Sida 2 av 4

Re: Luffar-K&N

Postat: mån 20 jul 2009, 13:54
av Mazd
Biltema-röret kostade 129 spänn. Det hade redan två rörbitar på var sida om flexdelen. Jag kapade bara på ena sidan för att det var enklast, så flexdelen är ju lite "förskjuten" bakåt. Tror inte att det har någon betydelse. Dryga 20 mil i dag och det verkar funka så här långt.

Re: Luffar-K&N

Postat: mån 20 jul 2009, 17:28
av Speedo
Jo det där håller nog kanon. Tycker mig ha hört att flexirör kan vara riktigt dyrt, men 129 spänn var ju inget. Undra vad nytt original kostar? Nä.. det vill jag nog inte veta ;)

När kommer Biltema till Umeå???

Tror dom skulle komma nästa år föressten...

Re: Luffar-K&N

Postat: mån 20 jul 2009, 17:49
av Mazd
Det får vi hoppas att ni får ett Biltema snart. Men jag tror att det är franchise på något sätt med fristående butiker, för det skiljer en hel del mellan olika Biltemavaruhus. I Sundsvall är det ganska litet och ofta urplockat tycker jag. Men att startgasen är slut mitt i skotervintern är kanske inte så konstigt förresten, hehe!

Re: Luffar-K&N

Postat: mån 20 jul 2009, 22:35
av Speedo
Ok, jag har faktiskt bara varit på Biltema i Sundsvall. Hur som helst så snackades det om att Biltema skulle komma till Umeå under 2010. Får hoppas det stämmer och att dom smäller upp stora fina lokaler också.

Re: Luffar-K&N

Postat: tis 21 jul 2009, 13:48
av Mazd
Och nu hastigt och lustigt tillbaka till vad den här tråden handlade om från början: Att såga sönder underdelen på en luftfilterburk. Det har, som jag berättat, varit väldigt mycket lekstuga i vedboden på senaste tiden, så jag har gett mig på filterburken också. Härligt lågbudget rakt igenom! Sticksåg och smältlim... Tro för all del inte att jag har hemfallit åt styling med aluminiumnät när ni ser bilden. Det är antisork-nät av stål och fyller en viktig funktion. Nätet kommer för övrigt från det gamla luftfiltret som satt i burken när jag köpte den på skroten. Återvinning! Har döpt åbäket till "Bum Rush" och gjort en liten dekal som ska sitta på locket till burken.
"BUM RUSH"
"BUM RUSH"
Visad 13479 gånger

Re: Luffar-K&N

Postat: tis 21 jul 2009, 17:49
av Speedo
Hehe... vilken grej. Du får rapportera resultatet sen när du provat... eventuell märkbar effekthöjning och ljud!

Re: Luffar-K&N

Postat: tis 21 jul 2009, 20:23
av Mazd
Ska bli. Har inte monterat den ännu, och de närmaste dagarna kommer jag nog inte att hinna. Men jag är väldigt sugen och nyfiken!

Borde bli mindre motstånd för i orginalutförande går ju luften genom en lång och ganska smal rörböj innanför framskärmen innan den kommer till luftfilterburken. Men om det blir någon märkbar skillnad i effekt, det är frågan... Vore ju häftigt förstås om man kunde spara någon centiliter soppa. Får antagligen byta luftfilter oftare så det kanske går jämnt ut, haha!

Re: Luffar-K&N

Postat: ons 22 jul 2009, 10:02
av washout
Hehe, tjusigt!
Den smala rörböjen innan luftburken, det finns väl nån tanke bakom den? Iaf på min motor har den en anslutande slang och ventil som ska släppa in varm luft från grenrörsområdet vid kallstart (tror jag), sen antar jag att röret går fram framför motorn för att ta in kall luft vid drift (och kall luft är väl tätare och ger därmed i teorin högre effektivitetsgrad?). Men jag har ingen aning om hur detta kan tänkas balansera mot det mindre motstånd som BUMRUSH (tm) ger :) Om inte annat känns det som du kommer att erhålla ett betydligt rikare insugsljud!

Re: Luffar-K&N

Postat: ons 22 jul 2009, 13:10
av Speedo
Bra tankar där, washout. Inväntar resultat...

Re: Luffar-K&N

Postat: ons 22 jul 2009, 19:20
av Mazd
Jo, förgasarmotorer brukar ha varmsluftsrör från området kring grenröret, har inte sett det vid insprutning någon gång.

Rörböjen innan luftburken tar luften innanför framskärmen. Tror mest det är för att slippa insekter och smuts. Böjen ser även ut att vara ett effektivt vattenlås. Klart att det finns en tanke bakom, och säkert en genial sådan, det är ju Mazda... Men rörböjen är så irriterande trång bara!

Och visst har du rätt angående insugsluftens temperatur, washout. Men jag har ingen aning om hur stor skillnad det gör i praktiken.

Och så klart att det ska vara ett trademark, tack för det, haha!