Allt detta som ett litet tipps om centrallåset bråkar för någon. Det kan sluta med tomt batteri. Eller så kanske jag har tomt batteri i morgon också och centrallåset inte har ett dugg med det att göra, för jag är ju faktiskt el-idiot. Det får vi inte glömma.
Har i flera års tid haft problem till och från med centrallåset på 2,2-kombin. Särskilt när det är kallt så vill det inte funka. Då låser det och så låser det upp direkt igen. Irriterande. Men om jag låser och låser upp och låser och låser upp osv osv osv med låsknoppen på förardörren så funkar det till sist och alla dörrarna samt bakluckan förblir låsta. Att låsa upp har aldrig varit några problem. Det har alltså inte varit helt dött och således har jag inte gjort ett skit åt saken. Jo, förresten i höstas någon gång tror jag att det var som jag lokaliserade centrallås-relät och plockade isär det och rengjorde de kontaktytor som jag hittade. Efter det så funkade det ett tag tills det blev riktigt kallt.
Så härom veckan tog jag motsvarande relä från hatchbacken och satte i 2,2-kombin. Allt fungerade men det tillkom ett lite extra knäpp i dörrlåsen efter låsning och upplåsning. Jag var en sväng till Tyskland och när jag skulle låsa upp bilen på båten för att köra i land i Malmö så var centrallåset helt dött. Det var i Onsdags förra veckan. Efter det så har det funkat till och från men mest varit dött.
Och så i Måndags var bilen lite lite seg att gå runt på starten, men knappt märkbart, så det gick att förtränga. Och i Onsdags var batteriet helt tomt.
Självklart är centrallås-relät huvudmisstänkt och när jag mätte så drog det rätt mycket ström, så jag bytte tillbaka till det gamla igen efter att ha rengjort det igen och kontakt-sprejat.
Sedan rengjorde jag även det tjuvdragande relät på samma sätt, och vid provning drog det inte alls lika mycket tjuvström, men ändå lite lite grand.
Relät från kombin och hatchbacken ser inte exakt lika ut invändigt, och beter sig inte heller exakt lika.
Så nu har jag original kombi-relä i bilen igen, och så får vi se hur det går när det blir kallt.
Edit: Frågan är om batteriet blir sig själv igen efter en så rejäl urladdning. Det verkar ta emot laddning men vi får se.
Såhär i efterhand blir jag lite osäker på om jag stängde förardörren när jag mätte strömförbrukningen på hatchback-relät. Om dörren var öppen så drog ju varningslamporna i alla fyra dörrar ström och förstörde mätresultatet.
Centrallås som bråkar.
Centrallås som bråkar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Centrallås som bråkar.
Visst borde ju inte reläet dra någon ström när det inte aktiveras? Jag har haft turen att inte ha något strul med centrallåset, förutom just när jag köpte bilen. Då har jag för mig att jag bröt till nån liten kontakt inne i dörren, så funka det sedan dess. Det där med att den låser upp direkt känner jag dock igen, från när låsen frusit på vintern. Kan det vara att centralenheten inte får signal att alla lås lyckats låsa ordentligt, och då låser upp igen?
Risken, eller kanske man skulle säga "chansen" är, att det kan ta ett tag innan det blir riktigt kallt igen så du får testa...
Risken, eller kanske man skulle säga "chansen" är, att det kan ta ett tag innan det blir riktigt kallt igen så du får testa...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Centrallås som bråkar.
Ja, den lilla strömbrytaren i dörren har jag också böjt till lite vid tidigare problem.
Batteriet verkar ha klarat jätteurladdningen och centrallåset funkar för tillfället med originalrelät.
Batteriet verkar ha klarat jätteurladdningen och centrallåset funkar för tillfället med originalrelät.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Centrallås som bråkar.
Låter bra!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Centrallås som bråkar.
Låset, utifrån, till bakluckan har jag inte använt på åratal. Jag tror att jag kopplat loss låscylindern, om jag inte minns fel.
Men jag märkte nu i dagarna när jag fick krypa bak för att låsa, att även bakluckan styr centrallåset... Så kanske det är bakluckans mikrobrytare som är boven och inte centrallås-relät???
Att relät från hatchback:en är defekt, eller inte passar i en kombi, det kanske är en helt annan grej?
Men jag märkte nu i dagarna när jag fick krypa bak för att låsa, att även bakluckan styr centrallåset... Så kanske det är bakluckans mikrobrytare som är boven och inte centrallås-relät???
Att relät från hatchback:en är defekt, eller inte passar i en kombi, det kanske är en helt annan grej?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Centrallås som bråkar.
Vi får faktiskt inte glömma att det är GY (Golden Years) vi håller på med och hur många år kan en halvtaskig elanslutning funka?
På båten, som iof är utsatt för ännu mer fuktig och ibland salthaltig luft, håller inte anslutningarna hälften så många år.
Kör en x-tra flaska 5-56 !!!!
På båten, som iof är utsatt för ännu mer fuktig och ibland salthaltig luft, håller inte anslutningarna hälften så många år.
Kör en x-tra flaska 5-56 !!!!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Centrallås som bråkar.
Du har rätt, Mazd. Bakluckan styr också centrallåset. Jag brukar ofta låsa/låsa upp från bakluckan faktiskt. Kan säkert vara där du har strulet...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!