Bränsleförbrukning
Re: Bränsleförbrukning
Ok.... då verkar ju inte min ta så mkt mer. Kan kanske räcka med att jag hade lite "för mycket" etanol, takluckan tiltad och spoiler som öka luftmotståndet. Mina däck är 195/60R15, (fälgarna är nog egentligen gjorda för 205'or).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Bränsleförbrukning
Hjulinställning är ju också en grej som spelar in på rullmotståndet.
När jag köpte 2,2:an så stod framhjulen så illa att däcken skrek om jag körde över en färgmarkering på vägen. Gjorde en egen toe-in justering i vedboden (var annars?) med hjälp av två stora (kasserade) vinkelhakar och en planhyvlad planka som såg rak ut med ögonmått plus ett par svetstänger och några paket eldningsbricketter. Resultatet kunde naturligtvis inte bli annat än perfekt, hehe!
När jag köpte 2,2:an så stod framhjulen så illa att däcken skrek om jag körde över en färgmarkering på vägen. Gjorde en egen toe-in justering i vedboden (var annars?) med hjälp av två stora (kasserade) vinkelhakar och en planhyvlad planka som såg rak ut med ögonmått plus ett par svetstänger och några paket eldningsbricketter. Resultatet kunde naturligtvis inte bli annat än perfekt, hehe!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Bränsleförbrukning
hur i hela friden får ni era att dra så mycket??? min kombi kan jag pressa ner till 0,7-0,75 blandat och 0,65 på långfärd. men det är sällan jag vill ligga så, tycker mer om förbruknins nivå på 1,5 till 2,0 är roligare att köra då
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Bränsleförbrukning
F*n mazdalover! Vad skulle du skriva så för? Nu börjar jag också fundera över om något är fel på min 2,2:a. Så var det med den sinnesfriden...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Bränsleförbrukning
Glädjedödare!
Nämen hmm.... undra vad som KAN vara fel när bilen går perfekt, förutom att den tar mkt bränsle? Perfekta avgasvärden osv. Hjulinställning har jag gjort med laser på däckfirma när jag köpte nya däck senast, så det är nog så bra det kan bli...
Nämen hmm.... undra vad som KAN vara fel när bilen går perfekt, förutom att den tar mkt bränsle? Perfekta avgasvärden osv. Hjulinställning har jag gjort med laser på däckfirma när jag köpte nya däck senast, så det är nog så bra det kan bli...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Bränsleförbrukning
körstilen betyder mycket. när jag kör ekonomiskt model super så varvar jag max 2500varv tex
och försiktigt mm alla bäckar små. sedan motorbromsar jag mycket tex. och sedan har jag en spesiell körteknik som går ut så här - på plan väg axlarerar upp med max halv gas till tex 75-80 på 70väg, släpper mycket långsamt upp gaspedalen tills jag kommit typ till 60-65 sen så fortsäter det så. på bakiga partier så axlarerar jag upp i nerförsbakar och släpper av gasen successivt uppför. där tjänar man mycket soppa
tex sånna saker
kan upplysa att jag kört nästan 16 mil på en tio liters soppadunk de ni
och försiktigt mm alla bäckar små. sedan motorbromsar jag mycket tex. och sedan har jag en spesiell körteknik som går ut så här - på plan väg axlarerar upp med max halv gas till tex 75-80 på 70väg, släpper mycket långsamt upp gaspedalen tills jag kommit typ till 60-65 sen så fortsäter det så. på bakiga partier så axlarerar jag upp i nerförsbakar och släpper av gasen successivt uppför. där tjänar man mycket soppa
tex sånna saker
kan upplysa att jag kört nästan 16 mil på en tio liters soppadunk de ni
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Bränsleförbrukning
Hmm... du accar upp i över fartbegränsningen och sedan släpper du upp till under och sedan ligger du på kring 65km/h på 70väg?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Bränsleförbrukning
pendlar mellan 65-75 svårt att förklara måste visa hur man gör fick lära mig det på en ekodriving kurs när jag körde tidningar. man axar upp sedan släpper man suksesivt av tills man kommer till typ 65 km tim. man ska presis märka att motorn "orkar dra" altså motorbromsa så länge det bara går jag kan gasa upp och köra ca 5 km innan jag får axlarera upp igen
det hela handlar om att få ner den tid vi förbrukar soppa till så kort som möjligt därför kan en axlaration snabbt med sucksesivt avsläpning vara mer ekonomisk än hålla gasen i samma läge hela tiden
det hela handlar om att få ner den tid vi förbrukar soppa till så kort som möjligt därför kan en axlaration snabbt med sucksesivt avsläpning vara mer ekonomisk än hålla gasen i samma läge hela tiden
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Bränsleförbrukning
Hur vanlig är det med igensotade kat:ar egentligen?
Jag har alltid tyckt att min 2,2:a är lite halvslö och fattar inte att den ska behöva minst en deciliter mer per mil än min 16v.
Nu har av ljudet att döma hålet i kat:en på 16v:n blivit större och jag tycker att den är piggare än någonsin. Därav dom här funderingarna. Det är frestande att testa 2,2:an utan kat för att se om det blir någon skillnad.
Jag har alltid tyckt att min 2,2:a är lite halvslö och fattar inte att den ska behöva minst en deciliter mer per mil än min 16v.
Nu har av ljudet att döma hålet i kat:en på 16v:n blivit större och jag tycker att den är piggare än någonsin. Därav dom här funderingarna. Det är frestande att testa 2,2:an utan kat för att se om det blir någon skillnad.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Bränsleförbrukning
Ja 2.2i 12v motorn är ju allt annat än ettrig, men den är väldigt lättkörd och bekväm tack vare sin enormt jämna effektkurva och styrka ända nerifrån botten.
Sen måste jag, off topic, återigen få slå ett slag för Castrol GTX 15w-40 till denna motor. Min motor har aldrig låtit så bra sedan jag köpte den som nu, både kall som varm. Känns helt rätt, helt enkelt. Ta och testa den du också, Mazd!
Sen måste jag, off topic, återigen få slå ett slag för Castrol GTX 15w-40 till denna motor. Min motor har aldrig låtit så bra sedan jag köpte den som nu, både kall som varm. Känns helt rätt, helt enkelt. Ta och testa den du också, Mazd!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!