Ja, jag hade tänkt rubricera tråden med Renovering, men det kändes liksom fel!
En GY (Golden Years) behöver ju inte renoveras!
Det här blir nog ganska många ord eftersom jag känner mig tvungen att erkänna ett svek.
Senast jag behövde göra ngt större jobb på ngn bil var för många år sedan. Kanske -85? Det var då jag hade min SAAB 99:a.
Sedan dess har jag bara åkt 626 tills för några år sedan när det kom in en 9-5 i familjen.
Ja, det är alltså så att jag inte skruvat på riktigt på drygt 25 år!
Men nu!
Bytt bussningar i bak på 9-5:an och håller på att byta turbon. Trots att jag passerat 60 så är det ju kul att behöva skruva igen!
Vilken tur att en av familjens tre Mazdor behöver lite hjälp! Det är, som jag skrivit tidigare, min 626 4wd -90, som behöver en ny koppling. Garanterat inte så komplicerat som turbobytet jag håller på med.
Efter det, ska Majorskan in, för att få fodren lyfta och en ny topplockspackning.
En härlig vinter närmar sig!
Åsså en sak till. Helt odramatisk! Krävs bara 30% E85!
Besiktning imorgon av HGV'n. Med två tumnagelstora rostfläckar. En på huven och en på bakluckan. Åsså avgasfästet på bakaxeln.
Låt Livet Leka med Er!
Iståndtagande
Iståndtagande
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Iståndtagande
Härligt att höra att du har mekar-gnistan i behåll!
Vettigt konstruerade bilar klarar sig fint utan både bussningar bak och tvångsmatning, så det är tur att du har en Saab, så att du får lite träning.
Lycka till med kopplingen. Det vore kul med ett steg-för-steg-reportage här på forumet. Tror inte att vi har så mycket info om kopplingen här.
Vettigt konstruerade bilar klarar sig fint utan både bussningar bak och tvångsmatning, så det är tur att du har en Saab, så att du får lite träning.
Lycka till med kopplingen. Det vore kul med ett steg-för-steg-reportage här på forumet. Tror inte att vi har så mycket info om kopplingen här.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Iståndtagande
Egentligen inget att rapportera, men HGV'n har ett alldeles färskt blankt protokoll.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Iståndtagande
Håller med!Mazd skrev:Lycka till med kopplingen. Det vore kul med ett steg-för-steg-reportage här på forumet. Tror inte att vi har så mycket info om kopplingen här.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!