Ja, sent omsider så har jag fått napp på båda de Mazdor som jag lappat med köp-erbjudande.
En -89 är det, och den har gått strax över 8000 mil (!) "All mod cons" som är tidstypiska sitter det på; fjärrljusgrill, vindavvisare till takluckan, jalusie på bakrutan. Jag är kluven till dessa grejer. Bilen är egentligen snyggare utan, men tillbehören är så tidsmässigt rätt. Saknar bara de rätta "kantiga" alu-fälgarna. Bilen har plåtfälgar. Men jag har ju mina fyra "flerekrade" alu som är snygga orginaltillbehör från -90. (Jag är annars stor vän av plåtfälgar och smala däck med hög profil.)
Jag tror som bekant på att saker ska användas. Även fina saker. Men såklart ska jag inte slita ner en sådan här bil, utan vara försiktig med den, och ge den ett låååångt och fint liv. Antagligen lika långt som mitt eget. Nog måste den få känna Autobahn under däcken någon gång också, och visa Porscharna var skåpet ska stå och ett S-märke i en snygg bakdel.
Första steget är att kolla över rostskyddet och alla kända problemställen och bättra på där man normalt inte kommer åt. Tex plocka bort fjäderbenen och behandla "tornen" mm. Hammarlacka trösklarna. Samma procedur som jag gjorde på den fina 2,0-kombin som Mrs Mazd fick. Väldigt roligt arbete trots att det är kladdigt. Plocka bort vanilj-wunderbaumen är prio ett.