Läckande bensintank?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Starrax
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:24

Läckande bensintank?

Inlägg av Starrax »

Hej allihopa!

Nu har jag sedan länge blivit kvitt problemen med semifungerande c-lås, och har fått ett nytt.
Jag tror att bilen läcker bensin någonstans, eller att slangen/röret ner från där man tankar till själva tanken inte är helt tät.
När man står på vänster sida om bilen luktar det nämligen väldigt mycket bensin, och dessutom när man tankar, om man spärrar tankmunstycket så att det tankar automatiskt, och tanken blir full, knäpper ju munstycket av sig, men på min bil knäpper den i samma stund som det börjar rinna bensin (brukar komma någon/några deciliter) någonstans vid hjulhuset. Är detta någon medveten överflödesventil, eller är det helt enkelt där felet sitter? Gör det så på era bilar, rinner ner bensin under bilen när tanken blir full?

Själva frågan är: Hur kommer jag lättast åt detta? Kan jag göra det inifrån bakluckan, eller måste jag in under bilen och kolla?
Tacksam för svar!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Läckande bensintank?

Inlägg av mazdalover »

låter som ett standard fel.... läckande(läs sönderrostad) bensintank eller läckande(läs sönderrostad) bränslepåfylningsrör. man får titta undertill på dessa bilar.

har fått byta bägge på min kombi och påfylningsröret på min 16v
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Läckande bensintank?

Inlägg av Mazd »

Som mazdalover skriver; ett standardfel.

Låter i det här fallet som påfyllningsröret till tanken. Det kommer man åt bakom en skyddskåpa i hjulhuset.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Starrax
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:24

Re: Läckande bensintank?

Inlägg av Starrax »

Ok.. tack så mycket! Skall ut och kolla när vädret bättrar sig.
Om det är ett standardfel, kan man då köpa påfyllningsrör på typ biltema/mekonomen, eller måste man beställa original?
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Läckande bensintank?

Inlägg av mazdalover »

det finns på mekonomen, ad-center och på meca vad jag vet
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Läckande bensintank?

Inlägg av Onc »

Man kan också prova Galwin eller någon av deras återförsäljare. Tanken jag köpte var grundlackerad och armaturpackning medföljde.

/O
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2700
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Läckande bensintank?

Inlägg av Speedo »

Välkommen till forumet, Onc! :wave:

Vad kör du för bil?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Läckande bensintank?

Inlägg av Onc »

Det är jag som skall tacka, roligt att ett forum som detta finns.

Min bil är en röd combi-kupé 2.0i 8v, 1990. Ingen särskild utrustning antar jag, vare sig sollucka eller AC fast det finns en eftermonterad(!) farhållare av okänt fabrikat. Ett par trevliga saker med bilen är att den är riktigt hyggligt fri från rost och har rullat 8900 mil. Har väl andå varit tvungen att byta en del saker inklusive tanken. Kan nämna att ett par lager hammarlack hamnade på tanken innan montering. Underligt nog så såg tanken svart och fin ut på Galwins sida men när den kom ur kartongen så var den bara ljust grå. Blev förstås förvånad och en smula irriterad men priset var såpass hyggligt och hammarlacken fanns ju redan hemma.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2700
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Läckande bensintank?

Inlägg av Speedo »

Okey! Ja, du har ju helt klart rätt bil för det här forumet. :thumbup:
Här hjälps vi åt för att få våra trotjänare att gå så långt som möjligt och lösa problem som kan uppkomma. Nivån på den samlade kompetensen här för dessa bilar är faktiskt mycket imponerande. :clap:

Bra val av färg. Jag använder också en hel del hammarlack nedtill och under bilen. På utsatta ställen kan man fördel även måla över hammarlacken med tjockflytande rostskyddsmassa.

Just tanken är en av de rostmässigt största svagheterna med dessa bilar, och jag kan tänka mig att de flesta tankar redan är bytta. Med det sagt måste jag faktiskt erkänna att jag inte vet huruvida min tank är bytt eller inte, då iaf. jag inte bytt under min ägo...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar