År för år

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2768
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: År för år

Inlägg av Speedo »

Intressant ändå, vad som tär mest/minst på bilen gällande användande och förvaring.

Min erfarenhet är att körning på vintern i saltslask är det absolut värsta, och då även ojämn väg/gropar/tvättbräde som oftast är på vintern. Rosten gror och bussningar börjar glappa.

Sedan är förvaring utomhus på sommaren under bar himmel riktigt illa. UV ljuset är fruktansvärt elakt. Det bleker plast, emblem, klädsel etc som ofta aldrig går att få till igen. Lacken oxiderar fort, speciellt våra röda utan klarlack. Den stekande värmen i sig känns inte heller som någon höjdare.

Däremot skulle jag säga att när den står i garage största delen av året, körs ut när det blivit minusgrader och står ute orörd (förutom nån avborstning vid större snöfall) tills töperioden kommer (jag behöver garaget för skotermek på vintern), så tycker jag den håller sig mycket bra. Ingen tillkommen rost, ingen tillkommen oxid. Ser bra ut efter tvätt. Möjligen skulle vara att bromsarna kan kärva lite, men det är ju vanligt oavsett på en bil som står längre perioder.

Vad säger ni, vad är nackdelarna med förvaring ute på vintern? Kyla i sig borde väl inte vara skadligt så länge man har bra glykol, och inte försöker starta när det är som kallast. (Var -30 här i vintras). Blir ju som nästan konserverad tänker jag. Snölagret skyddar även mot ljus, smuts, små grenar och annat som kan blåsa omkring.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: År för år

Inlägg av washout »

Ja, bra fråga har, just aldrig förvarat någon bil utomhus på vintern själv. Förutom i Nya Zeeland där det mest regnade och lite gräs började växa i mattan på förarsidan där vatten kom in :).
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2768
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: År för år

Inlägg av Speedo »

Aha... ja just gräs är nog det värsta att ha den stående på. Det binder fukt osv. Bättre med grus eller asfalt. Sen är det just det med att det är minusgrader så det är ingen fukt, och inget regn som rinner genom kanalerna. Slipper även löv och sånt som kommer på sommaren, samt att har man ett snölager så blir det ju som ett skydd. Min brukar se jättefin ut i lacken när jag försiktigt tar av snölagret.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 314
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: År för år

Inlägg av SkauneJohan »

Det är så glädjande att se din fina Mazda med bling bling :wave: :D :clap: :thumbup: minns jag såg en Mazda 626 på lokala ica för ett långt tag sedan och drt värmer i hjärtat att se fina bilar överlag.

Varför är designen på modetna bilar så enormt fula :think: :crazy:
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2768
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: År för år

Inlägg av Speedo »

Mazdan kikar in i garaget och undrar vad jag har i görningen. :wave:
IMG_1090.jpeg
Visad 683 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar