Sida 3 av 8
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Postat: mån 08 nov 2021, 09:03
av Mazd
"Riktiga" tändkablar börjar bli exotiskt. Senast jag bytte blev det Biltemas feta blå universal, men jag vet inte om de har kvar dom i sortimentet. Har en tändkabelsats liggande som jag tror är Blueprint, så det får det bli nästa gång. En del eftermarknads-rotorer sitter misstänkt glappt på axeln så man får böja till blecket som håller dom på axeln lite, men jag har aldrig haft några problem med dom.
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Postat: tis 09 nov 2021, 00:24
av SkauneJohan
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Postat: tis 09 nov 2021, 09:24
av Mazd
Jo, nu börjar det behövas lite värme i bilen, även om man inte sover i den.
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Postat: tis 09 nov 2021, 09:40
av SkauneJohan
okej, testkörning
5 grader ute
fläkten på 2an
1,1km så börjar det kännas lite värme
70km/h
2,5km så är tempmätare uppe vid första strecket (strecket efter 40 grader) och nu är värmen brutal
sedan tar det stopp här även efter 1,5mil
undrar ifall tempgivaren är kaputt
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Postat: tis 09 nov 2021, 12:22
av Mazd
Hur stod nålen med gamla termostaten när bilen var varm?
Kan ju vara luft också. Kör lite till.
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Postat: tis 09 nov 2021, 13:25
av SkauneJohan
Mazd skrev: ↑tis 09 nov 2021, 12:22
Hur stod nålen med gamla termostaten när bilen var varm?
Kan ju vara luft också. Kör lite till.
minns faktist inte hur nålen stod innan
iallafall står den nästan i mitten så var säkert lite luft
18 000mila service
tittade i garaget och hittade lite grejor
normalt är jag skeptisk till häxbrygder, men har testat detta i både glidaren(mercadiesel) och audi dieselen. Detta mirakelmedlet kan få oljan att bli som ny på en diesel i ca 5-600mil
och få tyst på tickande lyftare
19mm plugg, packningen sitter som gjuten
sedär, packning till merca passar Mazda också
oljan som var i var kolsvart och riktigt blä
ut med den i med billiga skräpet som låg o skräpa i garaget+ motorsköljning
efter 6min tomgång med motorsköljning+skräpolja blev lyftarna väldigt tysta
tömde ur och fylla på med mer av den billiga oljan som låg o tog plats i garaget, körde sedan till mekanikern som ska bytta kamrem, bränslefilter och olja+filter (så kan jag i lugn och ro fixa ramper till nästa service om 1000mil) märkte tydligt att motorn gick tystare, jämnare och blev varm snabbt
är väldigt förtjust i liqui moly sedan pennzoil slutade med 10w40 olja, den tystaste oljan jag har testat(förutom liqui moly), meguin är dotterbolag till liqui moly och enligt internet samma olja, fast i billigare förpackning, det ska jag testa
denne oljeservicen blir det wix filter och sista liqui moly oljan
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Postat: ons 10 nov 2021, 18:46
av Mazd
I min 2,2-kombi 1990 så står nålen på tempmätaren strax över mitten (mitten = rakt upp) när motorn är varm.
När jag bytt kylarvätska så brukar nålen visa lite högre efter ca 5 km, och sedan snabbt återgå till strax över mitten.
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Postat: ons 10 nov 2021, 23:11
av SkauneJohan
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Postat: tor 11 nov 2021, 13:53
av SkauneJohan
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Postat: fre 12 nov 2021, 19:10
av Mazd
Kolla insidan av tröskeln vid bakre domkraftsfästet också. Ett favoritställe för plåtmasken. För att inte tala om fjäderbenstornen bak. (Men jag vill inte dämpa din entusiasm eller skrämma upp dig.)
För egen del på 2,2-kombin så funderar jag på när jag kommer att tappa reservhjulet genom baljan... Kanske bättre att byta till ett nödhjul i förebyggande syfte, så gör det inte så mycket.