Det här var stiligt. Att spinna vidare på frågeställningen och vända det till att handla om rätt bilmodell, och ett par ganska intressanta frågor.
Tyvärr har jag inga bra svar direkt. Gissar att ljusrelät sitter på torpedväggen i motorrummet, men jag lovar inget. Helljuset är ju ganska skapligt tack vare de extra helljusinsatserna i strålkastarna, men strålkastarnas bredd gör att det blir trångt för eventuella extraljus som kanske tom skymmer original-helljusen lite. Och eftersom extraljus SKA vara jättestora och ha kromade lamphus så kanske man själv blir lite bländad. LED-ramper skämmer bilen, punkt!
Lite kul att den här tråden dök upp, för jag har i dagarna fått hem lite grejer till ett extraljusfäste som jag tänkt klåpa ihop. Min tanke är att helt enkelt koppla bort originalljusen och ta strömmen till de jättestora kromade strålkastarna, så att jag lätt kan koppla tillbaka allt och ta bort extraljusen och mitt tänkta fäste när jag ska till Tyskland eller Opus i Valdemarsvik.
Extraljus
Re: Extraljus
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 350
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: Extraljus
E ju smart o spinna vidare även om vi desvärre ej kan hjälpa ursprungliga postaren då det handlar om fel bilmodell
Designen på 626 GD (golden days?) Är ju helt fantastisk snygg, extralysen av alla slag stör linjerna i min mening. Har desvärre glömt hur pass bra hellyset är, minns bara att det var bättre än alla andra bilar jag haft (med en gnutta tur tur äger jag en 626 snart igen)
för mig är desvärre funktion det absolut viktigaste och led ramper klår dom snygga exttalysena med hästalängder
bara nu förleden hade 2 bilar krockat med rådjur påvägen hem från jobbet, men jag lyckades missa två par gäng med rådjur, till stor del tack vare ledrampen
Designen på 626 GD (golden days?) Är ju helt fantastisk snygg, extralysen av alla slag stör linjerna i min mening. Har desvärre glömt hur pass bra hellyset är, minns bara att det var bättre än alla andra bilar jag haft (med en gnutta tur tur äger jag en 626 snart igen)
för mig är desvärre funktion det absolut viktigaste och led ramper klår dom snygga exttalysena med hästalängder
bara nu förleden hade 2 bilar krockat med rådjur påvägen hem från jobbet, men jag lyckades missa två par gäng med rådjur, till stor del tack vare ledrampen
Re: Extraljus
Jag håller med, det går inte att få till en snygg extraljus-installation på en "GY (Golden Years)".
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Extraljus
Det finns ju ett snyggt sätt att förstärka helljuset på våra bilar som vi inte får glömma bort.
Kolla in Speedos xenon-konvertering.
https://mazdaforum.chotai.se/viewtopic. ... ilit=xenon
Kolla in Speedos xenon-konvertering.
https://mazdaforum.chotai.se/viewtopic. ... ilit=xenon
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 350
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: Extraljus
xenon=se non, blir ju bara svetslågor i min mening men en del trivs ju med illblåa ljus
Re: Extraljus
Om man lyckas hitta det så finns det ju faktiskt fjärrljusgrillar till våra bilar också. Det har jag på min 2-d coupé. Men jag kan i ärlighetens namn inte påstå att jag märker någon skillnad på helljuset mellan den och mina andra "GY (Golden Years)".
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Extraljus
Finns olika temperaturer. Jag valde en lite varmare variant. Har fungerat oförskämt bra, i så många år. Fick byta lamporna en gång. Enda nackdelen är den lilla fördröjningen som blir första gången man startar.SkauneJohan skrev: ↑sön 24 okt 2021, 11:53 xenon=se non, blir ju bara svetslågor i min mening men en del trivs ju med illblåa ljus
Tror att mina svärföräldrar som hade en -88 16v ett par år innan den skrotades pga rost (den jag fick mina JP fälgar ifrån), så satt där sådana där tidsenliga fyrkantiga Bosch extraljus, som faktiskt såg rätt bra ut på den. Vet inte hur effektiva dom var men...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!