Sida 2 av 3
Re: 626 GLX -88 Down under
Postat: ons 09 apr 2008, 04:49
av washout
Speedo: tack för välkomnandet förresten
Känns inte som att jag har sett lika många 626:or eller ford telstars här hittils... Har för mig att jag har läst nåt om att det är svårare att importera begagnade bilar i australien (de kanske vill främja ford och holden, de inhemska tillverkarna?).
Mer bilder, dock ej nödvändigvis på NZ9044, finns på
http://tobiasochabigail.blogspot.com/ - min och flickvännens blog i skriva-hem-till-mamma-format
Re: 626 GLX -88 Down under
Postat: sön 13 apr 2008, 20:15
av Speedo
Coolt att du är spelutvecklare! Har alltid varit fascinerad av grafiska effekter och spel. Satt mycket och kollade på "demos" på C64'an och Amigan.
Re: 626 GLX -88 Down under
Postat: lör 19 apr 2008, 12:17
av washout
Ah, sjalv ar jag bara lite for ung for att missa C64:ans glansdagar, men sag en del demos pa min Amiga 500. Det finns ju ruskigt skickligt folk inom demoscenen och en del av dem hamnade ju sedermera pa spelforetag. Dice och Starbreeze tex, bestod ursprungligen mest av demofolk. Och visst, enligt mig sa ar det ju ett himla intressant och kul omrade
Bland det roligaste man kan gora inom programmering.
Re: 626 GLX -88 Down under
Postat: tis 03 jun 2008, 10:57
av washout
Re: 626 GLX -88 Down under
Postat: tis 03 jun 2008, 17:42
av Mazd
Tjenare washout! Kul att höra ifrån dig igen! Verkligen fina bilder också....Blir lite sugen på NZ när jag ser dom.
Ser att Du med stor sannolikhet kör med orginaltändkablarna ännu. Kan vara värt att kolla över tänddelarna så kanske motorvägsproblemen upphör.
Re: 626 GLX -88 Down under
Postat: tis 03 jun 2008, 18:18
av Speedo
Mycket fina bilder! Jag blir också sugen...
Men luftburken... är det förgasare på den?
Jag kör föressten också med original tändkablarna. Ser faktiskt riktigt fräscha ut fortfarande. Men kan dom påverkas av värme och strula när motorn blir riktigt varm?
Men, om du tycke det låter som den inte tänder på alla cylindrar är det som Mazd säger en bra idé att kolla över tändkablarna, plocka lös och kolla/rengöra/byta tändstift och fördelarlock.
Re: 626 GLX -88 Down under
Postat: tis 03 jun 2008, 19:20
av Mazd
Jo, många äldre japanare går med orginaltändkablar fastän det ju är slitdelar. Beror nog på att tändkablar ofta är ganska dyra till japs. Särskilt till DOHC-toppar! Märker man att bilen går sämre vid fuktigt väder eller under acceleration eller belastning så kan det mycket väl vara tändkablarna som inte hänger med riktigt. (Jag har Biltema-kablar på 2,2:an och det funkar bra.)
Det var kul att se motorrummet! Förgasare tydligen, som sagt. Tändspolen ser lite antik ut också. I övrigt känner man ingen sig någorlunda, förutom rörhärvan till grenröret. Något emission control-grejs, eller?
Re: 626 GLX -88 Down under
Postat: ons 04 jun 2008, 09:53
av washout
Förgasare ja, told you so!
Rörhärvan är mycket riktigt till för emission control-grejs, återcirkulering av avgaser, såvitt jag vet. Det är dels några reedventiler på sidan av luftburken och sen EGR-ventil vid insuget (som jag misstänker är fast i öppet läge, men i brist på verktyg och mekplats så har det inte kollats än). Försökte för övrigt få motorn att gå med luftburken borttagen för ett tag sen, men tror jag måste ha missat att plugga nånting eftersom den bara ville dö.
Tändkablarna har säkerligen hängt med sedan 1988, har funderat på att byta dom samt fördelarlock och rotor. Rotorn och terminalerna ser lite anfrätta ut, men jag har å andra sidan högst begränsad erfarenhet av att bedöma skicket på sådana. Tändstiften bytte jag för 300-400 mil sedan. De gamla hade tjockt med avlagringar på sig då det nog är en hel del olja som letar sig in i förbränningsrummet. Det är lite tanka olja och fylla på bensin-stämning. Förra ägaren hade 15w40 dieselmotorolja (caltex delo 400) i den, så jag har fyllt på med den. Den ska dock vara rättså rengörande, så det kan nog vara bättre för motorns invändiga täthet med nåt lite smutsigare...
Tändspolen, har för mig att det står Lucas på den
Det finns mycket att göra, det skulle vara kul att 1) ha nånstans att meka och 2) ha en godtagbar uppsättning verktyg, men men, jag gör lite smått och gott då och då.
Re: 626 GLX -88 Down under
Postat: ons 04 jun 2008, 15:19
av mazdalover
fina bilder, både bil och natur hehe. vill ha din kamaxel hehe
och montera den i min 2,2a
blir ju mer ös i min 2,2a då (2,0 12v kammen är vassare än 2,2 12v kammen)
Re: 626 GLX -88 Down under
Postat: ons 04 jun 2008, 18:21
av Mazd
Haha, Lucas var det ja! Han som uppfann mörkret!
Kom det någonsin några 2,0 12v till Sverige?