En rak slipmaskin är guld värd när man ska precisionsslipa typ svetsfogar eller kapa plåt utan att få kast. Luftdrivna maskiner finns i massor för nästan inga pengar men kräver en skaplig kompressor.
För att få en billig elektrisk maskin kan man använda en handöverfräs. Jag menar den enklaste modellen som ser ut som en vinkelslipmotor med rakt växelhus och 6mm chuck. Plocka ur motorn ur "fräshållaren" och vips har man en elektrisk rak slipmaskin.
Rak slipmaskin
Rak slipmaskin
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rak slipmaskin
Kan du förklara lite utförligare? Skillnaden mot en vinkelslip, alltså att man i princip kan köra sliptrissan jäms med plåten? Kör du en vanlig slipskiva på handöverfräsen, och håller du den i motorhuset då?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rak slipmaskin
Det bör vara en handöverfräs med ställbart varvtal, annars går sliphylsor mm sönder väldigt lätt har jag märkt. De snurrar annars för fort och det kan vara lite farligt för man har ju inget sprängskydd.
Annars använder man maskinen som en större och starkare "Dremel" helt enkelt. Det finns ju diverse slipstift och slipskive-hållare med 6mm skaft att köpa till tex borrmaskiner. Men det är som sagt viktigt att få ner hastigheten på handöverfräsen.
Annars använder man maskinen som en större och starkare "Dremel" helt enkelt. Det finns ju diverse slipstift och slipskive-hållare med 6mm skaft att köpa till tex borrmaskiner. Men det är som sagt viktigt att få ner hastigheten på handöverfräsen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rak slipmaskin
Ok... en dremel har ju annars väldigt högt varvtal. upp till kring 30.000rpm tror jag?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rak slipmaskin
En handöverfräs ligger väl normalt också på ungefär 30000 varv, vilket är för mycket för vinkelslip- och borrmaskinstillbehör.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rak slipmaskin
Just det... varje tillbehör har sitt maxvarvtal. Min överhandsfräs är av den billigare varianten, så tveksamt att jag kunde ställa varvtal. Jeje...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!