Kamremmens underbara värld
Postat: ons 20 okt 2010, 11:32
En liten historia om vådan av att inte var tillräckligt noggrann.
Vid byte av kamremmen på bilen, 2.0i 8v drabbades jag av en viss vånda. Ställde kamdrevet på märket och plockade av remmen, bytte rullar mm. När jag sedan skulle lägga på den nya remmen tittade jag lite extra på vevaxeldrevet och till min förvåning så var inte märket i rätt läge. Nu såg det ut som om cirka 180 grader fel. Små vridningar är väl tänkbara men det här???? Efter en del pyssel och funderande bla annat med hjälp av fördelararmens läge och mätning med sticka i tändstiftshål (riktig rocket-science) kom jag fram till att drevet på kamaxeln måste vara felmonterat hur otroligt det än låter. På drevet såg jag sedan en diskret färgklick 90 grader från ettans märke, alltså vid tvåans märke. Ställde allt efter tvåan på kamaxeln istället och kollade kolvlägen etc. Äntligen stämde allt. När jag köpte bilen fick jag med vartenda papper och kvitto till bilen. Ingenstans kan jag se att topp eller rem har varit rört förut och bilen står idag på drygt 8900 mil. Alla skallar och muttrar verkade helt orörda (innan jag satte verktyg på dom).
Kan det verkligen vara som jag misstänker??
onc
Vid byte av kamremmen på bilen, 2.0i 8v drabbades jag av en viss vånda. Ställde kamdrevet på märket och plockade av remmen, bytte rullar mm. När jag sedan skulle lägga på den nya remmen tittade jag lite extra på vevaxeldrevet och till min förvåning så var inte märket i rätt läge. Nu såg det ut som om cirka 180 grader fel. Små vridningar är väl tänkbara men det här???? Efter en del pyssel och funderande bla annat med hjälp av fördelararmens läge och mätning med sticka i tändstiftshål (riktig rocket-science) kom jag fram till att drevet på kamaxeln måste vara felmonterat hur otroligt det än låter. På drevet såg jag sedan en diskret färgklick 90 grader från ettans märke, alltså vid tvåans märke. Ställde allt efter tvåan på kamaxeln istället och kollade kolvlägen etc. Äntligen stämde allt. När jag köpte bilen fick jag med vartenda papper och kvitto till bilen. Ingenstans kan jag se att topp eller rem har varit rört förut och bilen står idag på drygt 8900 mil. Alla skallar och muttrar verkade helt orörda (innan jag satte verktyg på dom).
Kan det verkligen vara som jag misstänker??
onc