Hejsan!
(Ursäkta mycket ordbajs, det viktiga är fetmarkerat)
Nu är goda råd dyra.
Jag har ombesiktning på handbromsen i morgon (ONSDAG) för jag hade "fixat" problemet. Trodde jag. vänstra sidan blev helt okej, men höger sida tar handbromsen väldigt väldigt dåligt. Jag har inte sånt bromsok med insex baktill utan nån variant med handbromsen som verkar på de ordinarie bromsklossarna så att säga.
Ska dessa justeras genom att skruva på kolven eller hur fasen gör man, har försökt justera spelet vid spaken och vajern vid oket men det händer inte så mycket.
Jag får i värsta fall åka in och få en avhyvling och månad till på mig att beställa nya grejer, det jag köpte på biltema passade absolut inte, fast jag slog på reg-numret.
Bifogar bild på fulingen.
Mvh Peter
Handbromsjustering 626-91
Handbromsjustering 626-91
ZOOM ZOOM som japanerna säger.... :/
Re: Handbromsjustering 626-91
Handbromsen på våra bilar är halvtaskig när den är som bäst... Handbromsmekanismen är inbyggd i oket och påverkar kolven mekaniskt inifrån. För att komma åt handbromsmekanismen måste man arbeta inifrån genom att först plocka ut kolven, dvs ganska mycket pyssel. Och jag har aldrig sett några renoveringssatser för handbromsmekanismen att köpa. När jag köpt renoveringssatser för bakre oken så har de bara innehållit grejer till kolv och glidbultar.
Om man ledat upp oket så att det rör sig normalt, och handbromsen fortfarande är svag så är den bistra sanningen att det enklaste är att köpa nya (eller oftast renoverade) bromsok. Dessa är lyckligtvis inte så dyra numera. Kolla Trodo eller Autodoc.
Skruva på kolven hjälper inte. Att spänna vajrarna är oftast också verkningslöst. Problemet är att det blir glappt runt axeln som är fäst i den utvändiga hävarmen på oket. (Den som vajern drar i.) Glappet tar upp rörelsen och överför inte kraften till kolven. Glappet orsakas av rost när fukt förr eller senare kommer in vid hävarmen och förstör lagret runt axeln. När glappet blir för stort så kan till och med axeln med hävarmen "kamma över" och fastna utan att man för den skull får någon handbromsverkan att tala om, möjligen får man lätt anliggande broms i stället.
Om man ledat upp oket så att det rör sig normalt, och handbromsen fortfarande är svag så är den bistra sanningen att det enklaste är att köpa nya (eller oftast renoverade) bromsok. Dessa är lyckligtvis inte så dyra numera. Kolla Trodo eller Autodoc.
Skruva på kolven hjälper inte. Att spänna vajrarna är oftast också verkningslöst. Problemet är att det blir glappt runt axeln som är fäst i den utvändiga hävarmen på oket. (Den som vajern drar i.) Glappet tar upp rörelsen och överför inte kraften till kolven. Glappet orsakas av rost när fukt förr eller senare kommer in vid hävarmen och förstör lagret runt axeln. När glappet blir för stort så kan till och med axeln med hävarmen "kamma över" och fastna utan att man för den skull får någon handbromsverkan att tala om, möjligen får man lätt anliggande broms i stället.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Handbromsjustering 626-91
Tack för utförligt och bra svar!
Jag demonterade alltihop igen och sprayade två flaskor bromsrengöring, drog ihop och hoppades på ett underverk... På något underligt vis blev jag bönhörd och fick en viss verkan på handbromsen och ombesiktade med beröm godkänt... hrrmm nåja.. den släpptes igenom i alla fall så det var ju skönt.
Det var enorma mängder bromsdamm och diverse som rann bort med bromsrengöringen så friktionen kanske hämmades av det eller så hade jag monterat något fel när jag var där och petade tidigare.
Jag demonterade alltihop igen och sprayade två flaskor bromsrengöring, drog ihop och hoppades på ett underverk... På något underligt vis blev jag bönhörd och fick en viss verkan på handbromsen och ombesiktade med beröm godkänt... hrrmm nåja.. den släpptes igenom i alla fall så det var ju skönt.
Det var enorma mängder bromsdamm och diverse som rann bort med bromsrengöringen så friktionen kanske hämmades av det eller så hade jag monterat något fel när jag var där och petade tidigare.
ZOOM ZOOM som japanerna säger.... :/
Re: Handbromsjustering 626-91
Det var ju skönt att höra att det löste sig utan stora ingrepp.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Handbromsjustering 626-91
Jag fick godkänt på dålig handbroms en gång med den glada kommentaren "den var skit redan när de var nya", till slut fick jag ge mig och köpa ny ok, var inte ens dyrt på bds om man lämnade gamla oken i pant.
Re: Handbromsjustering 626-91
Härligt att det löste sig. Nu är det faktiskt några år sedan jag micklade med bakbromsarna, men vill absolut minnas att jag justerade in hur tidigt handbromsen skulle ta, genom att skruva på kolvarna...? Och jag har faktiskt aldrig någonsin justerat själva vajern.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!