"Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 340
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Gissar att tomgångsmotorn e mitsubishi eftersom mazdasakerna funkar perfekt
Förbrukningen e fortsatt låg 0,74/mil (29,8mil och 22 liter) verkar som att hon dricker 0,74
Har högtryckstvättat pärlan första gången efter att ha kört henne 206mil och förbrukat 161 liter bensin
förbjud saltskiten
saltblaskett för vår "säkerhet" jovisst, när man ser såhär bra och det smälter snö som blir blankis så är det jättesäkert.....
Har märkt att expansionskärlet har mer blärk(rost) igen så det blir ordentlig genomsköljning till våren igen... dock inte så illa som innan
Imorren beställs nya fjädrar, dämpare(fjäderben) och allt som tillhör
Nya dämpare till bagageluckan ska också inskaffas då dom e lite tröga
Detta är gjort/Ska göras
[x] oljesköljning, nytt filter+olja (18000 mil)
[x] bytt kamrem 2021-11-08 (18000mil) tidigare vinande var överspänd kamrem
[x] kylsystem sköljt 2021-11-08 (18000mil) behövs mer.....
[x] nytt bränslefilter 2021-11-08 (18000mil)
[x] nytt luftfilter 2021-11-08 (18000mil)
[x] ny termostat 2021-11-09 (18000mil)
[x] många extrahjul
[x] fullsize reservhjul
[x] montera 4st bra dubbadäck (nokian hakkapalitta) 7mm mönster
[x] pendla till jobbet (hon dricker 074-0,76 landsväg med dubbadäck)
[x] fixa slangen till spolarmunstyckena
[x] acctester, finns ju formel för att räkna drivhjulseffekt hk/vrid (98hk/5250rpm ca130Nm/4000rpm)
[ ] nya dämpare till bagageluckan
[ ] extraljus
[ ] fjädrar fram och fjäderben med tillbehör
[ ] fjädrar bak och fjäderben med tillbehör
[ ] rengöra expansionskärlet ordentligt och skölja kylsystemet igen
[ ] nya tändstift
[ ] nya tänddelar
[ ] luffarturbo "bum rush"
[ ] rostlaga i vänster bakre hjulhus
[ ] rostlaga trösklar bak(vänster först)
[ ] rostlaga tröskel höger fram
[ ] rostskydda reserhjulsbaljan (bill hirsh miracle paint)
[ ] byta automatolja (dexron IID)
[ ] byta servolja (dexron IID)
[ ] byta bromsvätska
[ ] sommardäck
[ ] rostskydda med linolja
Förbrukningen e fortsatt låg 0,74/mil (29,8mil och 22 liter) verkar som att hon dricker 0,74
Har högtryckstvättat pärlan första gången efter att ha kört henne 206mil och förbrukat 161 liter bensin
förbjud saltskiten
saltblaskett för vår "säkerhet" jovisst, när man ser såhär bra och det smälter snö som blir blankis så är det jättesäkert.....
Har märkt att expansionskärlet har mer blärk(rost) igen så det blir ordentlig genomsköljning till våren igen... dock inte så illa som innan
Imorren beställs nya fjädrar, dämpare(fjäderben) och allt som tillhör
Nya dämpare till bagageluckan ska också inskaffas då dom e lite tröga
Detta är gjort/Ska göras
[x] oljesköljning, nytt filter+olja (18000 mil)
[x] bytt kamrem 2021-11-08 (18000mil) tidigare vinande var överspänd kamrem
[x] kylsystem sköljt 2021-11-08 (18000mil) behövs mer.....
[x] nytt bränslefilter 2021-11-08 (18000mil)
[x] nytt luftfilter 2021-11-08 (18000mil)
[x] ny termostat 2021-11-09 (18000mil)
[x] många extrahjul
[x] fullsize reservhjul
[x] montera 4st bra dubbadäck (nokian hakkapalitta) 7mm mönster
[x] pendla till jobbet (hon dricker 074-0,76 landsväg med dubbadäck)
[x] fixa slangen till spolarmunstyckena
[x] acctester, finns ju formel för att räkna drivhjulseffekt hk/vrid (98hk/5250rpm ca130Nm/4000rpm)
[ ] nya dämpare till bagageluckan
[ ] extraljus
[ ] fjädrar fram och fjäderben med tillbehör
[ ] fjädrar bak och fjäderben med tillbehör
[ ] rengöra expansionskärlet ordentligt och skölja kylsystemet igen
[ ] nya tändstift
[ ] nya tänddelar
[ ] luffarturbo "bum rush"
[ ] rostlaga i vänster bakre hjulhus
[ ] rostlaga trösklar bak(vänster först)
[ ] rostlaga tröskel höger fram
[ ] rostskydda reserhjulsbaljan (bill hirsh miracle paint)
[ ] byta automatolja (dexron IID)
[ ] byta servolja (dexron IID)
[ ] byta bromsvätska
[ ] sommardäck
[ ] rostskydda med linolja
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Såklart är tomgångsventilen från Mitsubishi.
Är "blärk" officiellt sydstatsslang för rost? Bra ord i så fall. Låter verkligen negativt. Själv har jag som tur är lärt mig att leva tillsammans med rosten och acceptera den som en ofrånkomlig del av livet. Men det vore ändå smutt om överheten inte matade den med salt.
Är "blärk" officiellt sydstatsslang för rost? Bra ord i så fall. Låter verkligen negativt. Själv har jag som tur är lärt mig att leva tillsammans med rosten och acceptera den som en ofrånkomlig del av livet. Men det vore ändå smutt om överheten inte matade den med salt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 340
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
En simpel kombination av blä och örk för det e både örk o blä med gunka i kylarvätskan
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 340
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 340
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Nu har Annie rullat 500+mil i min ägo såklart utan större problem
Vid snöfri körning verkar hon dricka ca 0,75/mil, imponerande på en gammal automat
Besiktning börjar närma sig (siste mars) behöver fixa trösklar bak till dess
snart borde fjäderben och fjädrar runtom fixas, har grejorna men behöver hinna lämna till mekaren osse
Vid snöfri körning verkar hon dricka ca 0,75/mil, imponerande på en gammal automat
Besiktning börjar närma sig (siste mars) behöver fixa trösklar bak till dess
snart borde fjäderben och fjädrar runtom fixas, har grejorna men behöver hinna lämna till mekaren osse
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Jag fattar inte hur Annie kan gå så snålt. Min Skalman (2,2-kombin) har varit ganska törstig under hösten, tycker jag. Har inte mätt förbrukningen och de flesta resor har varit med en massa last i, och släp efter. Ska snart bli en rejäl och välförtjänt service på Skalman. Han har varit väldigt duktig!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Sent, men grattis till en fin GY (Golden Years)!
Har inte läst alla sidor, men råkade se funderingen om rengöring av expansions kärl. Mitt var hemskt förut, men numer brukar jag rengöra det när jag byter kylarvätska med några års mellanrum. Bästa metoden jag kommit på är att använda en av mina ny favoritprodukter, Biltemas trallrent.
Ha expanssionskärlet i vasken och häll i lite koncentrerad trallrent och skaka runt. Låt det verka rätt länge, beroende på hur skitigt det är. Kanske kring 15min, och gå och skaka runt ordentligt med några minuters mellanrum. Till slut brukar jag fylla upp en del varmt vatten, skaka runt ett tag till och
hälla ut. Efter det spola ordentligt med varmt vatten och skaka runt i omgångar. Jag har fått mitt kärl att i princip se ut som nytt
Den där "att göra listan" du hade ser ut som sådana jag brukar ha.
Faktum är att jag dokumenterat allt jag gjort på Mazdan sedan jag köpte den 2002. Tror det är ett 5 sidor långt word-dokument nu
Förresten, är det någon speciell historia bakom att du döpt den till just "Annie" ?
Har inte läst alla sidor, men råkade se funderingen om rengöring av expansions kärl. Mitt var hemskt förut, men numer brukar jag rengöra det när jag byter kylarvätska med några års mellanrum. Bästa metoden jag kommit på är att använda en av mina ny favoritprodukter, Biltemas trallrent.
Ha expanssionskärlet i vasken och häll i lite koncentrerad trallrent och skaka runt. Låt det verka rätt länge, beroende på hur skitigt det är. Kanske kring 15min, och gå och skaka runt ordentligt med några minuters mellanrum. Till slut brukar jag fylla upp en del varmt vatten, skaka runt ett tag till och
hälla ut. Efter det spola ordentligt med varmt vatten och skaka runt i omgångar. Jag har fått mitt kärl att i princip se ut som nytt
Den där "att göra listan" du hade ser ut som sådana jag brukar ha.
Faktum är att jag dokumenterat allt jag gjort på Mazdan sedan jag köpte den 2002. Tror det är ett 5 sidor långt word-dokument nu
Förresten, är det någon speciell historia bakom att du döpt den till just "Annie" ?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 340
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Ursäkta väldigt väldigt sent svar (kommer bli ändring på det nu)
Hade enorma problem på gamla jobbet (gick in i väggen totalt ) använde all energi på att hitta nytt
Iallafall är jag rent faktist ledig på det nya jobbet (istället för att komma hem kort och vända) så första anhalten är att få igång glidaren (efterkontroll nu på måndag 16e) hon startade föresten direkt efter 2 år (mercadiesel är bra)
Sen är det äntligen dags för Annie att bli omhändertagen, innan hon ställdes fick jag bytat framfjädring och fjäderben, det visade sig även att vänster framhjulslager är glappt
Tack för tipset Speedo, ska testa trallrent har under året glömt varför hon heter just Annie minnet kanske kommer tillbaka med min egen hälsa
Har startat upp Annie lite ibland och hon startar alltid direkt (samt flyttat henne lite fram och tillbaka) tomgångsmotorn måste rengöras också eftersom hon alltid ligger på omkring 1200rpm minimum
Fortsättning följer snart är det äntligen dags
Hade enorma problem på gamla jobbet (gick in i väggen totalt ) använde all energi på att hitta nytt
Iallafall är jag rent faktist ledig på det nya jobbet (istället för att komma hem kort och vända) så första anhalten är att få igång glidaren (efterkontroll nu på måndag 16e) hon startade föresten direkt efter 2 år (mercadiesel är bra)
Sen är det äntligen dags för Annie att bli omhändertagen, innan hon ställdes fick jag bytat framfjädring och fjäderben, det visade sig även att vänster framhjulslager är glappt
Tack för tipset Speedo, ska testa trallrent har under året glömt varför hon heter just Annie minnet kanske kommer tillbaka med min egen hälsa
Har startat upp Annie lite ibland och hon startar alltid direkt (samt flyttat henne lite fram och tillbaka) tomgångsmotorn måste rengöras också eftersom hon alltid ligger på omkring 1200rpm minimum
Fortsättning följer snart är det äntligen dags
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Härligt att du är tillbaka SkauneJohan!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 340
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Tackar har ju varit här många år (sedan min första Mazda 626) och nu med den 2a (annie) så är det ju mer mazdarelaterat också
Glidaren är iallafall besiktad nu till 2024 december (har lite småfix kvar dock som fixa gamla förarstolen, oljebyte och gnisslig bromssköld) med en rejäl gnutta tur så kanske det blir lite omsorg för Annie redan i slutet av februari/början av mars, vem vet