Alla har inte haft ett lika bra liv...
Alla har inte haft ett lika bra liv...
När jag var ute och gjorde den traditionella årliga fotningen, kunde jag inte låta bli att backa upp bredvid "syskonet" som jag berättat om tidigare och nu stått orörd i kring 1,5år. Verkar inte vara mycket att ta rätt på från den, annars hade jag nog kontaktat ägaren...
- Bilagor
-
- Visad 8120 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Alla har inte haft ett lika bra liv...
Hehe, natt och dag!
Många av de GY (Golden Years) 626:orna jag ser här nere är inte direkt i toppskick heller Och min egna räddade jag väl mer eller mindre från skroten när jag var villig att betala för att få topplock och kylare utbytt mot bättre begagnade delar. Det var nämligen sprickor i både toppen och kylaren när jag köpte den. Men sedan dess har den aldrig svikt mig Den är ju långt från någon polerad pärla, men karossen och lacken är bättre än syskonet i skogen iaf! Den har ju aldrig utsatts för vägsalt tex.
Man kan ju tänka sig att denna modell är i mellanåren nu, när den är tillräckligt gammal för att bli övergiven/skrotad/slutkörd, men inte tillräckligt gammal för att folk vill börja renovera och bevara. Kommer den kanske att bli eftertraktad av 80-talsnostalgiker runt 2018 när den fyller 30?
Många av de GY (Golden Years) 626:orna jag ser här nere är inte direkt i toppskick heller Och min egna räddade jag väl mer eller mindre från skroten när jag var villig att betala för att få topplock och kylare utbytt mot bättre begagnade delar. Det var nämligen sprickor i både toppen och kylaren när jag köpte den. Men sedan dess har den aldrig svikt mig Den är ju långt från någon polerad pärla, men karossen och lacken är bättre än syskonet i skogen iaf! Den har ju aldrig utsatts för vägsalt tex.
Man kan ju tänka sig att denna modell är i mellanåren nu, när den är tillräckligt gammal för att bli övergiven/skrotad/slutkörd, men inte tillräckligt gammal för att folk vill börja renovera och bevara. Kommer den kanske att bli eftertraktad av 80-talsnostalgiker runt 2018 när den fyller 30?
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: Alla har inte haft ett lika bra liv...
Beklämmande bild egentligen...(Även om Speedos pärla är fin.) Orörd i 1,5år...Det är en kall och hård värld full av sjuka människor och deras låga handlingar...Ska gå ut och krama mina bilar nu! (Hm, sjuka människor....)
Men en intressant grej tycker jag mig se på bilden. Är det glas-taklucka på den övergivna GY (Golden Years):n??? Har bara sett det på Coupéer tror jag. Har taklucka på 2,2:an (plåt) men har en liten fantasi om en glaslucka. Är det någon som vet om det går någotsånär enkelt att byta plåtlucka till glas? Country-Sedanerna skiljer ju lite i dörrarna (högre) har jag hört. Kanske så även i tak och taklucka?
Men en intressant grej tycker jag mig se på bilden. Är det glas-taklucka på den övergivna GY (Golden Years):n??? Har bara sett det på Coupéer tror jag. Har taklucka på 2,2:an (plåt) men har en liten fantasi om en glaslucka. Är det någon som vet om det går någotsånär enkelt att byta plåtlucka till glas? Country-Sedanerna skiljer ju lite i dörrarna (högre) har jag hört. Kanske så även i tak och taklucka?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Alla har inte haft ett lika bra liv...
japp dom vanliga fans med glasad lucka med
jag ska snart göra samma operation på min så jag oxå får glasad på min kombi. har mätt och lukan är lika stor på cupe som kombi återkommer efter bytet som troligtvis blir i helgen
jag ska snart göra samma operation på min så jag oxå får glasad på min kombi. har mätt och lukan är lika stor på cupe som kombi återkommer efter bytet som troligtvis blir i helgen
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Alla har inte haft ett lika bra liv...
Det ska bli intressant!!! Ta mycket bilder, särskilt när du demonterar luckan i Coupén. Jag kommer ju att få plocka en glaslucka på skroten när jag kommer så långt, och då är det bra att veta vad som väntar så man har med rätt verktyg och inte förstör något i onödan...
En trevlig helg tillönskas alla mazdusiaster!!!
En trevlig helg tillönskas alla mazdusiaster!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Alla har inte haft ett lika bra liv...
så nu är luckan bytad passade bult on men du får demontera innertaket och byta hela mekanismen då det är extra skenor i den glasade för klädslen så den går dra fram och bakåt
tog mig 2,5 timme att byta den med allt vart mycket lättare en jag trodde
mvh daniel aka mazdalover
tog mig 2,5 timme att byta den med allt vart mycket lättare en jag trodde
mvh daniel aka mazdalover
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Alla har inte haft ett lika bra liv...
Häftigt att det var så lätt!!! Demontera innertaket hade jag räknat med. Nu blev jag verkligen sugen, men har ingen tid för tillfället.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Alla har inte haft ett lika bra liv...
det är garanterat värt det men ett jävla jobb med innertacket det vart det som tog längst tid
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Alla har inte haft ett lika bra liv...
Jo tack, jag hade bort innertaket när jag monterade rails på 16v:n. (Den snygga modellen av rails som inte är hälsofarlig.) Men som du skrev så tror jag också att det är värt besväret.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Alla har inte haft ett lika bra liv...
mazd vet du hur dom där förbanade eftermonterade räkerna sitter fast??? såg inga fästen när inertaket vart av.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.