Bytte bägge drivaxeldamaskerna idag. Var lite slit faktiskt. Började med att tömma växellådsoljan. Sedan tog vi lös hela vänstra drivaxeln och spännde fast den i skruvstädet. Slog och grejade, men fick inte lös knuten. Tog då lös den inre knuten istället (varför skall det vara så mycket enklare) och tog det den vägen istället. Blev ganska kladdigt kan jag säga och pillrande med kulor som ramlade ur. Men det löste sig.
På höger sida gick krängningshämmarstaget av, när jag skulle skruva av dom övre muttrarna.
Sedan när knuten var frilagd så gav vi några slag, men körde rätt fort "plan B", dvs som Mazd beskrivit tidigare. Lät "klumpen" sitta och lossade den inre knuten och tog ut den med kulorna. Lade ett "kliniskt underlägg" på golvet under, vilket var suveränt sedan när det skulle monteras tillbaka och det då inte gjorde något att någon kula lossade och föll ner vid monteringen; bara att plocka upp och göra ett nytt försök. Det gick enormt mycket snabbare med den metod, och är definitivt det jag kommer köra på i fortsättningen.
Men min fråga nu är om ni har något bra tips om krängningshämmarstaget. Köpa nytt? Mekonomen ser ut att ha för 210kr styck.
Tillverka eget av gängstång? Isåfall bör bussningarna ändå bytas, och var hittar man sådana lösa då? Och rördelen?
Drivaxeldamasker + krängningshämmarstag
Drivaxeldamasker + krängningshämmarstag
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Drivaxeldamasker + krängningshämmarstag
mekonomen har har för mig att dom kostade runt 200st. tipps byt båda då längden brukar inte stämma mot orginal råkade ut för det bak
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Drivaxeldamasker + krängningshämmarstag
Du skulle ju ändå byta växellådsolja, men annars skulle jag vägra att dra ut hela drivaxlarna.
Som sagt väldigt enkelt men superkladdigt och pyssligt att ta isär vid den inre knuten. Och riktigt j-vligt att glidslå loss den yttre. Lite pest eller kolera läge... Tror att om man ska slå loss, eller trycka på den yttre knuten så underlättar det nog att lossa damasken först så att det inte blir vacuum eller tryck i damasken som håller emot.
För 210kr är det nog inte värt att göra egna stag, även om det inte är fel med rostfritt.
Som sagt väldigt enkelt men superkladdigt och pyssligt att ta isär vid den inre knuten. Och riktigt j-vligt att glidslå loss den yttre. Lite pest eller kolera läge... Tror att om man ska slå loss, eller trycka på den yttre knuten så underlättar det nog att lossa damasken först så att det inte blir vacuum eller tryck i damasken som håller emot.
För 210kr är det nog inte värt att göra egna stag, även om det inte är fel med rostfritt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Drivaxeldamasker + krängningshämmarstag
mazdalover: Hur blev resultatet av olika långa stag? Jag körde hem helt utan på ena sidan nu. Körde lugnt i vinterhalkan och kände ingen spec skillnad faktiskt. Men det skall fixas så fort som möjligt. Kan tänka mig att det är skillnad på sommarväg när man kör med lite "sug" i kurvorna ;)
Mazd: Enl. Haynes så är det lös drivaxel som gäller, men som sagt, vad jag också märkt är det ju klart snabbast och minst brutalt att ta isär inre knuten.
Blev föressten lite osäker på om "klumpen" hamnade rätt på ena sidan, då jag tyckte det såg olika ut mot andra sidan. Men det fungerar då, utan några missljud eller något så...
Mazd: Enl. Haynes så är det lös drivaxel som gäller, men som sagt, vad jag också märkt är det ju klart snabbast och minst brutalt att ta isär inre knuten.
Blev föressten lite osäker på om "klumpen" hamnade rätt på ena sidan, då jag tyckte det såg olika ut mot andra sidan. Men det fungerar då, utan några missljud eller något så...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Drivaxeldamasker + krängningshämmarstag
Sådär, fick hem stabilisatorstagen idag. 400kr tot (med lite rabatt) får man nog överleva. Tänkte ha lite kvalitetstid med Mazdan i garaget på Torsdag och byta stagen, då man är ledig från jobbet.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Drivaxeldamasker + krängningshämmarstag
Monterat och klart.
Var en del strul att få lös det stag som var helt och kvar på bilen. Genomgående bulten var ju såklart totalt fastrostad i röret. Ville inte kapa genom den näst understa bussningen, då vi gjorde det sist och det luktade groda i garaget resten av kvällen. Kapade just över (med dremeln), och trots att det bara var ett antal millimeter av röret kvar så satt det som berget, och när man bröt så fjädrade bara allt pga. bussningarna. Kapade en gång till, just mot brickan, för hand med bågfil, och då lossade skiten.
Ganska komiskt det Mekonomen säger, att allt de säljer är likvärdigt eller bättre än original. Dom här stagen var visserligen helt okey, men de hade ju tex inte skålade brickor som originalen och bussningarna var tjockare och svällde ut lite mer okontrollerat när man drog åt. Bara en reflektion...
Var en del strul att få lös det stag som var helt och kvar på bilen. Genomgående bulten var ju såklart totalt fastrostad i röret. Ville inte kapa genom den näst understa bussningen, då vi gjorde det sist och det luktade groda i garaget resten av kvällen. Kapade just över (med dremeln), och trots att det bara var ett antal millimeter av röret kvar så satt det som berget, och när man bröt så fjädrade bara allt pga. bussningarna. Kapade en gång till, just mot brickan, för hand med bågfil, och då lossade skiten.
Ganska komiskt det Mekonomen säger, att allt de säljer är likvärdigt eller bättre än original. Dom här stagen var visserligen helt okey, men de hade ju tex inte skålade brickor som originalen och bussningarna var tjockare och svällde ut lite mer okontrollerat när man drog åt. Bara en reflektion...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Drivaxeldamasker + krängningshämmarstag
Jag håller helt med om det sista stycketSpeedo skrev: ↑tor 06 jan 2011, 19:55 Monterat och klart.
Var en del strul att få lös det stag som var helt och kvar på bilen. Genomgående bulten var ju såklart totalt fastrostad i röret. Ville inte kapa genom den näst understa bussningen, då vi gjorde det sist och det luktade groda i garaget resten av kvällen. Kapade just över (med dremeln), och trots att det bara var ett antal millimeter av röret kvar så satt det som berget, och när man bröt så fjädrade bara allt pga. bussningarna. Kapade en gång till, just mot brickan, för hand med bågfil, och då lossade skiten.
Ganska komiskt det Mekonomen säger, att allt de säljer är likvärdigt eller bättre än original. Dom här stagen var visserligen helt okey, men de hade ju tex inte skålade brickor som originalen och bussningarna var tjockare och svällde ut lite mer okontrollerat när man drog åt. Bara en reflektion...