Parkeringsbynglor
Här är en metod jag använder för att minska parkeringsbynglor så att dom inte blir lika markanta. Resultatet varierar mycket beroende på typ av byngla. Är den "mjuk" så kan man få ut den så den blir nästan helt osynslig, men är den skarp så kanske man inte får ut den alls. Värt ett försök iaf.
Om stiftet inte vill fastna ordentligt, kan det vara för att man har vax etc på lacken. Rengör lacken isåfall och testa igen. Om stiftet fastnat för hårt kan man lossa det genom att ta med nageln från sidan och försiktigt bryta stiftet.
Observera att denna metod enbart fungerar på en Golden Years, dvs. Mazda 626 88-91.
Sen finns det lite andra metoder. Kylspray och is. Kolla följande Youtube klipp. Dessa metoder fungerar nog bäst på lite större mjuka bynglor.
Torr is (Var får man tag i det?):
http://www.youtube.com/watch?v=D6AZoN0c6lI
Hårtork och kylspray:
http://www.youtube.com/watch?v=q0UAUBE-Hmg
Sen om man söker på Youtube så finns det en hel del reklamfilmer om "gör-det-själv" verktyg som påminner om smältlimsmetoden.
Bucklor i plastkofångare
Den här skadan hade jag på min Toyota när jag köpte den...
Nu när jag samlade ihop info till det här inlägget hittade jag denna film, där dom gör nästan precis som jag gjorde:
http://www.youtube.com/watch?v=I5pQa_8oA3w
Och nej, jag hade faktiskt inte sett denna filmen innan. Däremot hade jag hört av folk runt omkring mig att det nog var väldigt svårt att fixa bucklor i plast. Men det gick ju bevisligen rätt bra...
Obs! Allt detta testas på egen risk!
Fixa bynglor bucklor och parkeringsskador
Fixa bynglor bucklor och parkeringsskador
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Fixa bynglor bucklor och parkeringsskador
Bra knep!
Har som tur är ännu inte behövt testa smältlimsmetoden.
Däremot var det en ordentlig skada på kofångaren bak på 16v:n när jag köpte den. Ett riktigt skarpt veck. Det gick förvånansvärt lätt att fixa, precis som du skriver Speedo, genom att värma trycka från insidan. Så den metoden kan jag också skriva under på.
Har som tur är ännu inte behövt testa smältlimsmetoden.
Däremot var det en ordentlig skada på kofångaren bak på 16v:n när jag köpte den. Ett riktigt skarpt veck. Det gick förvånansvärt lätt att fixa, precis som du skriver Speedo, genom att värma trycka från insidan. Så den metoden kan jag också skriva under på.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Fixa bynglor bucklor och parkeringsskador
Har du inga parkeringsskador eller är det att du inte bryr dig om dom?
Kollade du klippet med japanarna (?) som fixade jätte bucklan på Priusen? Rätt kul faktiskt...
Kollade du klippet med japanarna (?) som fixade jätte bucklan på Priusen? Rätt kul faktiskt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Fixa bynglor bucklor och parkeringsskador
Tro det eller ej, men 16v:n är hittills fri från bucklor. (Förutom kofångaren bak, som jag fixade så det syns nästan inte alls.) Förresten, bucklor har den en hel del i golvet faktiskt (!) Vet inte riktigt om jag är skyldig eller hur det kommer sig...
2,2:an däremot hade ett tufft tidigare liv. Den har rejäla skador på en bakdörr och på baljan bakom bakhjulet och ett litet men skarpt veck på bakluckan. Tyvärr är det skador som inte går att fixa så lätt. Som tur är så sitter de långt ned på karrossen, så de syns inte så mycket.
Japanerna var kul och jag trodde först inte att de skulle fixa det med bara vanliga hårtorkar, och de fick ju ta i rätt bra, men skam den som ger sig.
2,2:an däremot hade ett tufft tidigare liv. Den har rejäla skador på en bakdörr och på baljan bakom bakhjulet och ett litet men skarpt veck på bakluckan. Tyvärr är det skador som inte går att fixa så lätt. Som tur är så sitter de långt ned på karrossen, så de syns inte så mycket.
Japanerna var kul och jag trodde först inte att de skulle fixa det med bara vanliga hårtorkar, och de fick ju ta i rätt bra, men skam den som ger sig.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).