Mysko zink klump i länkarmen
Mysko zink klump i länkarmen
Håller på och byter spindelled och stötte på en låda i länkarmen som innehåller en platt rektangulär metallklump som förefaller vara zink. Lite för hårt för bly. Är det en offeranod? Den var limmad med gummi i en plåtlåda mellan bulten som håller länkarmen. Aldrig tänkt på den innan, har alla andra också såna på sina bilar?
Re: Mysko zink klump i länkarmen
Jag har aldrig stött på ngn offeranod på ngn bil.
Skicka gärna en bild
Skicka gärna en bild
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Mysko zink klump i länkarmen
Ja jättemärkligt, bröt ur den ur det sönderrostade facket den var limmad i. Verkar ju inte vara nåt hemmapul av tidigare ägare? Undrar vad syftet kan ha varit..
https://ibb.co/pwbTktd
https://ibb.co/RCpR5qC
Re: Mysko zink klump i länkarmen
Vet inte heller syftet med dessa klumpar. Min enda gissning är att det är en resonansdämpare. Jag brukar ta bort dom.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mysko zink klump i länkarmen
Ja, det känns som bara ännu en onödig grej i vägen när man ska ha loss länkarmen.
Re: Mysko zink klump i länkarmen
Fick reda på av farsgubben när vi diskuterade vibbarna i framvagnen på coupen att zinkklumpen sitter i länkarmen på den sidan drivaxeln är längst, som tidigare nämnts en resonansdämpare alltså. För drivaxeln. Kanske limmar dit den igen då..
Re: Mysko zink klump i länkarmen
Lite skit i balken och rost på ytan och oljeläcks-gegga gör samma jobb som den där märkliga klumpen. Men det är ju förstås min egen högst personliga åsikt, helt utan vetenskapliga bevis. Jag kör vidare utan resonansdämpare.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mysko zink klump i länkarmen
Lite fogmassa bara så tänker göra det bara för att se om den där mikroskopiska lilla vibrationen som återstår på motorvägen försvinner. For Science!
Re: Mysko zink klump i länkarmen
Helt rätt datadavid, sånt gillar vi. Ska bli spännande att få veta om det gör någon skillnad. Då kanske jag ändrar inställning.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mysko zink klump i länkarmen
Precis… jag tänker att nån klurig Japan tyckte ju att den behövdes där, och lyckades tydligen övertala ledningen att den ökade kostnaden var motiverad.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!