämpligt objekt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Bränsleförbrukning
Blir intressant att följa!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Bränsleförbrukning
Lite nya bränsleförbrukningssiffror för 2,2-kombin.
Motorväg. Ej farthållare. Takräcke på. Urdubbade vinterdäck. Tomt släp efter. Svenskt långtradar-tempo. 0,79 liter/mil.
Samma förhållanden men med ca 850 kg last på släpet och Tyskt långtradar-tempo (lite långsammare). 1,03 liter/mil.
Motorväg. Ej farthållare. Takräcke på. Urdubbade vinterdäck. Tomt släp efter. Svenskt långtradar-tempo. 0,79 liter/mil.
Samma förhållanden men med ca 850 kg last på släpet och Tyskt långtradar-tempo (lite långsammare). 1,03 liter/mil.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Bränsleförbrukning
Låter klart vettigt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!