Centrallås som bråkar.
Postat: fre 21 apr 2017, 15:42
Allt detta som ett litet tipps om centrallåset bråkar för någon. Det kan sluta med tomt batteri. Eller så kanske jag har tomt batteri i morgon också och centrallåset inte har ett dugg med det att göra, för jag är ju faktiskt el-idiot. Det får vi inte glömma.
Har i flera års tid haft problem till och från med centrallåset på 2,2-kombin. Särskilt när det är kallt så vill det inte funka. Då låser det och så låser det upp direkt igen. Irriterande. Men om jag låser och låser upp och låser och låser upp osv osv osv med låsknoppen på förardörren så funkar det till sist och alla dörrarna samt bakluckan förblir låsta. Att låsa upp har aldrig varit några problem. Det har alltså inte varit helt dött och således har jag inte gjort ett skit åt saken. Jo, förresten i höstas någon gång tror jag att det var som jag lokaliserade centrallås-relät och plockade isär det och rengjorde de kontaktytor som jag hittade. Efter det så funkade det ett tag tills det blev riktigt kallt.
Så härom veckan tog jag motsvarande relä från hatchbacken och satte i 2,2-kombin. Allt fungerade men det tillkom ett lite extra knäpp i dörrlåsen efter låsning och upplåsning. Jag var en sväng till Tyskland och när jag skulle låsa upp bilen på båten för att köra i land i Malmö så var centrallåset helt dött. Det var i Onsdags förra veckan. Efter det så har det funkat till och från men mest varit dött.
Och så i Måndags var bilen lite lite seg att gå runt på starten, men knappt märkbart, så det gick att förtränga. Och i Onsdags var batteriet helt tomt.
Självklart är centrallås-relät huvudmisstänkt och när jag mätte så drog det rätt mycket ström, så jag bytte tillbaka till det gamla igen efter att ha rengjort det igen och kontakt-sprejat.
Sedan rengjorde jag även det tjuvdragande relät på samma sätt, och vid provning drog det inte alls lika mycket tjuvström, men ändå lite lite grand.
Relät från kombin och hatchbacken ser inte exakt lika ut invändigt, och beter sig inte heller exakt lika.
Så nu har jag original kombi-relä i bilen igen, och så får vi se hur det går när det blir kallt.
Edit: Frågan är om batteriet blir sig själv igen efter en så rejäl urladdning. Det verkar ta emot laddning men vi får se.
Såhär i efterhand blir jag lite osäker på om jag stängde förardörren när jag mätte strömförbrukningen på hatchback-relät. Om dörren var öppen så drog ju varningslamporna i alla fyra dörrar ström och förstörde mätresultatet.
Har i flera års tid haft problem till och från med centrallåset på 2,2-kombin. Särskilt när det är kallt så vill det inte funka. Då låser det och så låser det upp direkt igen. Irriterande. Men om jag låser och låser upp och låser och låser upp osv osv osv med låsknoppen på förardörren så funkar det till sist och alla dörrarna samt bakluckan förblir låsta. Att låsa upp har aldrig varit några problem. Det har alltså inte varit helt dött och således har jag inte gjort ett skit åt saken. Jo, förresten i höstas någon gång tror jag att det var som jag lokaliserade centrallås-relät och plockade isär det och rengjorde de kontaktytor som jag hittade. Efter det så funkade det ett tag tills det blev riktigt kallt.
Så härom veckan tog jag motsvarande relä från hatchbacken och satte i 2,2-kombin. Allt fungerade men det tillkom ett lite extra knäpp i dörrlåsen efter låsning och upplåsning. Jag var en sväng till Tyskland och när jag skulle låsa upp bilen på båten för att köra i land i Malmö så var centrallåset helt dött. Det var i Onsdags förra veckan. Efter det så har det funkat till och från men mest varit dött.
Och så i Måndags var bilen lite lite seg att gå runt på starten, men knappt märkbart, så det gick att förtränga. Och i Onsdags var batteriet helt tomt.
Självklart är centrallås-relät huvudmisstänkt och när jag mätte så drog det rätt mycket ström, så jag bytte tillbaka till det gamla igen efter att ha rengjort det igen och kontakt-sprejat.
Sedan rengjorde jag även det tjuvdragande relät på samma sätt, och vid provning drog det inte alls lika mycket tjuvström, men ändå lite lite grand.
Relät från kombin och hatchbacken ser inte exakt lika ut invändigt, och beter sig inte heller exakt lika.
Så nu har jag original kombi-relä i bilen igen, och så får vi se hur det går när det blir kallt.
Edit: Frågan är om batteriet blir sig själv igen efter en så rejäl urladdning. Det verkar ta emot laddning men vi får se.
Såhär i efterhand blir jag lite osäker på om jag stängde förardörren när jag mätte strömförbrukningen på hatchback-relät. Om dörren var öppen så drog ju varningslamporna i alla fyra dörrar ström och förstörde mätresultatet.