Mazd skrev: ↑lör 06 nov 2021, 09:26
Ja, det var i sanning en djupgående analys... (Det var lite på det här sättet som Speedo och jag höll på när vi drog igång det här forumet.) För man vill ju veta hur saker förhåller sig, även när det gäller grejer som man på förhand är säker på inte spelar någon roll...
Jag har redan tidigare insett att jag kör med för gammal modell på stiften i min 2,2-kombi, men det passar min image.
Om du märker någon skillnad mellan A och F-stiften så blir jag mäkta förvånad.
alltid kul att fördjupa sig
värmevärde är ju samma, skillnaden ligger i att delen utanför toppen är snäppet längre och vi vet alla att längden har betydelse
och längre är bättre
iallafall fick jag äntligen lite ledigt dag idag så satte igång att skölja kylsystemet
lite vätskor till dagen i ära
tog en titt under kylaren men plastgrejen som man ska vrida på för att tömma ville inte röra sig, tyckte det var onödigt att utmana ödet med 32år gammal plast, så lossade en slang istället, såklart har jag ett uppsamlingskärl under
kylarlocket var mysigt
se där en termostat på ett vettigt ställe
(mercedes diesel har under grenröret
)
passade på att rengöra överfyllnadskärlet med tandborste och vatten, blev bättre men inte det bästa
fastän jag plockade ur termostaten så blev grenröret varmt även efter en kortare sväng, i väntan på nerkylning så byttade jag luftfilter
tja, inte så farligt här iallafall, intressant att det sitter med 5st stjärnskruv/10mm bult och en normalt clips
Mazda orginal
det är smutsigt
det nya filtret lär ju göra susen för förbrukningen och kanske även effekt
spolar med vattenslang framlänges och baklänges till det kommer rent vatten, fyller på med destilerat vatten(batterivatten) kör en kort sväng och tömmer ut, 2a tömningen lika mysigt så backsköljer igen med slang
3e tömningen ger äntligen lite skillnad
4e tömningen blir imorgon(om jag hinner) eller tisdag, cliffhanger
jag följer chrisfix rekomendationer bland annat
https://www.youtube.com/watch?v=s--5ft5 ... l=ChrisFix