Köpte visserligen skärringskopplingar igår, men så blev jag obeslutsam igen. Att kona bromsrör känns ändå bäst... Så det blev ett verktyg för att kona bromsrör på plats under bilen också. Eller så kanske jag bara tröst-shoppade ett nytt verktyg eftersom jag totalfloppade på en fältskyttetävling på förmiddagen, men det överlåter åt psykologerna att avgöra.
Hursomhelst så testade jag verktyget lite igår kväll på friska bitar av stålrören som blev över när jag flyttade fram skarvpunkterna under bilen. Det gick galant att göra både DIN och SAE konor!

(Nu kan jag skarva stålrör mot kopparrör också om kopparnickel är för hårda och bråkiga.)
Om jag nu lyckas lika bra liggande under bilen så ska det vara DIN "enkelkona" i skarvkopplingen samt nipplar som inte är gängade ända fram annars går gängorna i botten innan rörkonan trycks åt. Mot bromsslangen bak ska rören ha SAE kona "dubbelkona" och helgängade nipplar. Så det blir en del att hålla reda på.
Bilder kommer, jag lovar... Vet dock inte om jag kan förmå mig att visa "broms-blinget". De nya oken kom skamlöst målade i blank silverfärg. Funderar allvarligt på att damma över med lite brun sprayfärg innan jag monterar dem. Är man anständig så är man...