Sida 2 av 3

Re: Kamremmens underbara värld

Postat: lör 23 okt 2010, 19:40
av Speedo
Ja, håller med att det var lustigt. Det bekräftar din upptäckt då, att kamhjulet kan sitta felmonterat från fabrik. Eller kanske man skall nolla mot 2:a markeringen på just 8v motorn? Är inte vad det står i Haynes iaf. Hur som helst kanske det är värt att dubbelkolla alla markeringar innan man plockar isär, spec. på 8v motorn.

Re: Kamremmens underbara värld

Postat: sön 24 okt 2010, 20:21
av mazdalover
kamaxelhjulet är masstilvärkat och passar en massa olika kammar och motorer. på min gamla 2.0a så vart det 2ans markering likadant på 2,2. 2.016v har helt annorlunda drev

Re: Kamremmens underbara värld

Postat: sön 24 okt 2010, 21:20
av Onc
Mazdalover, du har säkert alldeles rätt i vad du säger, dock undrar jag varför man monterar ett drev så att det inte stämmer med vad som anges i original manualer till Mazda. Kanske har jag inte rätt manual? Sedan återstår det faktum att det sannolikt går att montera rätt, förvisso enligt samma manual :D Hur det än är med den saken så är min poäng. Var inte så dum som jag var, titta efter hur det satt och undvik problem. Mitt inlägg angående fyndet på mazdaklubbens forum var inte på något sätt avsett som negativt. Ville bara peka på att jag tydligen inte är ensam i mitt problem. Sedan råkade jag bara känna igen ditt alias så jag förstod att problemet var känt även i detta forum.

Onc

Re: Kamremmens underbara värld

Postat: sön 24 okt 2010, 22:04
av Speedo
Det var bra att du uppmärksammade det, Onc. Det är ju precis sånna här lite "udda" grejer med våra bilar som vi vill reda ut här så att de som söker info här slipper gå på nitarna.

Jag förstår också mazdalovers resonemang, men samtidigt inte varför det står som det gör i Haynes. Nån som kollat hur det står i verkstadshandböckerna? Man tycker ju att det borde vara dokumenterat att det är 1:an ELLER 2:ans markering som gäller.

Re: Kamremmens underbara värld

Postat: sön 24 okt 2010, 22:50
av Onc
I all den litteratur jag har tillgång till angående Mazda, både vad jag tror är Mazdalitteratur och annan, så har jag aldrig sett en referens till att man skall ställa motorn på 2:ans märke. De gånger det står något om märket så refererar man till 1:an eller för äldre bilar till A. Kanske kan någon mer gå igenom vad ni har tillgång till. Vad gäller mina erfarenheter från andra märken så har jag inte mött någon liknande oklarhet. Problemet är ju detsamma oavsett om kedja eller rem skall bytas. Kanske är det till och med enklare med kedja då man häktar på en ny på den gamla och drar runt.

ONC

Re: Kamremmens underbara värld

Postat: mån 25 okt 2010, 11:38
av mazdalover
enligt autodata så säger dom att det ska vara vid märke två på kammen som gäller. det varierar tydligen....

Re: Kamremmens underbara värld

Postat: mån 25 okt 2010, 13:03
av Onc
Jag antar att uppgifterna i Autodata gäller 2.0i 8v. Anges samma sak för 2.2i 12v? Väldigt intressant!

Onc

Re: Kamremmens underbara värld

Postat: mån 25 okt 2010, 14:24
av Speedo
Jag är nästan säker på att det var 1:an på min 2.2i när jag bytte. Verkar vara 2.0 8v som skall stå på 2:an. Det skumma då är att mazdalover varit med om markering "2" även på andra motorer..?

Re: Kamremmens underbara värld

Postat: ons 27 okt 2010, 14:38
av Onc
Tänkte att jag nog måste redovisa mina källor. Här ser ni de tre olika beskrivningarna jag har tillgång till. Kanske är alla tre fel då? Andra referenser har jag inte sett. Autodata verkar dock spännande.

Onc

Re: Kamremmens underbara värld

Postat: ons 27 okt 2010, 15:28
av Mazd
Kollade lite i de verkstadshandböcker som mazdalovers flickvän hittade åt oss. Det är markeringen "1" på kamdrevet som gäller på 2,2i 12V. (Och på 2,0i 16V är det "1" på insugsidan och "E" på avgassidan.)