Torkarproblem, går bara på högsta..
Torkarproblem, går bara på högsta..
Nu så pojkar har jag ett säkert lättlöst problem för er men skitjobbigt för herr el-idiot här:
Torkarna går bara på högsta läget.
Har provat att byta motorn och hela spak-klumpen.
Ingen skillnad.
Och den går som den ska på snabbaste läget..
Vad tror ni?
Jag tror på relä som har avlidit, men jag har ingen aning vilket det är.. eller var dom sitter.. eller var man hittar nya.
Tacksam för all hjälp jag kan få..
Torkarna går bara på högsta läget.
Har provat att byta motorn och hela spak-klumpen.
Ingen skillnad.
Och den går som den ska på snabbaste läget..
Vad tror ni?
Jag tror på relä som har avlidit, men jag har ingen aning vilket det är.. eller var dom sitter.. eller var man hittar nya.
Tacksam för all hjälp jag kan få..
Re: Torkarproblem, går bara på högsta..
Hm, finns det något externt motstånd till torkarmotorn som det finns till kupéfläkten??? Dags att följa trådarna i elschemat och se vad du hittar för komponenter som lirar med spaken och torkarmotorn.
Det enda som liknande som hänt mig har varit att torkarna stannat på högsta hastighet, men det har troligen varit oxid på kontakterna i "spaken" pga av att jag sällan kör torkarna fullt. Efter lite micklande med spaken har alla hastigheterna funkat igen.
Det enda som liknande som hänt mig har varit att torkarna stannat på högsta hastighet, men det har troligen varit oxid på kontakterna i "spaken" pga av att jag sällan kör torkarna fullt. Efter lite micklande med spaken har alla hastigheterna funkat igen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Torkarproblem, går bara på högsta..
Hittade en timer i elschemat, som är kopplad till intervallen och första stegen, men den borde ju rimligtvis sitta i spakarrangemanget.. känns inte som att kablar ska kunna bränna av av att köra fastfrusna torkare..? Säkringen borde ju gå först!
Och den är bevisligen hel..
kliar mig i huvudet.
Och den är bevisligen hel..
kliar mig i huvudet.
Re: Torkarproblem, går bara på högsta..
Nja, det är inte säkert att en timer sitter i spakarrangemanget. Fast man tycker ju att det borde vara så. Ofta är spakar och knappar bara "strömställare" som styr tex relän och motstånd som i sin tur påverkar den aktuella komponenten. Och dessa relän eller motstånd kan tyvärr sitta lite var som helst.
Var hamnar du om du följer kablarna bakåt från torkarmotorn?
Var hamnar du om du följer kablarna bakåt från torkarmotorn?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Torkarproblem, går bara på högsta..
Rakt in i torpedväggen, ungefär..
Re: Torkarproblem, går bara på högsta..
Jag kastade också en snabb blick på el-schemat, och även om jag också hör till el-idioterna, så verkar det inte vara så mycket grejer inblandade. Men om du provat med både ny torkarmotor och ny strömställare, så måste det nästan vara så att det är ett brott någonstans. Kanske bara en väldigt oxiderad kontakt.
Främre torkarna berörs av både "Dash"-kablaget och "Front"-kablaget. Ett kontaktstycke mellan dessa kablage kan vara värt att kolla. Det heter FD-02 i el-schemat.
Främre torkarna berörs av både "Dash"-kablaget och "Front"-kablaget. Ett kontaktstycke mellan dessa kablage kan vara värt att kolla. Det heter FD-02 i el-schemat.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Torkarproblem, går bara på högsta..
En tanke bara... dom där "magiska" relä-boxarna bredvid batteriet... jag hade ju problem med kupé fläkten och mazdalover tipsade om att ärjade och trasiga anslutningar där kunde vara boven till alla möliga konstiga elfel, och mycket riktigt, så var fallet. Så kolla dom! (Två eller tre gummi-överdragna relän som sitter skruvade på en skena intill batteriet).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Torkarproblem, går bara på högsta..
Det sitter en plastbox på min bredvid batteriet, jag trodde det var cpu:n till motorstyrningen med separata säkringar?
Börjar bli dags att skaffa en mekhandbok känner jag.. har bara den för 83-87 modellerna.
Börjar bli dags att skaffa en mekhandbok känner jag.. har bara den för 83-87 modellerna.
Re: Torkarproblem, går bara på högsta..
Det sitter en radda relän märkta 1 2 3 4 i motorrummet på torpedväggen, dom har jag provat att dra i och ur utan att nåt mörkbart påverkats..
Re: Torkarproblem, går bara på högsta..
De "pastboxar" du nämner är väl de två "magiska" reläna, som påverkar lite allt möjligt, tydligen. Ta lös dom och kolla/rengör anslutningarna noga! På min hade som sagt en kabelsko ärjat sönder och var orsaken till konstigt beteende av kupe fläkten.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!