Kamremmens underbara värld

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Kamremmens underbara värld

Inlägg av Onc »

En liten historia om vådan av att inte var tillräckligt noggrann.

Vid byte av kamremmen på bilen, 2.0i 8v drabbades jag av en viss vånda. Ställde kamdrevet på märket och plockade av remmen, bytte rullar mm. När jag sedan skulle lägga på den nya remmen tittade jag lite extra på vevaxeldrevet och till min förvåning så var inte märket i rätt läge. Nu såg det ut som om cirka 180 grader fel. Små vridningar är väl tänkbara men det här???? Efter en del pyssel och funderande bla annat med hjälp av fördelararmens läge och mätning med sticka i tändstiftshål (riktig rocket-science) kom jag fram till att drevet på kamaxeln måste vara felmonterat hur otroligt det än låter. På drevet såg jag sedan en diskret färgklick 90 grader från ettans märke, alltså vid tvåans märke. Ställde allt efter tvåan på kamaxeln istället och kollade kolvlägen etc. Äntligen stämde allt. När jag köpte bilen fick jag med vartenda papper och kvitto till bilen. Ingenstans kan jag se att topp eller rem har varit rört förut och bilen står idag på drygt 8900 mil. Alla skallar och muttrar verkade helt orörda (innan jag satte verktyg på dom).

Kan det verkligen vara som jag misstänker?? :shock: :shock: :D

onc
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kamremmens underbara värld

Inlägg av Mazd »

Jag hade väl lite liknande funderingar när jag bytte remmen på 16v:n första gången. (Då har man dessutom två kamdrev att hålla ordning på och de vill gärna dra lite åt var sitt håll.) Ska också erkänna att jag var långt ifrån säker på vad märkningarna på kamdreven betydde. Det slutade med att jag märkte alla drev och motsvarande ställen på gamla remmen innan jag tog av den. Sedan märkte jag den nya remmen på samma ställen som den gamla. Lite överkurs att sitta och räkna rem-kuggar och märka, men det funkar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kamremmens underbara värld

Inlägg av Speedo »

Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur det var när remmen byttes på min 2.2i 12v (1 kam). Det var att tag sedan nu och jag överlät det mesta tänkandet åt min polare som bytt många kamremmar tidigare ;). Har dock för mig att det stämde med markeringarna...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Kamremmens underbara värld

Inlägg av Onc »

Visst skall märkena både vid kammen och vevaxeln stämma överens, det är likadant på alla bilar oavsett sätt att driva kammen. Det underliga med denna historien är att jag misstänker att vid en tidigare installation av kammen så blev det helt enkelt fel denna gång och en vänlig själ lämnade en liten handmålad färgklick på kamdrevet för att berätta detta för näste man som skulle rota med bilens kam. Jag misstänker dessutom att det hände vid fabriksmonteringen eftersom allt är så otroligt orört i bilen. Ingen dokumentation om om något ingrepp finns samt när jag talar med dom som känner bilen sedan tidigare så hävdar dom att inga stora ingrepp någonsin gjorts. Detta bevisar för all del ingenting om bilens historia men jag lärde mig att man aldrig kan vara säker när man gör ingrepp. Eftersom kamdrevet går med halva rotationshastigheten jämfört med vevaxeln skall det i princip räcka att ställa kammen över märket för att "nolla" motorns läge. Om allt står rätt till kommer också vevaxeln att stå rätt. Min poäng är att jag borde kollat detta. Det hade sparat mig en del tid. Hade jag gjort som det står i varje verkstadshandbok vid ihopsättningen - ställ kam- och vevaxel efter märkena så hade bilen aldrig ens startat. Jag misstänkte inte att motorn kunde var ihopsatt på detta vis, men man lär sig något nytt hela tiden :D :D :D
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kamremmens underbara värld

Inlägg av Speedo »

Onc skrev:Eftersom kamdrevet går med halva rotationshastigheten jämfört med vevaxeln skall det i princip räcka att ställa kammen över märket för att "nolla" motorns läge.
Hmm... men innebär inte det egentligen att du kan ha kam-drevet mot markeringen, utan att vevaxeln står rätt? Dvs, om du vridit runt motorn tills kamdrevet snurrat ett varv till (och återigen står rätt) så kanske vevaxelmarkinten också stämt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Kamremmens underbara värld

Inlägg av Onc »

Varje gång kammen roterar 1 varv kommer vevaxeln rotera 2 varv. Detta innebär att om man ställer vevaxeln rätt så kommer kammens märke vara klockan 12 eller klockan 6 i vår singelkamsmotorer. Om märket på kamaxeln är rätt skall alltså märket på vevaxeln vara rätt om allt är ihopsatt som tänkt. I detta fallet handlade det dessutom inte om detta, kamaxeldrevet var monterat 90 grader fel. :shock: :D :D

Onc
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kamremmens underbara värld

Inlägg av Speedo »

Ja så måste det ju bli. I Haynes står att man skall rotera motorn tills märket på vevaxeln står rätt OCH 1:an på kamaxel drevet står mot markeringen innan man tar av remmen. Men i ditt fall måste det alltså varit omöjligt att få den i det läget då... Märkligt. Har aldrig haft löst kamaxeldrevet, men antog att det var nån krysskil eller annat som gjorde det omöjligt att sätta det fel på axeln. Men är alltså bara splines, så man kan trycka dit det hur som helst?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Kamremmens underbara värld

Inlägg av Onc »

Om jag förstått saken rätt kan drevet monteras i 4 olika lägen. Det verkar finnas en styrning på kamaxeln och drevet har 4 hål eller urtag klockan 3, 6, 9 och 12. Jag brydde mig inte om att försöka rätta till detta även om det verkar hyggligt enkelt.

Onc
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kamremmens underbara värld

Inlägg av Speedo »

Ok... bra att du fick till det iaf, trots detta märkliga fenomen. :clap:
Kanske nån japs på fabriken som sovit dåligt? :problem:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Kamremmens underbara värld

Inlägg av Onc »

Bläddrade lite på mazdaklubbens forum och snubblade där på något jag tyckte var lustigt.

Kolla detta inlägget där jag gissar att en av detta forumets medlemmar deltog.

http://www.mazdaklubben.com/forum/msg.c ... tion=forum


Onc
Skriv svar