Den bättre begagnade bakaxelbalken visade sig vara lite för fin för att inte blästra ordentligt och epoximåla. Men jag är för snål för att blåsa iväg 50kg blästersand på gårdsplanen, så då måste jag först bygga ett blästerskåp. Så jag ska försöka laga bakaxelbalken som sitter på bilen utan att demontera den. Om det lyckas så sparar jag massor av tid.
Har fått hem nya bakre bromsok också.
Stålborstad. Väl värd att göra i ordning på riktigt.
Visad 5059 gånger
Hoppas att de håller med på bilprovningen.
Visad 5059 gånger
Och som någon sade; -Varför avsluta ett projekt när man kan påbörja ett nytt (eller två) redan idag?
Visad 5059 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Laga bakaxelbalken på plats var bara att glömma. Bara att glömma att laga den över huvud taget. Åtminstone för tillfället när jag har en fin balk liggandes.
Dessutom hittade jag rostskador vid dragets infästning så bilen kommer inte att kunna tagas i bruk omgående ändå.
Lika bra att ta det lugnt och börja med att fixa upp den fina bakaxelbalken riktigt ordentligt. Alltså; Dags att bygga ett blästerskåp. Mer om det i en annan tråd.
Så här blev det när jag satte domkraften under balken och lyfte. Poröst.
Visad 5018 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Ja jäklar vad mycket rost. Känns inte helt ovanligt att rostlagning leder till att mer rost hittas . Kul ambition dock att bilen ska vara ägarens livstid. Hur många mil är det på den nu? Ursprunglig motor och växellåda?
Jag har ju själv en mellanlångmilar-Saab med 36k mil som jag tänker ska komma i bättre och bättre skick så sakteliga. Nästa grej är totalt bromsbyte, enligt mina papper sitter original skivor och ok på.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Den har gått 51210mil. Ursprunglig motor och låda sitter i. Har fått byta topplockspackning en gång. Och så fick en ventilstyrning för sig att krypa upp så att tätningen blev sönderslagen. I övrigt har inget konstigt hänt ännu.
Ursprungliga bromsskivor kan jag dock inte stoltsera med. Skivorna bak ser ut som skit efter två år.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Det är ju ändå ett väldigt bra resultat! Om än inte överraskande för de GY (Golden Years)-bevandrade kanske.
Ja, hållbarheten på bromsgrejer är såklart nåt helt annat i torrt klimat jämfört med kallt/blött/saltat. Den nyare bilen (endast 21 år gammal) jag har gick tyvärr de första åtta åren i upstate New York där det vägsaltas. Det betyder i praktiken att jag då och då får betala mer på verkstad eftersom saker är rostiga och sitter fast och ställer till problem (vilket verkstäder här inte förväntar sig). Senast pinnbultarna till turbon som inte var roliga att tas med när avgaset skulle isär i samband med kopplingsbyte .
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
När man tittar på diverse bilrenoverings-program, som ju ofta utspelar sig på platser med torrt klimat, känns det som en helt annan värld av skruvande.
Jag tycker ofta att det svåraste med att byta en viss del är att "arbeta sig fram till den". Dvs få loss alla fastrostade grejer som måste bort för att komma åt det man vill, utan att behöva förstöra mer grejer på kuppen. Men det där känner ni säkert igen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Den fina begagnade bakaxelbalken är blästrad och målad 2 gånger med NM270 stålprimer, och sitter på sin plats. Något som jag tycker är bra är att kapa upp i fästet för bromsslangen så att man kan demontera bakaxelbalken utan att behöva lossa bromsröret från slangen.
Visad 4950 gånger
Visad 4950 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Det är hög tid att fixa draget och dess infästningar i karossen! Även nu hittade jag ett drag i samlingarna som är för fint för att inte göra i ordning ordentligt. Fram med blästerskåpet igen, och så två varv med NM270, och lite svart hammarlack på de synliga delarna.
Visad 4950 gånger
Visad 4950 gånger
Visad 4950 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).